הספר של דינה - המלצה


הספר של דינה - מאת הרביורג ואסמו. בהוצאת ידיעות אחרונות ספרי חמד סדרת פרוזה. תרגום מנורבגית רות שפירא. 502 עמודים

אני דינה המתעוררת מן הצעקות. הן יושבת בתוך ראשי. מפעם לפעם הן נוגסות מגופי. דינה, גבורת הרומן היא דמות של גבורה ספרותית מרשימה ומיוחדת. זוהי דמות מורכבת ורבת פנים, מהסוג הגיבורים שהילה של אגדות מעטרות אותן ומיתוסים נרקמים סביבם. היא גדולה מהחיים ומכל מה שסובב אותה ולא סתם זהו "הספר של דינה" - זכתה האישה מאמצע המאה התשע עשרה לספר משלה. זוהי בלי ספק גיבורה בלתי שגרתית בכל קנה מידה. דינה היא אישה פראית ופלאית. רגישה ופגיעה ובאותה מידה גם גסה ואלימה. היא אינה ברורה לסביבה הנורבגית הקפואה בה היא חיה. הקורא יבחן אותה בתימהון, אולי אפילו ירגיש אליה דחייה, כעס לאורך פרקים רבים עד שיתרצה וייכבש, כמו רבים אחרים, על ידה. "הספר של דינה" הנו רומן רחב יריעה המתאר קורות שלושה דורות של משפחה אחת, מתרחש באמצע המאה ה 19, אי שם בצפון נורבגיה, במקום בו החורף משתרע כמעט על פני השנה כולה. כל המעשים והעלילות מתרחשות באחוזות הגדולות בהן מתגוררים בעלי האדמות והאריסים העובדים אותם. במרכז העלילה - חייה של דינה. הכל מתחיל כאשר אן בנדיקט, הנפח, בונה עבור האחוזה מנעולים, ידיות נחושת ומתקן מיוחד המאפשר לכובסות להטות את דוד הכביסה הגדול קדימה ולשפוך ממנו את הבורית. הכל נעשה בקלות ובפשטות ומעתה ניתן לשלוט בדוד ולהתקרב אליו ללא חשש. דינה מצטרפת לאימה ירטרוד ליום הכביסה הגדול. בסקרנות של ילדה בת חמש היא אוחזת בידית הלוהטת. אימה ממהרת אליה על מנת להצילה את הידיים מהכוויות האיומות, הדוד מתהפך וזרמי בורית פוגעים באם ההולכת לעולמה מתוך ייסורים איומים. היא זועקת אליה, אימא אבל ירטרוד אינה יכולה כבר לענות לילדתה הקטנה. זוהי הנקודה ממנה יונקת דינה את כוחותיה, וממנה מתעצב אופייה. היא שומעת את זעקות האם, את צרחות הכובסות, רואה את פני אביה השבור , ושומעת את הלחשים. אביה מוחק את המכבסה מעל האדמה אבל ירטרוד נשארת במוחה של דינה בתה. היא נושאת אותה על גבה. דינה יודעת שעליה להיענש על מה שנגרם לירטרוד, חדלה לישון בבית, מרבה לשוחח עם אימה המתה ואינה מניחה לאיש להתקרב אלה. דינה אינה משוחחת עם החיים, אינה מוכנה לקבל על עצמה כל עול או משמעת והופכת ליצור פראי ומסוכן. אפילו אביה, השריף נשוא הפנים, אינו מסוגל לאלף את הסוררת והוא שולח אותה ביאושו להתחנך בין אריסיו בחוות רחוקות. רק המוסיקה מביאה מרגוע לנפשה המסוכסכת. בזכות הנגינה היא חוזרת לדבר והופכת לנגנת צ'לו, מומחית בחשבונאות בצד היותה ישנה באורוות בין הסוסים או רוכבת עליהם ללא אוכף. דינה גדלה להיות אישה מושכת, חושנית שבסופו של דבר נישאת ליעקב, רב החובל החומד אותה והמתקשה, ככל הסובבים אותה להתמודד עם האישה החזקה והבלתי מושגת - דינה. הוא הולך וכבה מול הכוחות התובעניים שלה ונסוג מפניה, ולכן עליו לשלם את המחיר. רשימת מתיה הולכת וגדלה. "אני דינה" כמו בקריאה קדמונית פונה דינה אל האנשים שנטשו אותה או שמתו על ידיה ומזעיקה אותם לעמוד לצידה. אבל היא אינה נפרדת מהם אלא ממשיכה לסחוב אותם על גבה, מנהלת אתם דיאלוגים של כאב ומסירות. רק בפני המתים היא מוכנה להתגלות ולשתף אותם בחלומותיה, פחדיה והזיותיה, לחלק עימם את עולמה הפנימי העשיר והרגיש. דינה היא אישה יוצאת דופן בעל כוחות מיסטיים. היא ישרה, היא נאמנה אך אינה יכולה להפקיר את סודותיה בידי איש. היא כובשת אותך בדיוק כמו שרב החובל, תומאס נער האורוות, יוהאן, לאו או אנדרס לא חדלים לחשוב על האישה הגדולה והחכמה, שכוחות גברים לה והיא פגיעה ורגישה כמו התינוקת בת החמש שעדיין ממשיכה לזעוק אל ירטרוד אימה ולא נענית. לאורך הרומן משובצים הרהוריה של דינה הכתובים כשירה קדומה ומהווים צוהר לנפש הגדולה שרק חלק קטן ממנה רואים המתבוננים באישה המיוחדת והמופלאה הזו. "אני דינה עם מקבת ברזל טעם סכין. ועם הסוס. האם אני יודעת היכן לפגוע? כן. כי אני חייבת. אני דינה ואני מדברת אל הסוס. אני דינה המחבקת את צווארו. המישירה אל תוך עיני הפרא שלו. זמן ממושך. אני דינה אשר מכה. ומכה! לעומק גופו. אני אשר רואה שעיניו הופכות לאט לאט לזכוכית ולערפל." הגיבורים, נורבגים גרומים וחזקים העומדים חסרי ישע מול האישה שאינה אוספת את שערה, יורקת ומעשת סיגרים, משיטה את הספינות במורד נהר או מכבה את האש הגדולה המאיימת לעכל את האחוזה. רומן הרפתקאות מסעיר שהפעם, כמה מעודד, הגיבורה היא המון אישה המנצחת בעולם של גברים הנשארים פעורי פה וחסרי אונים מול הלהט והמזג הבלתי מרוסן. והכל במאה ה 19, לפני עידן הפמיניזים.


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.