האקספרסיוניסט המופשט מרק רותקו


מרק רותקו במוזיאון תל אביב/ דר` דליה הקר-אוריון אחת התערוכות החשובות ביותר שהובאו ארצה, היא תערוכתו של האמן מרק רותקו, ממייסדי זרם האקספרסיוניזם המופשט באמצע המאה העשרים. http://www.tamuseum.com/hebrew/index.htm

התערוכה ,פרי יוזמתו של פרופ` מוטי עומר מנהלו של המוזיאון, יצאה לפועל, בין היתר, ע"י שיתוף פעולה עם משפחתו של האמן: כריסטופר רותקו וקייט רותקו- פריזל, שנכחו גם בטקסי הפתיחה החגיגיים שנערכו ב-28וב29 לחודש מרץ 2007. התערוכה הכוללת ציורים מתקופות שונות בחייו של האמן מייצגת את השלב המוקדם האקספרסיבי- פיגורטיבי, בו מתייחס האמן לתופעות חברתיות ולתקופת השפל הכלכלי, בהמשך יש מעבר חלקי למופשט ביומורפי-סוראליסטי, צורות מפורקות ובעיקר ציוריו המופשטים הידועים המורכבים משדות צבע בעלי שוליים לא מוגדרים המרחפים מעל הבסיס הצבעוני של רקע הציור. ציורים אלה הקנו לו שם עולמי והם משתלבים במגמה האקספרסיוניסטית המופשטת ששלטה בניו-יורק ("אסכולת "ניו-יורק") בשנות הארבעים המאוחרות ושנות החמישים המוקדמות של המאה העשרים. למעשה ישנם שני סוגים של אמנות זו: הסוג הראשון המאופיין על ידי ג`קסון פולוק, פרנץ קליין ווילם דה קונינג, הוא מלא אנרגיה ותנועה. פולוק ודה קונינג עוסקים יותר בפיגורציה. הסוג השני המיוצג על ידי מרק רותקו עוסק יותר באבסטרקט טהור והוא יותר רגוע ומדיטטיבי. עבודותיו של רותקו מצדיקות את הכינוי "מיסטי", שניתן לחברי האסכולה, ע"י מבקר האמנות הידוע הרולד רוזנברג. מרק רותקו, כאמנים אמריקאיים רבים בתקופה שאחרי מלחמת העולם השנייה, לא נולד בארה"ב אלא הגיע אליה מרוסיה בשנת 1913, בהיותו בן 10. שנותץ כילדותו המוקדמות ברוסיה הלבנה והאנטישמיות והפוגרומים שהיה עד להם, הטביעו את חותמם עליו. יש מבקרי אמנות הטוענים שהמלבנים המאפיינים את ציוריו המאוחרים מתייחסים לקברים של קורבנות הפוגרומים. עבודותיו המופשטות הופכות הן למרכז מדיטטיבי למתבונן והן כמסך וכמסע למסתורין. בזמנו היו מבקרי אמנות שבקרו את עבודותיו. כמו לדוגמא אדווארד לוסי –סמיט: "החולשה בעבודותיו נמצאת בנוקשות ובמונוטוניות של הנוסחה הקומפוזיציונית..." Lucie-Smith, E., 1975. Late Moderns, Praeger) (New-York, 1975, p. 42 . בשנת 1947 יצר "מולטי פורמס", בהם נראה הפיגמנט כמרחף על פני הרקע, " ברסקו את הזהות המוכרת של הדברים". בשנת 1950 הגדיר את המרכיבים של עבודותיו: "פיגמנט הבסיס ושכבה פלסטית, מיתית שבוקעת מתוך הציור ומהווה את נושאו הבלעדי". עבודותיו מנסות "לאחד את הסופי והאינסופי" במה שהוא מכנה: "הביטוי הפשוט של מחשבה מורכבת". הוא עצמו התאבד, אך יצירותיו ממשיכות לכבוש את לב ההמונים. ליד אוניברסיטת סנט תומס ביוסטון טקסס, נבנה מבנה מיוחד עבור סדרה של עבודותיו. הבניין " הצ`פל", נבנה על ידי ג`ון ודומיניק דה מניל מטקסס ומאפשר לבאים לחוות חוויה כמעט מיסטית במפגש עם הציורים, הם מעניקים חוויה רוחנית מעמיקה ויש אנשים הבוכים מולם. גם מבחינה כלכלית זוכות עבודותיו להצלחה. בשנת 2005 נמכרה עבודתו "הומאז` למאטיס"( שצוירה בשנת 1953), במחיר שיא של 22.5 מליון דולר! בשנת 2006 התפרסם על ידי בנו בהוצאת אוניברסיטת ייל,הספר "The Artists Reality" המרכז את רעיונותיו הפילוסופיים.


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.