אינטלגנציה רגשית לילדים ואלימות


לאור האלימות הגואה מציעה צביה שגיב " שפת הרגש" מודל לטיפוח אינטליגנציה רגשית בילדים ולמניעת התנהגויות מציקות, טודדניות ואלימות אנחנו חיים בתרבות שנותנת מקום לכסף, לכוח ולאינטלקט ופחות לרגשות ולדיאלוג. המצב האופטימלי הוא לשלב בין הצדדים. מחקרים מראים על מתאם שלילי בין אינטליגנציה רגשית והתנהגות אלימה.

ילדים בעידן של היום, נתונים לדחפים ובלתי צייתנים, הם חרדים ויותר ונפחדים, בודדים ואף עצובים רגזנים יותר ואלימים. הילדים נתונים יותר להשפעות וחשופים יותר לסכנות. זוהי תקופה תובענית מאד להורות. אין ספק כי ההורות של היום זקוקה יותר מאי פעם להדרכה ולכלים. חברת הילדים מזמנת חוויות שליליות ומצבי מצוקה, תחושות מעיקות של עצב, בדידות וחוסר שמחה הן תופעות נפוצות בבתי הספר. מהקשבה לסיפורי הילדים בשיעורים, מתגלה כי מספר הילדים שסובלים מהצקות, פגיעות ומדורסנית אכזרית הינו עצום: "ירידות", כינויי גנאי, לעג, דחיה חברתית, חרם, איומים, סחטנות ותחושת בדידות. ישנם ילדים שהסבל שלהם ממשיך להיות מנת חלקם גם לאחר סיום בית ספר, בחטיבה, בתיכון, בתנועות נוער, כאשר הם פוגשים באותם ילדים שהציקו להם בעבר. עדויות לתחושת העלבון הצורבת שאיננה מרפה, נשמעת גם ממבוגרים שחוו מצבים דומים בילדותם. תחושת העלבון והכאב נשארים חבויים כצלקת בלב לאורך שנים. חוויות שליליות אלו מערערות את תחושת הבטחון ומחלישים דימוי עצמי. השפעתן ארוכת טווח ומשפיעה על אישיות הילדים ומערכות היחסים שלהם עם עצמם ועם אחרים. . ככל שיש לאדם יכולות גבוהות יותר – היכולת להביע ולשתף ברגשות, יכולת לנהל רגשות, כישורים חברתיים, מודעות ואמפטיה, כך קל לו יותר להתמודד עם מצבים שונים. חלה אצלו ירידה ברמת הפגיעות והכעס. קל לו יותר לשלוט ברגשות שלו ולמתן אותם. שערו בנפשכם שניתן ללמד ילדים להשתמש בצורה מועילה ברגשותיהם, לפתח בילדים משמעת עצמית, תחושת אחריות וכישורים חברתיים. ללמד אותם להשתמש בכלים וביכולות אנושיות בסיסיות על מנת לתקשר טוב יותר עם סביבתם. מחקרים מוכיחים שילדים מגיבים במהירות לאסטרטגיות אלה: יכולת ההתמודדות שלהם עם מצבים מתחזקת, תחושת הבטחון והדימוי העצמי מתעצמים. שפת הרגש מעניקה קשת רחבה של נושאים ותכנים שמטרתם – להעצים את הילדים – לחזק בטחון ודימוי עצמי, לפתח יכולות וכישורים לחיים, יכולת שיתוף וגילוי לב, יכולת לנהל דיאלוג, יכולת להתמודד עם מצבים, חשיבה וגישה חיובית, יכולת לקבל בקורת ולהיבנות ממנה, יכולת איפוק וריסון, מודעות עצמית וחינוך לערכים. בנוסף, עוסקת התכנית בסיוע ופתרון סיכסוכים וקונפליקטים בין הילדים באופן בונה, מתוך מטרה: 1. לאוורר את הילדים מרגשות קשים 2. לרותם את הילדים לקחת חלק פעיל בתהליך ולשתף פעולה 3. ליצור סביבה חיובית – אקלים מיטבי בכיתות נקודת המוצא היא – שילדים שמרגישים טוב גם מתנהגים טוב ה ב ע י ה: חוויות שליליות ומצבי מצוקה, תחושות מעיקות של עצב, בדידות וחוסר שמחה, הן תופעות נפוצות בחברת הילדים. מהקשבה לסיפורי הילדים בשיעורי שפת הרגש, מתגלה כי מספר הילדים שסובלים מהצקות, פגיעות ודורסנות אכזרית הינו עצום. מחקרים שנעשו בארץ ובעולם מגלים כי תופעות קשות אלו נפוצות ושכיחות יותר בבתי הספר היסודיים. ילדים וגם הורים משוועים לעזרה ולהכוונה כדי להתמודד עם מצבים אלו. עוד מגלים מחקרים שרבות מהתנהגויות אלו סמויות מהעין – ולכן לא מתאפשר למורים/להורים להתייחס אליהן. מ ד ו ע? ילדים שלא מיומנים בשיתוף ברגשות, מתביישים, חסרים את היכולת לשתף, לפתוח את הלב ולספר. חלקם הגדול מתקשה לבקש סיוע ואף לא חושב על אפשרות כזו והסיבות לכך הן שונות וביניהן: תחושת ריחוק, בושה, ביישנות, קושי בשיתוף, חוסר הרגל לנהל שיח, תחושה של חוסר אמון, חשש פחד או נסיון מצטבר בחוסר הקשבה והתייחסות רצינית לרגשותיהם ולמצוקותיהם. חוויות שליליות אלו מערערות את תחושת הבטחון והדימוי העצמי. השפעתן ארוכת טווח ומשפיעה על אישיות הילדים ומערכות היחסים שלהם עם עצמם עם אחרים. ומה עם תכניות בבתי הספר? המציאות מראה שלמרות המאמצים לשלב תכניות ושיעורים חברתיים בבתי הספר – תופעות התנהגותיות אלו משיכות להתקיים. ומה עם המורים? אם נתייחס למחקר שנעשה בארץ ובדק תהליך של התמודדות מורים עם בעיות האלימות, מורים העידו על רמת מסוגלות נמוכה. למורים חסרה תכנית, שיטה וידע לעבוד על תהליכים פנימיים של שינוי, העצמת הילדים, טיפוח יכולות אישיות וחינוך לערכים, עבודה עם תכנית מובנית שמוכיחה יכולת הפנמה והטמעה. חסרה למורים שיטה שמצליחה להציף את כל הבעיות בכיתה, על מנת שניתן יהיה להתייחס לכולן ובכך לנקות תופעות שליליות ולטפח בקומן אקלים מיטבי בכיתות. היכולת להפעיל תכנית חינוכית-חברתית הינה תלויות אישיות. מכאן, שבמציאות הקיימת היום, טעות לחשוב שזהו תפקידה של המורה להפעיל תכנית חברתית ולפעול למיגור תופעת האלימות. שפת הרגש נותנת מענה לצרכים של הילדים להרגיש טוב, לסייע להם לחוש חלק מהחברה, להיות אהובים, מוערכים, רצויים, שייכים, עם תחושת כבוד עצמי ומסוגלות להתמודד עם מצבים, תחושה שמבינים אותם, מקשיבים להם, ערים לצרכים שלהם, מזדהים עם הרגשות שלהם, שנותנים להם במה להביע את עצמם באוירה רוחשת אמון, בפתיחות, בגילוי לב ובכבוד. התכנית מופעלת כתהליך במתכונת שנתית, מהלך שמונה שנים, במסגרת שיעורי העשרה, בבתי ספר יסודיים התהליך מגלה יכולת מרשימה להטמיע ולהפנים שינויים התנהגותיים בילדים ולפתח אקלים מיטבי בכיתות, להציף את כל הבעיות בכיתה ולהתייחס אליהן, לפתח סביבה חיובית חברת ילדים טובה יותר, רגישה יותר, אמפטית, מקבלת יותר, ילדים עם כישורים חברתיים, מיומנויות תקשורת, יכולת שיח ושיתוף ובעלי זיקה לערכים של כבוד. בשנת 2000 זכה המודל בפרס, בתחרות מודלים למניעת אלימות במסגרת מצילה, במשרד לבטחון פנים צביה שגיב מפתחת ומנחה תכניות העצמה לילדים, להורים ולמורים 0528-381248 077-400-2351 ד.א. NOLI8@WALLA.CO.IL


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.