העצמה נפשית לפעוטות


הילד בוכה עטפי אותו באנרגיה אדומה.בגנים אשר אמצו את שיטת "אהבה רבה" המשתמשת בשפת הצבעים,חיות ואברי גוף ועוד נמצאה ירידה מהותית ברמת האלימות ובקשיי התיפקוד של הילדים.

די בלראות את גדודי הילדים הנוהרים כל אחר צהריים לחוגי העשרה במחשבים, פיתוח חשיבה והכנה לכיתה א, מספיק היה לראות את בני הארבע קוראים קריאה רהוטה מילים שספק אם הבינו את משמעותן בכלל. אפשר להבחין, בצער, יש לציין , בשכונות של פעם שהתרוקנו מקולות הילדים המשחקים בהן וממשחקי התופסת והמחבואים הנשכחים , כדי להבין שמשהו השתנה... משהו קרה לילדות, ההכנה לעתיד מוצלח תחרותי בשוק קשוח ותובעני תבעה את מחירה וכל הורה ימהר ויכין את ילדו לעתיד, עתיד שטווח אפשרויות הבחירה בו "מוגבל למצטיינים בלבד" . " ילדים צריכים להיות מחוברים למקור שלהם, לפתח את התכונות והכישורים המיוחדים להם, להבין שהם אחד יחיד ומיוחד ולא חלק מאופי קולקטיבי" טוענים ב "בית אהבה רבה" בראשותו של סאם לוי . שיטת " אהבה רבה" הינה שיטת טיפול מודעותית הדוגלת בפיתוחו ובטיפוחו של האינדיבידואל , באמצעות שפה המיוחדת לשיטה זו ניתן למצוא גשר לעולמו הפנימי של הילד לשמר ולטפח אותו. " המציאות היומיומית שלנו, הלחץ של ההורים, פיגועים, המצב הכלכלי , המשברים אותם עוברת המשפחה הגרעינית ( גירושין, שינוי מבנה, משפחות חד הוריות וכד`) אינם פוסחים על ילדינו . מחקרים מראים כי אלימות וחוסר סובלנות בקרב ילדים הולכת וגוברת ומתחילה בגילאים מוקדמים. זהו בדיוק המקום בו כדאי להתחיל ולזרוע את זרעי העתיד , רוגע , סובלנות אהבה וקבלה , ערכים אלו יצמיחו ילדים רגועים , מפותחים מנטאלית ורגשית סבלנים וסובלניים יותר. את כל הללו ניתן ליישם באמצעות שיטת " אהבה רבה" , המספקת לילד סביבת מציאות רגועה יותר ומאפשרת לו אקלים גדילה נכון וראוי יותר. "אהבה רבה" הינה שיטה אנרגטית – מודעותית , המחזקת את עמוד השדרה הנפשי של הילד באמצעות כך שהיא מניחה לילד להיות " מה שהוא". בחברה המחנכת למצוינות מתקשים לעיתים הילדים לעמוד בדרישות, אם ילד "חייב" לדעת לצייר יפה, לדעת לזהות אותיות ומספרים בגיל צעיר מידי, חייב לדעת איך לתפעל מחשב וכיוצ"ב סביר להניח שלא ימצא מקום בתוכו לנטיות הטבעיות/מולדות שלו ואף יטפח תחושות קשות של כישלון ואכזבה כי " דני מצליח והוא לא...". אם ניתן כבוד לכישורים שלו ולכך שאחרים מוכשרים בדברים אחרים נוכל לחיות עם שקט גדול בתוכו, רגשות כעס ותסכול יפנו את מקומם לכיבוד השונה בי ובאחר. מעבר לכך, מסייע השימוש בשיטה כגשר לליבם ולנפשם הרכה של הילדים באמצעות שפה, שאיננה וורבלית כגון בחירה בצבע מסוים, בעל חי מסוים, טקסטורה ספציפית ניתן " לשמוע" את מה שמספר לנו הילד גם ללא מילים ולהגיש לו עזרה מבלי לאלץ אותו לדבר ( אם בכלל יש לו יכולת וורבלית לכך) ולהביא מזור למצוקותיו . מי שיכול לסייע לו בכך , מלבד הוריו, היא הגננת כמובן,ולו רק משום שהיא חלק מחייהם בשלב כה קריטי , השלב בו עוברים הילדים מאינטראקציה רק עם הוריהם לאינטראקציה עם החברה . הגננת רוכשת כלי נוסף להגיע אל הילדים ולגעת בהם במלוא העוצמה לה הם ראויים ומאפשרת גם לה לנהל אורח חיים בגן שקט סבלני וסובלני יותר. שתיים מהגננות שאכן הרימו את הכפפה הן מיכל דיין מהוד השרון ומאיה חג`ג מנתניה, שתיהן נושאות את שלט " גן אהבה רבה" בפתח הגן שלהן מספרת מאיה חג`ג מגן "אהבה רבה" ברחוב הסחלב בשכונת רמת פולג : "האמת , היא שחיפשתי להיות גננת קצת אחרת , חיפשתי לתת לילדים איזושהי איכות שתיקח אותם מעבר למקובל, רציתי תמיד להיות גננת שתשאיר חותם, גם לאחר שנים, ראיתי בזה חזון. ידעתי שמדובר בילדים קטנים ורכים וחיפשתי דרך עדינה להגיע אליהם, להראות להם שהעתיד שלהם פתוח והם יכולים להיות כל מה שיבחרו, אמנם בעתיד, אבל העתיד , מן הסתם, מתחיל בהווה." התקשורת שלי עם הילדים" מוסיפה חג`ג " ויכולת ההבנה שלי גבוהה מאד, פעמים רבות אני יודעת מה מציק לילד מבלי שהוא ידע לדבר, כל שכן להביע את עצמו, כך גם הצוות העובד איתי, שגם הם עברו את אותו מסלול ייעודי לגננות ולמטפלות. אחד הדברים החשובים לי כגננת, הוא לתת לילדים לבחור מה הם רוצים לעשות, אחד יכול לבחור בציור שני בבניית מגדל קוביות ושלישי בלהתבונן בספר . אז למעשה יש סוג של כאוס ללא שום תכנון וארגון? ממש לא, אני בהחלט עוקבת אחר פעילותו של כל ילד , כך אני גם מוודה באיזה מצב הוא נמצא. הגן שלנו " זורם" עם הילד , תוך סיפוק מגוון רחב של פעילויות והילד בוחר לאן ללכת. פעמים רבות ילדים נמצאים בלחץ אישי של " מה לעשות?" " האם מה שאני עושה נכון?" " האם הציור שלי יפה?", " מה אמא תגיד?" ואנחנו כצוות חינוכי המאמין שכל ילד צריך לפתח ולטפח את האני שלו ולבטוח בעצמו ובבחירותיו מבלי לחשוש " מה יגידו" עוקבים ומעודדים התנהגות עצמאית ובוטחת." איך בדיוק אתם יכולות לעקוב אחר נטייתו של כל ילד? לפני שנה למדתי בבית אהבה רבה קורס שנקרא " אהבה רבה לטף" , אשר במהלכו קיבלתי כלים מודעותיים וגם אנרגטיים לעקוב אחר הילדים, יש לנו ולילדים את השפה שלנו, שפה שלא מביכה איש לא מאלצת איש להתמודד עם מילים או רגשות קשים, אלא בפשטותה נהירה ומובנת כל כך. " בתחילת שנת הלימודים" מספרת חג`ג " שבוע הנחשב קשה במיוחד שכן זהו שבוע הסתגלות ובאורח פלא הילדים נקלטו בגן מהר וקל יותר מאשר בשנים עברו, מה גם שמספר הילדים אשר חלו בשפעת למשל היה קטן בהרבה מאשר בשנים קודמות, אני אף יכולה לומר כי מלבד שני ילדים שחלו , כל שאר הילדים גם אם חלו, זה היה בצורה מינורית. את יכולה לספר באילו מקרים קיצוניים יותר עשית שימוש ב"אהבה רבה" ילד אשר היה חסום רגשית, לא הביע את רגשותיו, אפילו מיעט לבכות גם כשפגעו בו העדיף להסתגר מאשר לבכות, טופל באמצעות " אהבה רבה" וחלה בו תפנית והוא החל להביע את רגשותיו. מה גם שהתגובות מהסביבה אוהדות ביותר, יש בגן 30 ילדים ולא פעם ההורים שואלים בתמיהה " האם כל הילדים בגן?" השקט היחסי השורר בגן שונה מכל מה שהכירו עד היום. האם את מרגישה ש"אהבה רבה" תרמה גם לך באופן אישי? בוודאי, אני מנסה את הדברים קודם כל על עצמי, אני כגננת וכאדם השתנתי, אני שלווה יותר , מבינה ומקבלת בצורה פתוחה יותר ובכלל אני אדם יותר שמח עכשיו." " הגישה הזאת לילדים עברה מזמן את גבולות הגן, אחת האמהות למשל צלצלה אלי באחד הערבים וסיפרה לי שהיא חשה כאבי בטן עזים " ושאולי אוכל לתת לה את מה שאני נותנת לילד?" , כמובן ששמחתי על ההזדמנות וכעבור 10 דקות היא התקשרה אלי ועדכנה אותי שכאבי הבטן שלה חלפו. גננת נוספת היא מיכל דיין מגן "אהבה רבה" ברחוב הפלמ"ח בנווה הדר, גם היא שינתה את שם הגן שלה ל"גן אהבה רבה" לאחר שלמדה את השיטה ויישמה אותה. "שנתיים אני מיישמת את השיטה בגן, מהר מאד חשתי בשינוי בילדים" גורסת דיין " " הם נפרדו בקלות מהוריהם בבוקר, האלימות בגן שכחה כמעט לגמרי וכשיש כזאת אני יודעת איך לטפל בה במהירות תוך מתן כבוד לכל צד בעניין" בשביל זה לא מספיקה פשוט גננת טובה? "גננת טובה מבחינתי , היא זו שלא חדלה מלחפש דרכים להגיע לנפש הילד ולסייע בהעצמתה המרבית, כשאת רואה שמיד לאחר יישום עקרונות השיטה הקשב הריכוז והקליטה בגן גדלים, שהילדים מתפתחים מהר יותר , את מבינה שמשהו אכן השתנה ואני גננת שנים רבות. רמת החברויות ביניהם היא אחרת ועמוקה יותר, את מבחינה איך הם פונים אחד לשני ואז אני יודעת איזה מבוגרים הם יגדלו להיות. גם אנשים חיצוניים שהעבירו חוגים בגן ציינו בפני לא פעם שהילדים בגן שונים מילדים בגנים אחרים." הילדים מבינים את "השפה?" אני מלמדת את הילדים את איכויות הצבעים, את משמעות החיות את משמעות הכיבוד והיחס שבין אדם לעצמו ואדם לחברו והילדים תתפלאי, מלאי עניין וסקרנות. דיין יודעת לספר על א` שהתקשה להיכנס לגן תופעה שחזרה על עצמה כל בוקר. מידי בוקר היה מלווה בבכי ובצעקות רמות , באמצעות שימוש בתדרי " אהבה רבה" השתנה א` באופן מהיר ולאחר מספר ימים נכנס לגן בעצמו ללא בכי. ד` נשך כל הזמן כל כך הרבה עד שכמעט כל הילדים זכו לטעום מ"נחת שיניו", בילד זה החליטה דיין לטפל באופן ממוקד ואישי " כל בוקר לקחתי אותו אלי , מטפלת בו ומעניקה לו את מירב תשומת הלב , השתמשתי כמובן בתדרים של " אהבה רבה" ד` הפסיק לנשוך ל ח ל ו ט י ן . דיין מוסיפה ומספרת על מ` ילדה בת 3 שהגיעה לגן כשהיא מרגישה רע, האף נזל , העניים דמעו והיא הייתה חלשה וביקשה לישון, מיד טיפלתי בה בכלים שהיו ברשותי מצבה השתפר ולמחרת כשהגיעה לגן היא נראתה לגמרי אחרת. "גם אני, " מוסיפה דיין " הפכתי להיות קשובה יותר סבלנית ורגישה יותר לילדים, יש לי כמובן עוד דוגמאות רבות לתת שכן כל יום מתרחש כאן " נס קטן" בית "אהבה רבה" ממקום בהוד השרון ובמסגרתו נערכות סדנאות לגננות מטפלות זוגות והורים, המרכז עוסק גם בטיפולים פרטניים. השיטה קיימת כעשר שנים ומי שפיתח את השיטה ועומד בראשה הוא סאם לוי. במהלך השנים נוסתה השיטה ונבדקה בבתי החולים "אברבנאל", ובמחלקה האונקולוגית בקופת חולים לאומית ונערך בה ניסוי קליני במסגרת ועדת הלסינקי. חלק מחזון "אהבה רבה" העוסק בילדים מבקש לעצמו "עולם של ילדים המכבדים את עצמם ואת זולתם, קשובים לעצמם ולזולתם בוטחים ובטוחים בעצמם ובזולתם, מאפשרים לעצמם לאהוב ולאהב ... יוצרים מתחדשים ומחדשים... עולם בו הופכים החלום והפנטזיה של הילדות למציאות..." ואנחנו? האם נוכל לבקש למען ילדינו יותר? בית "אהבה רבה" הוד השרון 097461955 או לרוני סיני 0522552843 פרטים נוספים באתר http://www.ahava-raba.com/ARlataf.html


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.