חנוכה 8 ימי זלילה


חנוכה כבר כאן. חלקכם ידאגו להצגות לילדים והשאר יבלו את הזמן בהתלבטות אם לנגוס בסופגניה או להתאפק. ריכזנו עבורכם ההמלצות על סופגניות, הקלוריות, והמתכונים. (בתמונה סופגניות מרשת "רולדין").

לרובנו יש הרגל "מגונה" מהילדות, לאכול יותר מסופגניה אחת במהלך שמונת הימים. כדאי לחשוב פעמיים וללמוד מה יפריד בינכם לבין 3 ק"ג עודפים בהתלבטות אם לנגוס בסופגניה או להשתלח במאכל אחר (אולי פחות עתיר קלוריות). לאמיצות מצורף מתכון לסופגניות וקדאיפ. אין ספק שמבחינה קלורית, כשמגיע חג חנוכה, אני מעדיפה לטוס לחו"ל ולאכול כרגיל, מאשר לבחון את הגבולות שלי ולראות אם השנה אעמוד בפיתוי, כן או לא. כדי להקל עליכן/ם בהחלטה, בקשתי מיונה מאור (מדריכה ועורכת עיתון שומרי משקל), שתרענן את זכרונכם המעומעם משהו בנושא זה. ובכן, עבור עבור אנשים שמנסים לשמור על אורח חיים מאוזן או בתהליך של דיאטה, מדובר במכשול שעלול לסכל ואף להחריב את המאמצים (בתוך שבוע בלבד). בסופגניה ממוצעת-רגילה אותה ניתן להשיג בקונדיטוריות השונות, יש כ 500 קלוריות. בסופגניה הכי קטנה יש 350 קלוריות.


יש הרבה אירועים בשמונה ימים: יש מסיבות בגן, בעבודה, מסיבות פרטיות, נפגשים אצל סבתא, אצל השכנה, יושבים בבית קפה או חוטפים "רק" סופגניה אחת בתחנת דלק או בסופר (נותנים חינם, לא תקחי)?! ואיך אפשר לעמוד במראה ובריח של הקונדיטור שמוציא אל הרחוב, ממש על המדרכה את סיר הטיגון הענק? הרי הן כל כך טריות? המלצה ראשונה צריך לבחור. תבדקו מראש לאיזה אירועים אתם מוזמנים בשמונת הימים הקרובים (הדלקת נר בכל יום במקום אחר וכולי). אל תמנעו מעצמכם את התענוג, אבל תחליטו מראש שתאכלו רק 2 סופגניות במהלך כל החג. תקחו בחשבון שאדם שעושה דיאטה אוכל בממוצע 1200 קלוריות ביום. אם תאכלי 2 סופגניות ביום אחד, תישארי מאוד רעבה. להבדיל, בקלוריות של סופגניה אחת אפשר לאכול ארוחת צהרים מלאה, משביעה וטעימה. המלצה שניה לקחת ביס. מה יש, חייבים לאכול את כולה? בביס אחד מסופגניה, יש 80 קלוריות השוות ל 2 פרוסות לחם קל. אז תאכלו בשביל הטעם ועדיין תוכלו לאכול עד הלילה. הרי לא ניתן לאכול מאכלים משמינים כל יום ולא לעלות במשקל. יש אנשים שממשיכים להכין סופגניות בבית (זאת למרות ההיצע הגדול ברשתות השיווק והקונדיטוריות). בהקשר הבריאותי, לא מומלץ לאכול מטוגן, ככל שסופגניה גדולה יותר, שטח הפנים שלה סופח יותר שומן. אך אם כבר מכינים בבית, כדאי לטגן בשמן עמוק ולוהט. ולא שכחנו שיש גם לביבות, אבל אותן ניתן להכין ביותר מצורה אחת (להבדיל מסופגניה שהיא יציקה המורכבת מקמח ושמרים). לביבה היא מאכל יותר יצירתי. אפשר להכינה מגבינה, תפוחי אדמה או ירקות ולהגיד שהכנתם "לאטקס".


מה עם סופגניה/לביבה דיאטטית? לדעת יונה מאור אין חיה כזאת, היות וסופגניה נחשבת לסופגניה רק אם טיגנו אותה, בהכנה אחרת תצא פשוט לחמניה מתוקה. באגף הלביבות מדובר על משהו אחר לגמרי. לביבות ניתן לאפות בתנור או טוסטר, לטגן במחבת טפלון ללא שמן כלל או עם מעט מאוד שמן, ולשלב את הלביבה בארוחה עם מרק וכיוצ"ב. המלצה שלישית להגביר פעילות גופנית. נצא מהנחה כוללנית שרבים מאזרחי המדינה (גברים בעיקר) לא יחסכו מעצמם מהבצק נוטף השומן המגובה בריבה, ולכן ההמלצה היא לנסות ולהגביר את הפעילות הגופנית בשבוע זה. זה לא יעלים על הקלוריות, אבל אולי יקצץ בהן כמעה.וודאי יצא לכם לאכול סופגניה קרה וקשה עד תומה ואז אמרתם "היא בכלל לא היתה משהו. חבל על הקלוריות"? אם תשננו את זה ותזכרו שלא חייבים לאכול כל סופגניה שעמדה 12 שעות בסופר או בעבודה "כי חילקו חינם", תעברו את החג בשלום. ולמי שהשמנה ממנו והלאה אנו מצרפים מתכון לסופגניות:


מתכון לסופגניה החומרים: 3.5 כוסות קמח פלוס לעוגות שמרים 1 קובית "שימרית" 50 גרם מרגרינה רכה 2.5 כפות גדושות בסוכר 1 כפית מלח 1 כפית תמצית וניל 1 כוס מים אופן ההכנה: מכניסים את הקמח שמרית מרגרינה הסוכר ותמצית הווניל למיקסר ומפעילים המהירות נמוכה מוסיפים את המים לאט תוך כדי לישה מעלים את המהירות לבינונית וממשיכים ללוש עוד כ- 5 דקות עד שיתקבל בצק גמיש ורך שאינו נידבק לדפנות מכסים את הקערה במגבת ומניחים בצד ל- 10 דקות מכינים מהבצק 12 כדורים מורחים במעט שמן על גבי מגש ומניחים את כדורי הבצק במרחק 3 אצבעות האחד מהשני מכסים במגבת וממתינים 1.5 שעות עד שהכדורים יגיעו לגודל כפול מגודלם המקורי מחממים שמם במחבת עמוק על להבה בינונית טובלים מרווד בשמן ומרימים בעדינות את הכדורים ומניחים בשמן החם מטגנים כ- 2-3 דקות מכל צד עד שהסופגניה מקבלת צבע זהוב יפה צריכות להראות בועות קטנות מסביב לסופגניה. מוציאים את הסופגניה ומניחים על ניר סופג ומזריקים את המילוי הרצוי. מילוי לסופגניה: תפוח עץ החומרים: 1200 גרם תפוחי עץ 30 גרם קינמון 100 גרם צימוקים 300 סמ"ק יין לבן 150 גרם אבקת סוכר גרד לימון מלימון אחד אופן ההכנה: מקלפים ומגרענים את התפוחים ופורסים לפרוסות דקות מבשלים את התפוחים עם סוכר ויין ומוסיפים מידי פעם מים למניעת הישרפות של המסה מבשלים על אש קטנה עד שהתפוחים מתרככים ומורידים מהאש ומוסיפם קינמון צימוקים וגרד לימון מקררים את המסה ומרסקים לחתיכות שנשארו ביד או במיקסר ומחדירים לסופגניה בעזרת שק זילוף מילוי לסופגניה: מילוי אגוזים החומרים: 350 סמ"ק מים 350 גרם סוכר 350 גרם אגוזי מלך גרוסים גס 100 גרם חמאה פירורי עוגה גרד מלימון אחד אופן ההכנה: יש לקלות מעט את האגוזים בתנור חם. להרתיח מים עם חמאה וסוכר לאחר הרתיחה להוסיף את האגוזים ולהביא לרתיחה שניה. סוגרים את האש ומוסיפים גרד לימון ופירורי עוגה עד שהמסה מסמיכה מכניסים את המילוי לשק זילוף ומחדירים לסופגניה.


טיפ לחנוכה: הצלחה בטוחה להכנת סופגניה 1.לישה מספקת : מומלץ ללוש במיקסר ולא במעבד מזון או ביד 2.תפיחה: יש להתפיח פעמיים :לאחר הלישה ולפני הטיגון ניתן לצמצם זמן תתפיחה ע"י שימוש "בקמח פלוס לעוגות שמרים" וכן יש להתפיחם במקום חמים ללא לחות. 3.צורה יפה: מכדררים מהבצק כדורים יפים בגודל כדורי פינג- פונג 4.מניעת מגע עם הקמח בשמן: את כדורי הבצק יש להניח על גבי משטח משומן היטב ולא על גבי משטח משומן. 5.טיגון הסופגניה: יש להרים את בצק הסופגניה עם שפכטל או תרווד טבולים בשמן חם , ניתן לפני כניסת הסופגניה לשמן לבדוק את דרגת החום הנכונה ע"י הכנסת חתיכת בצק לשמן החם אם מסביב לבצק מופיעות בועות קטנות אז השמן בטמפרטורה הנכונה 6.הוצאת הסופגניה מהשמן: מומלץ להיעזר בכף מחוררת ולהניחה על גבי נייר סופג ולהזריק את המילוי כבר בשלב זה. 7.אבקת הסוכר: יש לבזוק רק אחרי שהסופגניה התקררה


טיפ לחנוכה(מספר 2): הפחתת כמות הקלוריות בסופגניה 1.הפחתת ספיגת השמן: ניתן להוסיף מעט משקה אלכוהולי (ברנדי, קוניאק רום) לבצק כ- 2 כפות ל- 1 ק"ג קמח האלכוהול הופך לגז בזמן הבישול הנוטה להידנדף מימנו כך שמרבית מהשמן המנסה להיספג בבצק נדחק החוצה. 2.הפחתה נוספת: מטגנים את הסופגניות בשמן חם , אם השמן אינו חם מספיק זמן הטיגון יתארך ויאפשר ספיגה רבה יותר של שמן במשך כל זמן הטיגון צריכות להופיע בועות שמן קטנות מסביב לסופגנייה. יש להוציא את הסופגנייה בעזרת כף מחוררת המאפשרת לעודף השמן לטפטף חזרה לסיר ולהניח על גבי נייר סופג. 3.הוספת סיבים תזונתיים: הסיבים הזמינים ביותר באפייה ביתית הם סובין החיטה המהווה תחליף לחלק מכמות הקמח הלבן שבמתכוון ובכך יפחית אואטומטית את סך הקלוריות. 4.תחליפי סוכר: ניתן להחליף את הסוכר בנוזל תחילף סוכר החיסרוןן: קצת פחות עשיר בטעם 5.אבקת הסוכר: מומלץ לבזוק את אבקת הסוכר לאחר שהסופגניה מתקררת שכן בזמן והיא חמה אבקת הסוכר תיספג בסופגניה 6.כמות שומן בבצק: ניתן להקטין את כמות המרגרינה/ חמאה/שמן המצוין במתכון לחצי ובמקום ניתן להוסיף נוזלים.


בתקופה זו של השנה, חלים חגי שלושת הדתות, חנוכה, חג המולד והראמאדן ולכן אנו מצרפים גם מתכון לקדאיפ שמקורו בחג הראמאדן. נהוג לטעום את טעמו של הקטאיף בלוויית תה נענע מתוק מאוד… מתכון לקטאיף: להכנת הבצק: ½ ק"ג קמח כף גדולה של שמרים 3-4 כוסות מים פושרים הכנה: מערבבים את השמרים עם המים הפושרים ומוסיפים את התערובת לקמח בהדרגה. מערבבים עד לקבלת בלילה אחידה ודלילה (כמו של בלינצ`ס). משהים את הבלילה כחצי שעה במקום חמים, עד שנוצרות בועות קטנות. מחממים מחבת משומן לחום גבוה מאוד ויוצקים לתוכו מצקת מהבלילה (בערך בגודל של חביתה). מטגנים מספר דקות ומעבירים למגש גדול. למילוי: 2 כוסות אגוזים קצוצים 100 גר` קוקוס כוס צימוקים ללא גרעינים 1 כפית קינמון ½ כפית אגוז מוסקט 1 כוס סוכר חום מערבבים יחד את כל חומרי המילוי, ממלאים את החביתיות וסוגרים בזהירות על ידי הידוק. יוצקים על הקטאיף רוטב קרמל, מייפל או שוקולד ומ ח ס ל י ם…..! את המתכון הזה וסדנאות תוכלו לעשות במוזיאון מגדל דוד בירושלים 6265333-02. ההצגות הכי חמות בעיר http://www.wol.co.il/magazine/press.asp?categoryCode=7&id=2353 הצעות לטיולים קצרים בחג החנוכה http://www.wol.co.il/magazine/press.asp?categoryCode=72&id=2350 אתר שומרי מישקל http://www.shomreymishkal.co.il תגובות נשמח לקבל ל amos@wol.co.il פורום תזונה ודיאטה http://www.wol.co.il/forums/forum.asp?forumCode=11 תודה לטיראן מערכות מזון על המתכונים.


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.