בניין מוזיאון תל אביב החדש


חוויה ארכיטקטונית של מרחב אור ודמיון. גאווה חדשה למדינת ישראל ולעיר תל אביב בניין חדש למוזיאון תל אביב לאמנות ברמה אדריכלית גבוהה ומהתקדמות בעולם.הפתיחה ב-2 בנובמבר .

למדינת ישראל ולעיר תל אביב יש על מה להתגאות בניין מוזיואון ישראלי החדש לאמנות מודרנית עכשוווית ברמת בינלאומית. הבניין תוכנן ע"י האדירכל פרסטון סקוט כהן אשר ישר מכניס אתכם למרחבים גבוהים עם מפלי אור טבעיים, חלונות משולשים. במרבית האולמות לא תמצאו עמודים הבניין ע"ש שמואל והרטה עמיר, עשוי בטון וזכוכית, ומקיים דיאלוג עם המבנים הקיימים של מוזיאון תל אביב לאמנות, בית אריאלה ובניין האופרה.. הבניין מתוכנן סביב אטריום ספירלי בגובה 27 מטרים, המחדיר אור טבעי מלמעלה – אטריום שהאדריכל מכנה "מפל האור" – אשר צורתו מוגדרת על ידי משטחים מקומרים הנפרשים מעלה ומטה לכל גובהו של הבניין. חמשת מפלסי הבניין (שניים מעל הקרקע ושלושה מתחתיה) תוכננו כך שיכילו גלריות תצוגה גדולות ומרובעות על אף אילוצי המגרש המשולש והלא סימטרי. המדרגות והרמפות הסובבות את "מפל האור" יוצרות תחושת זרימה אנכית מפתיעה בין המפלסים, מחברות בין הגלריות ומאפשרות לאור טבעי לחדור גם לפינות המרוחקות ביותר בבניין התת-קרקעי למחצה. "אני גאה מאוד על ההזדמנות שניתנה לי לעבוד עם מוזיאון תל אביב לאמנות על בניין עמיר", ציין האדריכל פרסטון סקוט כהן. "הפרוגרמה שניסח המוזיאון הציבה אתגר לא פשוט: בניית מספר קומות של גלריות גדולות, ניטרליות ומרובעות על גבי מגרש משולש ומוגבל בשטחו. הפתרון שהצענו היה `לרבע את המשולש` באמצעות תכנון עצמאי של כל מפלס, כשכולם סובבים סביב ציר מרכזי אחד – `מפל האור`. ההחלטה אפשרה לנו לשלב שתי פרדיגמות סותרות-לכאורה של מוזיאונים לאמנות עכשווית: מוזיאון של `קופסאות לבנות` ניטרליות, המציע חלל תצוגה אופטימלי וגמיש, ומוזיאון מופע הראווה, שמרגש את המבקרים בו ומציע חוויה חברתית ייחודית. הסינתזה שמציע בניין עמיר משלבת בין צורות גיאומטריות קונוונציונליות וצורות רדיקליות, וכך יוצרת חוויית מוזיאון חדשה, ששורשיה נטועים גם בבארוק וגם במודרניזם". בניין עמיר מכפיל את חללי התצוגה של מוזיאון תל אביב לאמנות, עם 3,800 מ"ר של גלריות חדשות ותוספת של 930 מ"ר לספרייה. הבניין כולל גם אודיטוריום בגודל 650 מ"ר. פרסטון סקוט כהן הוא ראש המשרד ומייסד משרד האדריכלים פרסטון סקוט כהן בע"מ, הממוקם בקיימברידג`, מסצ`וסטס. כהן הוא גם פרופסור לאדריכלות במחלקת האדריכלות של בית הספר לעיצוב באוניברסיטת הארוורד, ומכהן כראש המחלקה מ-2008. הוא מחבר הספר Contested Symmetries (Princeton Architectural Press, 2001) ופרסם מאמרים תיאורטיים והיסטוריים רבים על אדריכלות. עבודותיו הוצגו באוספים רבים, ביניהם המוזיאון לאמנות מודרנית, ניו יורק; המוזיאון הלאומי לעיצוב קופר יואיט, ניו יורק; המוזיאון לאמנות מודרנית, סן פרנסיסקו; המוזיאון לאמנות עכשווית, לוס אנג`לס; והמוזיאון לאמנות פוג, הרווארד כששאלתי אותו על הגבהים הבלתי נתפשים של הבניין והחללים אשר לכאורה מבזבזים שטח ומרחב, השיב סקוט כי "החלל הוא החוויה" ואכן כניסה והסתובבות במרחבי המוזיאון במדרגות הנעות התלולות, עם מפלי האור, ופתיחות המיצגים והתערוכות גם מאולמות השכנים ,מעניקים חוויה של כניסה למרחב ארכיטקטי עם קווים נקיים ,מפגשים של משולשים, מלבנים וצורות גיאומטריות קמרות יוצרים הרגשה של כניסה לעולם של תצוגות במרחב ענקי,לבן מתפתל לעתים עם צפיה לדרמה של אמנות.תוצרים של דמיון אנושי של סקוט וקבוצתו עם תוכנות מחשבים חדישות.


תערוכה גדולת ממדים של אנסלם קיפר חונכת את הגלריה הרב-תכליתית בבניין החדש, ובגלריות האוספים הקבועים מוצג אוסף האמנות הישראלית המקיף של המוזיאון מתברר כי אנסלם קיפר יליד גרמניה שנולד בתום מלחמת העולם השניה מציג בעבודתיו מוטיבים מהתנ"ך ומהקבלה וגם מתייחס בכובד האחריות לעובדה שבתור גרמני נבחר לחנוך את המוזיאון , וגם בעבודתיו נמצא את האלמנט של אשמה וכפרה. בגלריה הרב-תכליתית ומשתרעת על פני 850 מ"ר, מוצגת תערוכה תלוית-מקום (site-specific) של עבודות חדשות של אנסלם קיפר. התערוכה "שבירת הכלים", אותה אצר פרופ` עומר ז"ל בשיתוף פעולה עם האמן, מציגה מבחר יוצא דופן של עבודות מונומנטליות, ציורים, פסלים, חיתוכי עץ ומיצבים העוסקים בהיסטוריה ובמיסטיקה היהודית. התערוכה כוללת חמישה פסלים חדשים מתוך סדרת העבודות "נשים מימי קדם", חמישה ציורים עצומי ממדים חדשים בטכניקה מעורבת; שלושה ציורים חדשים מאוספו האישי של קיפר ושניים מאוספים פרטיים; שלושה חיתוכי עץ חדשים, שגודלו של כל אחד מהם כ-200x300 ס"מ; ההצבה הגדולה "דיוואן מזרח-מערב"; וכן המיצב החדש שיצר האמן עבור חלל התצוגה הספציפי במוזיאון תל אביב, "שבירת הכלים". התערוכה "שבירת הכלים" מתמקדת בנושאים שונים הקשורים ביהדות, ביניהם סיפורי דמויות תנכיות, כגון קין והבל, נח ושמשון; רעיונות קבליים, כגון "עץ הספירות" ו"שבירת הכלים"; דמותו של יצחק אברבנאל, המדינאי והמלומד שהוגלה מארצו בעת גירוש ספרד ב-1492; ודמותו ושיריו של המשורר היהודי כותב הגרמנית פאול צלאן, יליד רומניה ששרד את השואה והיה אחד הראשונים שכתב על חוויות אלה לאחר המלחמה. במרכז תמצאו דמויות של נשים עם שמלות לבנות אך במקום ראשים נמצא לבנים, ואביזרים אחרים.מה שבא כנראה להביע אלו מטלות ומועקות מונחות על נשים . בכל אופן הציורים הענקיים והמיצגים של אנסלם קיפר בהחלט מרשימים ומשתלבים באופן מופלא במבנה החלל המיוחד. ב-26 באוקטובר 2011 מתחיל שבוע של חגיגות במוזיאון תל אביב לאמנות: קונצרט, סימפוזיון בינלאומי לאדריכלות מוזיאונים, טקס גאלה בנוכחות נשיא המדינה, שמעון פרס – ולבסוף, פתיחת הבניין ע"ש שמואל והרטה עמיר ב-2 בנובמבר. הבניין, בתכנונו של האדריכל פרסטון סקוט כהן, משתרע על פני 18,500 מ"ר. עבודת האדריכלות העכשווית יוצאת הדופן שנוספה למתחם המוזיאון היא אבן דרך בינלאומית במרכז בירת התרבות של ישראל. במסיבת העתונאים שנערכה היום ציין רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו,: "הבניין ע"ש שמואל והרטה עמיר הוא ציון דרך נוסף בהפיכתה של תל אביב לעיר גלובלית. הוא נבנה כחלק מתוכנית כוללת של השקעת 250 מיליון דולר במוסדות התרבות ובהיסטוריה שלנו במהלך העשור האחרון. היום, כשנציגים רבים מעולם האמנות הבינלאומי נאספו כאן לכבוד חנוכתו, ניצב בניין עמיר כסמל לכל מה שהשגנו ולכל מה שעוד נשיג". תערוכות נוספות המוצגות בבניין עמיר עם פתיחתו הן: "עושים מקום" (אוצרת: נילי גורן), צילום ישראלי עכשווי מאוסף המוזיאון, בגלריה לצילום ע"ש דורון סבג–ORS; "אוטופיות על הנייר I" (אוצרת: אירית הדר), מבחר הדפסים ורישומים מאוסף האקספרסיוניזם הגרמני המפורסם של המוזיאון, בגלריה לרישום והדפס, מתנת הידידים הגרמנים של מוזיאון תל אביב לאמנות; שני פרויקטים של מעצבים ישראלים בולטים, "אקס-ליבריס" של חנן דה לנגה ו"לרוץ במעגלים" של יעקב קאופמן (אוצרת: מאיה ויניצקי), באגף אניאס ובני שטינמץ לאדריכלות ועיצוב; וכן התערוכה "חמישה רגעים: מסלולים באדריכלות מוזיאון תל אביב לאמנות" (אוצרים אורחים: אדר` יאשה גרובמן ואדר` אריאל בלונדר), המתעדת וחוקרת את ההקשר ההיסטורי של אדריכלות חמשת המבנים של מוזיאון תל אביב, ממשכנו הראשון בבית דיזנגוף (1932) ועד בניין עמיר, גם היא באגף אניאס ובני שטינמץ לאדריכלות ועיצוב. "אנו גאים בכך שליבו הפיזי והרעיוני של בניין נהדר זה מוקדש למורשת האמנות הישראלית, המוצגת כאן בכל עושרה וריבוי גוניה", אמרה שולי כסלו, מ"מ מנכ"ל מוזיאון תל אביב לאמנות. "התערוכות הללו הן מחווה מרגשת לזכר המנהל והאוצר הראשי שלנו, פרופסור מרדכי עומר ז"ל, שפעל רבות כדי לבנות את אוסף המוזיאון ולשרת את קהילת האמנות בישראל".



אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.