השיבה הביתה - אחרי הלידה


פרק שלישי במסגרת סדרת הכתבות "ההמלצות לנשים הרות".כששירה נולדה, היא הייתה כל כך יפה עם שער שופע בראשה ופנים מעוצבות ! עינייה ברקו והביעו חכמה. זה היה הרגע המאושר בחיי! אין חוייה יותר חזקה מזו . בן רגע שכחתי את כל ייסורי הלידה, הרגשתי מאושרת, חופשיה,מוגשמת ומה לא. הנקתי אותה דקות ספורות לאחר לידתה והרגשתי שהקירבה ביננו העמיקה לאין ארוך. בתמימותי חשבתי, שאחרי הלידה הכל יסתדר -

אחזור להיות רזה, חזקה,נמרצת. חשבתי שהביטחון יחזור אלי ,שאוכל סוף סוף ללבוש בגדים צמודים וקצרים, שאוכל לרוץ,לקפוץ, לרקוד! ואמנם…נתחוור לי שהכל רק התחיל...חזרתי הביתה מלאת פחדים וחרדות. לא ידעתי אם אוכל לטפל בילדתי כהלכה. שדיי כאבו ודיממו. הייתי עדיין שמנה,חלשה ועייפה. בדיעבד הבנתי שתיפקדתי כיאות הודות האויפוריה שבה הייתי שרויה. חיכיתי וחיכיתי שכוחי יחזור אלי…זה לא קרה אחרי 3 חודשים, ולא אחרי 5חודשים.בגלל שהנקתי את שירה הרבה זמן, המחזור חזר אלי רק חצי שנה אחרי הלידה. אבל אז קרה נס. חזרתי להיות עצמי, התחלתי להרזות,כוחי וביטחון העצמי חזרו אלי.חזרתי להיות כמו קודם-מרוצה מחיי. האמהות שינתה אותי, היא עשתה אותי יותר עדינה ורכה,גרמה לי לחוות רגשות בעוצמות שלא הכרתי. לקח לי זמן לקבל את עצמי בתור אמא. שירה הזכירה לי את ילדותי. נזכרתי בשירים ששרו לי הורי ושרתי אותם לבתי. הכנתי לה מאכלים שאמי בישלה לי. חזרתי להיות ילדה קטנה. אשה מניקה בד"כ לא מקבלת מחזור. הנקה מסתדרת בערך תוך חודש-חודשיים ואז כבר אפשר להנות ממנה. יש הרבה יתרונות בהנקה. חלב אם הוא מזון טבעי ומזין, בעל זמינות ונוחות בעיקר בלילות-אפשר להניק במיטה ולהמשיך לנמנם (אך בזהירות רבה), עלותו נמוכה.הנקה משמשת כאמצעי הרגעה לתינוק/ת גם בבכי. הנקה מעמיקה את הקירבה ואת הקשר עם התינוק/ת ונותנת לאשה הרגשת ביטחון. שינוי באיזון ההורמונים גורם לחולשה, עייפות,חוסר ביטחון עצמי. לכך מתווסף חוסר שינה תמידי, שינוי במצב רוח, כאב במפרקי הידיים (בעקבות טיפול שוטף בתינוק), כאב גב תחתון( בעקבות הרמת תינוק), תחושת מלכוד בתוך הבית וחוסר גירויים חברתיים. יחד עם זאת גידול תינוקות כרוך בהקרבה מתמדת,שירות סביב השעון,לקיחת אחריות גדולה מנשוא וויתור על צרכיך הרבים כולל הבסיסיים (אוכל, שינה וכו`). הזוגיות וחיי אהבה הופכים לזיכרון מתוק ובלתי משוחזר עקב עייפות ,רצון לישון ונוכחות בולטת של התינוק/ת. אני מניחה שלידה שניה ותקופה שלאחר עוברות באופן פחות דרמטי. עם כל היופי שבהולדת התינוק/ת, יש המון גורמים, שמשנים, מכבידים ומסבכים את חיינו השגרתיים. למרות שהתכוננתי לתקופה הזו,לא היה לי מושג עד כמה זה קשה! לא פלא שלפעמים נשים מפתחות דיכאון אחרי לידה. התקופה הזו דורשת רמה גבוהה של התמודדות ושיתוף פעולה מלא מצד בן זוג. למי שקשה, התנחמי- זה עובר. אם אשה מוכנה פיזית ונפשית להתמודדות, התקופה הזו תעבור אצלה מהר וללא תסביכים. ומה הפיצוי להתמודדות הזו? אהבת התינוק/ת שלך. היא ללא גבול וללא תנאי. פתאום יש לך שותפ/ה וחבר/ה לכל החיים וזו רק ההתחלה של הקשר! התינוק/ת גדל/ה ומפצה אותך על השקעתך. הביאו ילדים לעולם - זה אושר שלא יתואר! להלן המלצות שיעזרו לך להתמודד בעצמה עם הקשיים של תקופה לאחר הלידה: -ההמלצות הנ"ל אינן מהוות תחליף למעקב/טיפול רפואי, אלא משלימות בלבד! השיבה הביתה 1.הכיני הרבה אוכל לפני הלידה והקפיאי אותו. השתמשי בו כשתחזרי מבית החולים. 2.בקשי מחברות, משפחה, עוזרת או ביביסיטר לבוא אליך בימים הראשונים. 3.בקשי מנשים עם נסיון להדריכך בטיפול בתינוק. 4.הזמיני אחות מטיפת חלב לביקור בית בימים הראשונים (סדרי את זה מראש) וקבלי הדרכה על אמצעי בטיחות כלליים. 5.קבלי יעוץ שוטף בעניין הנקה. ניתן לקבל יעוץ טלפוני חינם מעמותת "לה לצ`ה".הן עורכות מפגשים חודשיים בנושאי הנקה כמעט בכל עיר. מומלץ מאוד! 6.קחי בהשאלה מ"יד שרה" משאבת חלב חשמלית . 7.אם יש לך משבר הנקה- אין מספיק חלב, כאב או פצעים, משך ההנקה ארוך מדי וכו`-אל תפסיקי בבת אחת.התיעצי עם איש מקצוע או/ו גשי לטיפול (היפנוזה למשל) .הטיפול יעזור לך לקבל החלטה נכונה. 8.הקפידי לנוח הרבה,אל תילחמי בעייפות, פשוט לכי לישון בכל הזדמנות! 9.קבלי עזרה מכל אדם שמוכן לעזור. אם את בעלת אמצעים, הביאי עוזרת ל 2-3 פעמים בשבוע. היא תנקה,תסדר,תבשל וכו`. 10.לכי להתפנק - קבלי עיסוי,רפלקסולוגיה,הילינג,ריקי ועוד. 11.עשי עיסוי לתינוק/ת שלך עם שמן תינוקות( שמן שקדים+קמומיל+רוז).זה ירגיע גם אתך וגם את הפשוש/ה. ניתן ללמוד עיסוי תינוקות בהרבה מסגרות. מומלץ מאוד! 12.שימי אבקת קורנפלור לתוך החיתול ע"מ למנוע רטיבות יתר.הקפידי להחליף בתדירות גבוהה.ניתן למרוח חלב אם על עור התינוק במקום אדום או בתפרחת קלה. במקרים של אודם חזק ודלקת יש להוועץ עם רופא. 13.ריכשי "דפני" לאמבטיה. זה מתקן שנצמד לקרקעית האמבטיה ועליו מונח/ת התינוק/ת. הנ"ל נוח מאוד ומומלץ לשימוש.חשוב לא לגרוע עין מהתינוק/ת בעודו/ה בתוך האמבטיה! 14.חפשי לך חברות חדשות עם תינוקות בגילאים מתאימים. 15.עשי תרגילים לחיזוק שרירי הבטן והחץ כבר עכשיו, תוכלי לחזור להתעמל מ- 6 שבועות לאחר הלידה. 16.אל תמהרי לצאת לעבודה. זו תקופה של קירבה עמוקה בינך לתינוק/ת והיא לא תחזור יותר. הפשוש/ה זקוקה לך בלבד ולא מעונין/ת בתחליף. בתקופה הזו נבנית תקשורת בינכם. ככול שתשקיעי יותר באמהות שלך, תיתרמי יותר. 17.בקשי מהקרובים בגדים משומשים לתינוק/ת. תינוקות גדלים מהר מאד ואין צורך לקנות הכל חדש.כל מה שאפשר לקבל-מבורך. חשוב לרכוש/לקבל עגלה בטיחותית,קלה,מתקפלת בקלות ובעלת ידית עוברת מצד לצד. 18.הרבי לצאת עם משפחתך כולל את הפשוש/ה.השהות בבית מעייפת יותר.במזג אוויר נעים טיילי עם העגלה.זה גם כיף וגם כושר. תגלי מחדש רחובות בשכונתך. והפעם מזווית של נוחות לניידות העגלה. בהצלחה! ©כל הזכויות שמורות לד``ר ליאנה סופר תמיד לרשותך מרכז אור הנפש 9339026-03, 267073-053 Liana_a@netvision.net.il


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.