המהפכה החברתית פמינסטית ברשת


בכנס האגודה הישראלית של המרצים הפמינסטיים ולחקר המיגדר שנערך אמש בבר אילן פתחה פרופ` ברלוביץ וציינה שהרשת היא מרחב פמיסנטי פתוח.

העתונאית דבורית שרגל ספרה איך הפכה מעתונאית underground velevt לבעלת בלוג . כמרל וייסמן הציגה סרט שביימה על ההשפעות של כניסות 3 נשים לרשת בשלוש ארצות מתפתחות כ"כ ספרה ד"ר רומי מיקולנסקי ספרה על איך נשים אוהבות להציג עצמן ברשת, הן מאמצות את דמות הבלונדינית הטפשית בהצלחה,וחנה בית הלחמי ספרה על המאבק הפמינסטי שלה ברשת. אילנה כהן פנר , אשר הנחתה פאנל בנושא קראה לנשים לערוך את המפכה הבאה ולהיות היזמיות הטכנולוגיות. את הכנס ארגנה שלומית ליר.


להלן דבריה של כהן- בכנס.פנר ראשית אנו מברכות את פרופ` יפה ברלוביץ ואת אתר "אתר משלך" בדיוק לפני 12 שנה , בשנת 97 ,השקנו את אתר האינטרנט שלנו נש"ר נשים ברשתWOL .באותה תקופה רק רק 14% מהגולשים היו נשים.מיד הבנו שאם אנו רוצות שיכנסו לאתר שלנו אנו צריכות גולשות התועלות והתחלנו במצגות שהסבירו מה זה אינטרנט מה הן התועלות לנשים, ובקורסי אינטרנט במספר ארגוני נשים . כבר בהתחלה הבנו שהאינטרנט הינה במה חברתית ולא רק העברת מידע ופתחנו פורומים לאמהות של חיילים ולאמהות של תרמילאיים. כשבאנו לאיגוד האינטרנט והעברתי את ההרצאה הראשונה איפה הן הנשים עם המודם והמחשב? רובם היום בחורים צעירים טכנולוגיים ולא הבינו על מה אנחנו מדברות. למה צריך פעולות יחודיותו למה להעלות את נושא הפער הדיגיטאלי לנשים.(די הסתכלו עלינו "כחייזריות" ביום האינטרנט בכנסת בשנת 99 בקש ממני ח"כ מיקי איתן שנעביר לחברות הכנסת מצגת על האינטרנט ואף אחת לא גלשה אפילו שרת התקשרת לימור לבנת למעט ח"כ נעמי חזן והיום סבתות רבות גולשות עם מצלמות עם הנכדים שלהם הנמצאים בחו"ל. זוהי המהפכה. בעקבות תלונה של גולשת וטענה שחבר בפורום אצלנו מטריד אותה,העלינו את נושא האלימות באינטרנט בכנסת בועדה לטכנולוגיה ומדע בראשות ח"כ ענת מאור, ודרשנו שיטפלו בנושאי איומים,STALKING,הטרדה מינית , התאבדויות ברשת. מבחינה גם מבחינה מוסרית וגם משפטית ומהי אחריות בעלי אתרים ופורמים. האינטרנט הוא ראי של המציאות וגם של הדמיון ,האינטרנט יודע , לומד מהם הצרכים החברתיים של האדם שהם התחברות, שיוויון, שייכות, קידום ושיתוף נושאים ודעות, החלפת חוויות,סרטים ותמונות,ו צורך בהכרה ועוד. ואת הצרכים הללו הרשת מספקת בקלות במהירות ובאינטראקטיביות האינטרנט לא רק שהוא מספק את הצרכים הללו אלא הוא גם מעצים אותם ויוצר צרכים נלווים נוספים באמצעות האינטראקציות החדשות הנוצרים בבלוגים,בזירות, בפלטפורמות ,ברשתות חברתיות ועוד. הרשתות החברתיות משפיעות על עולם העסקי, דפוסי הצריכה, מחשבה , הצבעה והתנהגות של כולנו. תחשבו רק שרשת חברתית כמו FACEBOOK כוללת 50 מיליון איש יותר מעשר מדינות ישראל. בתחילה חששו כולם שהמחשב והאינטרנט יהפכו את האנשים לסגורים ,בודדים ומנוכרים.את הדימוי של חנון מחשב בודד הסגור בחדרו הצליח לשבור גם ביל גייטס עם המחשב האישי וגם יוסי ורדי עם תוכנת ה-ICQ,שהבינו שצריך לאפשר להגיע כל גולש . מהפכה ה WEB2 אפשרה לכל גולש גם אינטראקציה מלאה והפכה את הגולש ליצרן תוכן . היום "מנצלים" אתרים ורשתות חברתיות את הגולש כספק תוכן-חינאמי , "אובייקטיבי כביכול", ובעיקר את הנכס היקר שלו -רשת החברים הפרטית שלו. רשת האינטרנט שהתחילה מתוך רעיון השיוויון שלכל אחד אותו קול ,לאיל עתונות ולסטודנט ולעקרת הבית, הפכה הרבה יזמים (מעט נשים ביניהן) למיליונרים והגדילה את הפער הדיגיטאלי בין ארצות, שכבות דמוגרפיות,מרכז ופריפריה . בפאנל הזה נדון באיזו מידה מצליחה הרשת להתגבר על פערים דיגיטאליים, (ראשית הפער הדיגיטאלי לנשים, מרכז ופריפריה, מוגבלים ועוד). כ"כ נבדוק כיצד האינטרנט מצליח לשווק תכנים ונושאים חברתיים. מה הרעיון החברתי ןתפקיד של " ויקיפדיה" ואולי נלמד מדוע רק אחוז קטן מעורכי וכותבי ויקיפדיה הן נשים, למרות שבקהילה הנשים הן המתנדבות. נשמע על החזון למצמצום הפער הדיגיטאלי בין ארצות מתפתחות ומפותחות. כ"כ נדון כיצד לשווק נושאים חברתיים ברשת בצורה אפקטיבית ומי הם המשווקים העיקריים. וההזדמנויות עסקיות ברשת. כיועצת מט"י אני מציגה לבעלי עסקים את אפשרויות החשיפה ברשת, , ומכוונת אותם לפעולות שיווקיות עצמיות כגון :השתתפות בפורומים, הקמת בלוגים רישום לרשתות חברתיות ועוד.היום ברור לכלם שרק הקמת אתר לא תביא לאלפי כניסות ולקוחות. כאן עולה השאלה הכללית מי הם הכוחות הפועלים בברשת ? כידוע שבאופן פורמאלי אין מנהל והנהלה לאינטרנט,אך הכוחות השולטים בה הם גוגל ומנועי החיפוש הגדולים,הרשתות החברתיות ,FACEBOOK ואתרי השיתוף הגדולים כמו יוטיוב, TWIITER ועוד משפיעי תוכן נוספים הן חברות יחסי ציבור אשר יוצרות תכנים המשוכפלים ברשת,וחברות לקידום אתרים (מפצחי צופן גוגל ) אשר מקדמים אתרים ונושאים לא לפי חשיבותם וגודלם "האמיתי" אלא לפי טכניקות של דחיפה בהתאם לתקציבי הפרסום וקידום מכירות המושקעים. כך שכיום גם כדי לשווק תוכן חברתי יש צורך בתקציבים. כדי לזכות בחשיפה יש להשקיע בתקציבי פרסום ולהופיע בגוגל בחמשת האתרים המובילים בארץ ועוד. יחד עם זאת אין להתעלם שהרשת מאפשרת בעזרת הפורומים, רשתות חברתיות , בלוגים , שיווק וויראלי ,עצומות לקבל חשיפה שבעולם "החיצוני" סף הכניסה גבוה בהרבה.(למשל לפתוח עיתון) אין ספק שהיום הרשתות החברתיות כובשות את האינטרנט והמרוויחים העיקריים הם היזמים הטכנלוגים של הפלטפורמות האינטרנטיות בעוד שהגולשים הם ספקי תוכן חינמיים. למרות שלכאורה אין כאן בעיה כל עוד "אספקת התכנים והחשיפה "משרתות את האינטרסים ,הצרכים שלהם, הרי בכל זאת נוצר פה פער דיגיטאלי בין בעלי הרשתות החברתיות לבין הגולשים- פער כלכלי דמוגרפי, וגם פער ג`נדרי :כידוע היזמים בעלי הפלטפורמות הטכנולוגיות מרביתם גברים . ולכן עולה כאן השאלה האם הגולשים הפכו להיות העבדים מרצון של הרשת.? לסיכום -ההתפתחות של הרשתות ההחברתיות הן ההפיכה החברתית -דמוקרטית של הרשת , בנושאים של שיתוף ידע , רעיונות והתחברות ללא הבדל גזע ומין. וגם אם מבחינה כלכלית היזמים ומומחי הטכנולוגיה הם המרוויחים .הרי שכולנו נשכרים מהידע ברפואה , פסיכולוגיה , חינוך הריון,גידול ילדים , הומולסביות, איכות הסביבה, נגישות ועוד. עלינו כנשים נותר לעשות את המהפכה הבאה להגדיר ולבנות פלטפורמות אשר ישקפו את דרך מחשבותיהן, צרכינו ושאיפותינו, וגם להתעשר מכך.! כן אין סיבה שאנו כמובילות בתחומי הצריכה (80% מהחלטות הצריכה מתקבלות ע"י נשים לא נהנה מההזדמנויות העסקיות של הרשת ומעוגת הפרסום. ולכן אני קוראת לכל בעלות אתרי נשים להתקשר ברשת משותפת שנוכל להעצים את ההכנסות מתקציבי הפרסום .


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.