בוקר בריא עם אילת בוקר


במסגרת מוסף "בוקר בריא עם אילת בוקר "המטבח הטבעי של אילת בוקר" יובאו כתבות חדשות בניהות מטבח וניהול אורח חיים בריא. והפעם איך לא לטבוע בשיטות התזונה הטבעוניות, מקרוביוטיות,הגיינה טבעית ועוד.

מה היא למעשה תזונה טבעית? תזונה מקרוביוטית? תזונה טבעונית ע"פ שיטת ההגיינה הטבעית? תזונה ע"פ קינגסון? תזונה ע"פ סוג הדם? ואני מניחה שחלקכם יודעים שהרשימה עוד ארוכה... אנו חשופים היום לגישות תזונתיות רבות, כשכל אחת מהן נגזרת, למעשה, מתפיסה כללית של העולם, האדם והחיים. ישנן גישות, נקודות מבט ותפיסה, המגיעות אלינו מן המזרח: יפן, הודו, סין... כאלו הן המקרוביוטיקה, התזונה על פי הרפואה הסינית, האיורוודה המגיעה מהודו וכן התזונה הדרום-קוריאנית. על אף ההבדלים הרבים ביניהן, בבסיס הגישות כולן מונחת ההבנה והתפיסה האנרגטית של היקום, של בני האדם וכמובן של המזון. כלומר, בכל הגישות הללו, נוכל לשמוע, ולאט לאט להפנים מושגים כמו – מקרר או מחמם, מרכז או מפשט, מיבש או מלחלח, יין או יאנג וכן הלאה. רק על קצה המזלג, ניתן לומר שאדם שתזונתו מורכבת ברובה ממזונות שהם ייניים במהותם, כלומר מקררים, מפזרים, יוצרים לחות ועוד מספר מאפיינים של אנרגיית היין, אדם זה יסבול כפי הנראה מסימפטומים המבטאים אנרגיית יין בהפרזה ובחוסר איזון. כמו למשל – מחסור במינרלים מסויימים, נטייה לבצקות, גם במחשבתו וברגשותיו תתכן נטייה למחשבה מעט מפוזרת, רגשות מציפים, דמיון פורה - לעתים יותר מדי, גוף רך, מעט מדולדל וחסר טונוס במידה מסויימת. לעומתו, אדם שתזונתו מבוססת ברובה על מזונות נושאי אנרגיית יאנג, יפתח עם הזמן סימפטומים המבטאים נוקשות ויובש כמו גם מחשבה והתנהלות מנטאלית מעט רובוטיים, חסרי מעוף, דמיון ויצירה ובכלל, אישיות הנוטה להיות "יס מנית" יותר מאשר אינדיוידואלית ויוצרת. מובן, שחלוקה מוקצנת ותיאורטית זו לתזונת עודף יין או עודף יאנג – מוצגת כך כרגע, רק למען ההמחשה. המציאות, כמובן, מורכבת הרבה יותר וניתן לראות מיליוני אפשרויות של צורות הופעת אנרגיית היין והיאנג. בנוסף לכך, יהיה זה בעייתי לקבוע שתזונה מסויימת מעודדת תכונות מסויימות, שכן כפי הנראה, גם תכונות מסויימות מנתבות אותנו למזונות מסויימים... באמת קשה לדעת מה הביצה ומה התרנגולת. אך מה שכן ניתן להבין, זה שהתזונה שלנו מזינה לא רק את הגוף אלא גם את הנפש וכן מושפעת ומונעת על ידי זו האחרונה. נקודה חשובה נוספת היא שלמעשה אין ולו דבר אחד בעולם, אפילו לא וירוס קטן ביותר הנושא אנרגיה אחת, מהות אחת, אי אפשר לבודד אנרגיה והתבונן בה לבדה, הן תמיד מגיעות משולבות אחת בשנייה ותופעות העולם הן יותר יין או יותר יאנג, אך לעולם לא יין בלבד או יאנג בלבד, וכך גם לגבי מושגים אנרגטיים אחרים, מתרבויות אחרות.מול הגישות המזרחיות, שלצורך העניין נכליל אותן כאנרגטיות ומסורתיות בתפיסתן הבסיסית ישנן גישות מערביות, להן תפיסה, נקודת מוצא או מבט ביו-כימית בלבד, כאלה הן למשל הטבעונות הקלאסית, או בשמה המודרני – ההגיינה הטבעית, התזונה על פי סוג הדם, קינגסטון קליניק ועוד. נקודת המוצא, ההבנות, המסקנות וההנחיות מבוססות על מחקרים מעבדתיים או קליניים. לעתים משולבים בגישה זו או אחרת גם מימדים נוספים על המימד הביוכימי, כגון מימדים רגשיים, אנרגטיים או רוחניים, אך אלה מאומצים, לרוב, מתרבויות אחרות, או מופיעים בעקבות בהירות המגיעה תוך נקיון הגוף על ידי המזון. בהירות זו עשויה לחשוף ולהעלות בפני כל אדם את מימדיו האחרים- הנפשי רגשי, אנרגטי, רוחני וכן, להבהיר את המחשבה. בבסיס כל הגישות והשיטות ועל אף הסתירות שביניהן, מונחת הבנה בסיסית אחת : המעבר לתזונה טבעית צופן בחובו שתי התייחסויות בשני מימדים- קודם כל זהו מעבר מתזונה אקראית לתזונה מודעת ונבחרת, שנית, זהו מעבר מתזונה המבוססת על מזון מוריד כוחות, מדלדל משאבים של חיוניות, בהירות, בריאות ונינוחות לתזונה מנקה, משקמת ומחזקת. למה הכוונה? כאשר אנו מוציאים מן האדמה גזר למשל, הוא מכיל את ה- 100% של עצמו, אז אכן יש בו את שמספרים עליו בספרים, קחו את אותו גזר, העבירו אותו את כל התהליכים החל ממיון, אחסון, קיצוץ, בישול, הכניסו אותו לקציצה או כל מאכל אחר, הקפיאו אותו ולאחר מספר מקפיאים בהם הוא מבקר בדרך אל המקפיא הביתי שלנו הוא מגיע אל המיקרוגל ו- אפשר כבר להבין איך הויטאליות שלו או של כל ירק/ חומר גלם אחר מידלדלת בדרך וכל שנותר לו לתת לנו זה חומר חסר חיות חסר ברכיבים ביו כימיים חיוניים וחסר האנרגיה היחודית לאותו חומר. הבעיה העיקרית של התזונה המודרנית, אם כן, נעוצה בעובדה שחלק ניכר מן המזון אותו אנו צורכים מגיע למעשה לאחר עיבוד כל שהוא והבעיה העיקרית במזון מעובד- מתועש אינה החומרים המשמרים שמוסיפים או שלא מוסיפים לו, הבעיה העיקרית היא שמאכלים אלה מורכבים למעשה מחומרים שבמקרה הטוב הם "טבעיים" אך עצם עיבודם הופך אותם ללא טבעיים וכך גם הרכבם, למה הכוונה? כאשר חברת מזון זו או אחרת מרכיבה מאכל כל שהוא, היא משתמשת בחומרים המצויים בטבע (מלבד אלה המיוצרים במעבדה) באופן אפליקטיבי, כלומר- מוציאים פחמימה ממקור חיטה למשל, חלבון ממקור סויה(בשל היותה זולה יחסית) שמן ממקור חמנייה או סויה- שלרוב אף עובר תהליך הידרוגינציה(הקשיה) מה שהופך את השמן למרגרינה לסוגיה המסוכנת לבריאות בטווח הבינוני והארוך וכן גם חומרים שונים ומשונים חלקם מסונתזים מתוך מקורות טבעיים (אך כאמור תהליך הסינתוז עצמו הופך אותם לבלתי טבעיים כלל) וחלקם הינם תוצרי מעבדות- חומרי טעם וריח, צבעי מאכל, מייצבים ומשמרים שונים.


לסיכום, ניתן לומר שתזונה המבוססת על מזון מעובד לאורך שנים ובאופן שגרתי יוצרת מצב אבסורדי של אכילה ומשקל עודף מחד ומחסור ברכיבים חיוניים לגוף, ולעיתים אף רעב תמידי מאידך. כלומר, התזונה הטבעית הינה חיונית לא רק לריפוי ומניעה של חוליי העידן הזה, אלא גם משתתפת פעילה בבנין גוף הנושא ומפעיל נפש, מחשבה ורוח ומופעל על ידם. אם נזין אותו תדיר במזון חסר חיות וערך טבעי ובריא אזי נכלא את נפשינו במאמץ ההתמודדות מול הסימפטומים השונים/ חסרים או עודפים שונים בגוף/ רעב כמעט תמידי/ חוסר תיאבון וכו`... לעומת זאת- אם נאפשר לה לנפשנו/ נשמתנו מגורים בגוף בריא, מלא חיוניות ובריאות, גוף המשרת נאמנה את יעודה של נשמתנו, היא בתמורה תשרת את גופינו בכך שתתמקם בכל תא ותא, תמלא אותו בנוכחותה החיה ולא תאפשר מקום לתהליכים הרסניים/ מדלדלי כוחות. בברכת בריאות טובה איילת בוקר נוה- מנחת הסדנה "המטבח הטבעי" לפרטים על סדנאות 02-6726735



אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.