אהבה פרהיסטורית


אהבה פרהיסטורית ציפי שחרור שירים הוצאת עכשיו 46 עמ"

קובץ שיריה הנוכחי של ציפי שחרור מייצג, בדומה לספריה הקודמים, החל מימי "בוסתן של נגיעות" כתיבה של יוצרת עצמאית מאוד, שעוצמותיה הרגשיות והחברתיות אינן פועלות בדרכים סלולות. עצמיותה כמשוררת פועמת בשדה הכללי של שירת דור המדינה ומעוררת מזה שנים עניין רב, במיוחד בשירי נוף ובשירי אהבה ואירוטיקה. אולם היא גם מאופיינת כיוצרת בזיקה מיוחדת לסוגיות תרבותיות קבועות, כגון: דיאלוג מזרח-מערב, בדומה לרוני סומק, פרץ דרור-בנאי ואלי בכר, שאף הם פרסמו את ספריהם בהוצאת עכשיו. כן בולטת בכתיבתה נימה פמיניסטית אם כי לא פמיניסטית דוגמטית. מעל הכל, אלה הם שירים מרתקים בעלי אופי אינדיבידואלי מובהק, אינם כבולים לתבניות מוכרות מראש - והם שעושים את "אהבה פרהיסטורית" לקובץ חזק ומהנה. עד כאן דברים שכתב על הספר פרופ" גבריאל מוקד. פרופ" מוקד ניחן בכישרון מיוחד לשים את האצבע על כישרונות מיוחדים בשירה. אני סומכת עליו אבל לא רק בגלל זה אני אוהבת את שיריה של ציפי שחרור כבר הרבה שנים. אני יודעת שהרוב מרוחק מהשירה המודרנית, שהיא קצת כמו חידת חמיצר עבור רבים. זה נכון שצריך להשקיע וגם צריך לדעת כמה מחוקי המשחק הבסיסיים, אבל הרי גם כשניגשים לשש בש או שח מוכרחים להכיר את כללי היסוד. אני רוצה להסתפק כאן רק בדוגמה אחת של שיר אחד של ציפי שחרור, ומה שהוא עורר בי יכול למצות את מה שמעורר הקובץ כולו. 180כוחות סוס הגיבורים נמלטים ממני סוללות אנרג"ייזר מניעות אותם מסך היקום נפער ודוגמניות על רוקדות לפתחו. בסרט הזה אני אנרגיה סלולרית ידידותית לסביבה זעופה לעצמי. ומתנחמת. יש לי בדם כדוריות לתדלק מוזה ועוד מאה שמונים כוחות סוס של שירה. די לכל משוררות העתיד. השורות הראשונות מתארות עולם מודרני מתועש ומנוכר. לא הגברים, אלא הגיבורים נמלטים מפני הדוברת, אולי מפני שהם מונעים על ידי סוללות אנרג"ייזר, שהן הסוללות הכי טובות, אבל אינם מונעים על ידי רגש, ולכן הם נמלטים ממנה, כי היא משדרת או דורשת משהו אחר מהם. משהו בעוצמה שגם אנרג"ייזר לא יכול לספק. הם רובוטים, אוטומטים, כמו השפן בפרסומת, כן גיבורים רק באירוניה. העולם הוא סרט, פראפרזה על כל העולם במה של שקספיר, אבל אנחנו לא שחקניו אלא האנשים עברו אצל שחרור תהליך רידוד נוסף והוסבו לגיבורים מיכניים ודוגמניות-על. גם הדוברת לא במצב טוב, היא נבדלת מהאחרים הרבים, היא מופיעה כיחידה אבל בעודה ידידותית לסביבה היא זעופה לעצמה. עם עצמה איננה חיה בשלום. ובכל זאת העוצמה שלה היא נחמתה. אנרגיה שלה מביאה אותה ליצירה אישיות שלה והידידותיות לסביבה מולידות את המוזה. 180 כוחות סוס זה מנוע רציני. כלומר מכונית השירה שלה טסה במהירות ולמרו ש 180 כוחות סוס שייכות לעולם המכוניות, דווקא הסוס מקבל דגש ובכך מחזירה אותנו המשוררת לעולם הטבע, לכוחות הראשוניים, הפראיים, להבדיל מהכוחות המוגבלים הטמונים בבטרייה. בסוף השיר תחושת הערך העצמי של הדוברת שמתברר שהיא המשוררת עולה. הכוח שלה בשירה עוד יפרוס וישמש השראה, ומקור השפעה לכל משוררות העתיד. משוררות - גם במבון הפתוח והמטאפורי של המילה. זה יכול להיות שיר ארס-פואטי, אבל יכול לדבר גם על דוברת בעלת אינטואיציות חזקות, פראיות, ראשוניות, שתשמש דוגמה לכל הנשים שיש להן תכונות כאלה ויכולת לגעת בכוחות הקמאיים בנפשן. מגברים אין לה כל ציפיות כאלה, הגברים מחזיקים בפסדה של גיבורים . הם חלשים, פוחדים, נמלטים והעיקר - אבד להם הקשר עם הסוס, או במלים אחרות - נגמר להם הסוס.


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.