ישראל צ`אלנג` זהו גוש עציון החדש

להגיע לגוש עציון הוא לא רק לגעת בהיסטוריה של הקמת המדינה אלא להתחבר לארץ ולטבע בטיולים אתגריים קמעא, סיורים בואדיות יפהפיים ובמעיינות קדומים,והעיקר להתחבר לדור חדש של אוהבי הארץ. ישראלים מזן אחר שלא תפגשו במרכז הארץ. אנחנו נשבינו.

כשהגיעה אליו הזמנת משרד התיירות ועמותת התיירות גוש עציון לאזור דמיינתי בליבי סיור בעקבות תולדות תש"ח ,התפלאתי לגלות שבתכנית מופיעים מעיינות, מי ידע על מעיינות בגוש עציון וודאי לא חוות דירלנד עם איילים. החלטתי להצטרף והוקסמתי מארץ בלתי נודעת , של טבע ספר-מדבר, ארכיאולגיה, מערות והעיקר זן חדש של ישראלים חלקם הגדול צעירים ממוצא מעורב אנגלוסכסי , דתיים אשר עלו ארצה להתיישב בחבל ארץ זה . אחרי נסיעה באוטובוס בכביש 1 , פנינו בלטרון לכיוון בית שמש ומשם ישר עד צומת האלה. בצומת פנינו שמאלה ישירות עד גוש עציון. התחלנו בארוחת בוקר קלה בחוות ארץ האיילים הממוקמת על גבעה מעל ואדי גן עדן.קלה . כשמו כן הוא , עצים ירוקים , כלי החורש הסגול פורח ואילים מסתובבים,חי בר כולל גם עופות מים , מכרסמים פינות ליטוף ועוד. האמיצים והאמיצות שבינינו גלשו באומגה הלוך וחזור . מסעדת חוות האילים . 025709768

משם לקחו אותנו מיכה ארליך ויעקוב "אנשי המערב הפרוע" של גוש עציון הלוא הם אנשי יזראל צ`אלנג` בג`יפים למסע לארץ המעיינות ,מערת החריטן מצפה מעלה רחבעם . יש לציין כי מיכה ויעקב הינם יזמים צעירים, נשי מערכתהבטחון לשעברשר שמו להם למטרה לערוך לתושבי הארץ ולתירים היכרות אקסטרימית עם חבל ארץ זה. www.israelchallenge.com 029934417 ארץ המעיינות ************** מוות האילים בעקבות השילוט דרך שביל עפר נסענו למעיין,. בסוף חורשת האורנים פנינו שמאלה ומייד בשער ימינה הגענו אל המעיין עין אבו-כלאב מעיין, עץ תאנה ושולחן ,הרים וגבעות מוריקים,.המים נובעים מבין שכבות הסלע בזרימה קטנה אך יציבה ונאגרים אל ברכה חצובה.. המשכנו לכיוון בת-עין ופונים ימינה בשביל עפר רחב לכיוון משואות יצחק הישנה ומסעדת גוונא. לאחר 300 מ` בשלט המשכנו לפנייה ימינה, התגלה לפנינו מצד ימין עין סג`מה נביעה קסומה ובריכת מים נהדרת, המעיין נובע במדרון נחל סג`מה המכונה גם "ואדי גן-עדן". המים נקיים כל עונות השנה וגובהם כמטר וחצי, כמו כן במקום שולחנות מוצלים. המעיין שופץ משמעותית לזכרו של יצחק ויינשטוק ז"ל ולכן נקרא גם "עין יצחק". בעין חוביילה פגשנו בבוקעים מים מתוך נקבה חצובה בסלע ונאגרים לברכת איגום מרובעת. במקום ניתן להבחין בשרידי טראסות עתיקות, קבר שייח` ומערת קבורה מימי בית שני המעידים על ההתיישבות במקום כבר בימי קדם. מאוחר יותר השתמש קיבוץ משואות יצחק הישן במעיין לצרכיו. מעיין נוסף באזור הוא עין ואל-קסיס שהוא המעיין הגדול בגוש הכולל. שתי ברכות מים - האחת גדולה ביותר גובהה כשלושה מטר והיא מתמלאת ממי גשמים וממספר נביעות, השנייה קטנה יותר אך מוצלת ואוגרת גם היא מי מעיין קרירים. מארץ המעיינות הציורית קדמונית נסענו לספר המדבר ולכיוון תקוע ,נוקדים, ומערת חריטן נוקדים הינו יישוב קהילתי, מעורב דתיים חילוניים, שהוקם בעזרת "אמנה". הישוב הוקם על ידי קבוצה מתושבי תקוע, בי"ב בתמוז תשמ"ב (1982). לאחר כ-15 דקות הליכה בשביל המסומן בגיא, ירדנו ע"פ הסימון בירידה תלולה של כ-25 מ`. כעת, מצד שמאל נראה מפל יבש כשמתחתיו משטח סלע רחב. השקפנו על הנוף ונזכרנו בעמוס הנביא שפעל באזור- "תבנית נוף מולדתו". המשכנוך על הגדה השמאלית של הנחל. לאחר כ-500 מ` נפגוש בעליה חדה של כ-5 מטר שמאלה, שסוטה מהמסלול אל המערה התלויה של חריטון הקדוש. את המערה ניתן לזהות ע"פ בריכות האיגום הקטנות שבה והחור בתקרתה נחל תקוע זורם לאורך ספר המדבר, כאשר בחלקו המערבי של הנחל הוא נקרא "נחל תקוע", ובחלקו המזרחי נשפך ל"נחל דרגה", לצפונו של ים המלח הגענו למערה התלויה של חריטון הקדוש – האיש שהפך לאגדה: סמל הנזירים בדת הנוצרית כולה, ומודל לחיקוי אצל רבים עד היום. המרחבים, השקט, ציוץ הציפורים הינה חוייה שאנטית ירדנו לכיוון מערת החריטון ועצרנו להתבודדות בפתח המערה. האמיצים והאמיצות בינינו זחלו עם פנסים במערה הקארסטית שהינה הארוכה בארץ.אני נשארתי להתבודדות עם מרחבי ספר המדבר, הציפורים ,השקט והרוח הנושבת. מערת חריטון: בערבית מכונה המערה "מערת אל מצעה"- "המערה הלא ידועה". המערה הינה מערת הקארסט (=מערה שנוצרה בתהליך של המסת סלע במים חומציים) הארוכה ביותר בארץ שהתפתחה בסלע גיר. אורכה הכולל של המערה כארבעה ק"מ והיא מורכבת מ-55 חדרים המחוברים בסעיפים רבים. .

"חריטון הקדוש", היה מייסד הנזירות הראשון בישראל. חריטון הגיע לירושלים מעיר מולדתו שבדרום טורקיה במסע שמטרתו: להתחקות אחר דרכיהם של אליהו ויוחנן. הוא הגיע בשנות השלושים של המאה הרביעית לסה"נ). חריטון, שלא רואה בעין יפה את התהליך בשל המינויים הדתיים השרירותיים שנלוו אליו, התאכזב והחל הוא קורא להתנזרות. אגדות חריטן והשודדים תמצאו בספר עיון בספר ביוגרפית חייו, "חיי חריטון", ובמקורות נוספים. בצהריים להוסיף מסעדה חלבית ב המשכנו לכיוון הרודיון רק הבטנו והבטחנו לשוב שוב לביקור היסטורי קלאסי של הגוש. בגלל "בתוליות" האזור למרבית המטיילים הישראלים מוצע להגיע עם רכב לב"ס שדה שבכפר עציון ומשם לצאת לטיולים בג`יפים. ירון רוזנטל מנהל בית ספר מציע מגוון פעיליות וסיורים לתקופת פסח למשפחות ולבודדים. בנוסף ניתן ללון במאהל הבדואי שהוקם בכפר עציון או בצימרים דמויי איגלו, הארוח כולל ארוחות בחדר האוכל של בית הספר במחירים עממיים לפרטים : 029935133 www.kfar-etzion.co.il נשבנו בקסמו של חבל גוש עציון ונשבענו לשוב שנית ולחוות את חוויות גוש עציון הקלאסית הכוללת ביקור בחזיון אור קולי כפר עציון , בהרדיון (ארמון הקיץ של הורדוס), ביקבים ובאטרקציות נוספות בהתאם למגוון הפעולות אשר באמתחתה של אסתר דסברג מנהלת עמותת התיירוח גוש עציון. עמותת התיירות גוש עציון. 9938388 02 אסתר דסברג פקס: 02-9309797 דוא"ל: tourism@gush-etzion.co.il שעות פתיחה: ימים א`-ה` 8:00-16:00

אחורה

חדשות

• עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

• במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

• עצומה להמתת חסד

• לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.