לחץ - מעגל קסמים קטלני


היום יותר מתמיד אנו מרגישים את הלחץ . כיצד להתמודד עם הלחץ מבחינת אורח חיים , תזונה , מה הנזקים הנפשיים והגופניים לאורך זמן.מהו הפרדוקס האבולציוני ובעיקר אלו צמחים וויטמנים יאזנו אותנו.

מתחים ולחצים כחוויה יומיומית מוכרים לכולם, יש הטוענים כי חיים ללא מתח אינם חיים. הלשון המקצועית אופטימית פחות, והיא מגדירה את המתח כ"תגובה לגירוי או להתערבות המפרים התנהגות נורמלית ומפריעים לבריאות הגופנית או הנפשית." ואכן, אף שרמה מסוימת של מתח היא בלתי נמנעת, הרי שמתח מתמשך עלול לגרום לתשישות, לירידה במערכת החיסונית ולבעיות בריאותיות קשות, כפי שמשתקף במחקרים רבים בנושא. השפעת המתח על בריאותינו המתח כשלעצמו אינו "מחלה" אך ביכולתו להחיש ולהחמיר מחלות שונות. המתח מנצל את משאבי גוף, מדכא את המערכת החיסונית, מפר את האיזון ההורמונלי ובכך מגביר את הסתברות למחלות רבות כמו: אלרגיות למיניהן, אסטמה, סרטן, סוכרת, דלקות קיבה, לחץ דם גבוה, בעיות עצבים, ליקויי דיבור ועוד. כיום יש המעריכים כי כ- 80% מהמחלות בחברה המערבית קשורות כך או אחרת למתח בו מצוי האדם במהלך חייו. מה גורם למתח ? למתח גורמים רבים: בחלוקה ראשונה מבחינים בין גורמים פנימיים (מחלה, כאב, קונפליקט נפשי ועוד), לבין גורמים חיצוניים (לחץ ועומס בעבודה, מוות של אדם קרוב, בעיות כלכליות ועוד) - כל גורמי המתח באשר הם, מתאחדים לפעולה משותפת נגדנו במסגרת מעגל קסמים קטלני. כיצד זה קורה? כל מצב מתח מפחית את יכולת הגוף לעמוד במצב מתח אחר. המתח מנצל את משאבי הגוף ומפחית בהדרגה את יכולתנו להסתגל לסביבה. פעילות מואטת של מנגנון ההסתגלות מזמינה מחלות. הפרדוקס האבולציוני עם כל מתח גופני או נפשי מגיבה בלוטת האדרנל (יותרת הכליה), בהפרשת הורמונים (כאדרנלין). הורמונים אלו מפעילים בגופינו מנגנוני "פגע או ברח" - דם מוזרם לשרירים, קצב הלב מתגבר, הנשימה נעשית מהירה יותר, פעילות העיכול נפסקת ורמת הסוכר עולה בצורה דרמטית. במצב זה מופר האיזון ההורמונלי (בעיקר בבלוטות האדרנל, השחלות והתריס). המערכת החיסונית מדוכאת, ודלדול משאבי הגוף גורם לתשישות העלולה להתבטא בקריסת הגוף כולו, או של איבר מסוים. הגורמים העיקרים לקריסה, הם דלדול משאבי הפוטסיום (מינרל), ודלדול של קורטיקוסטרואידים בבלוטת יותרת הכליה (סטורואידים כמו קורטיזון שתפקידם להגן על הגוף במצבי לחץ). מתח קיצוני ישפיע על סינטזת חלבונים, ויפגע בפעילות הלב. נתון מעניין - במחקרים ברחבי העולם נמצא כי רוב התקפי הלב קורים בבוקר יום שני שהוא בוקר החזרה לעבודה במקומות רבים). כיצד מטפלים ? אמצעים מגוונים, לאו דווקא תרופתיים, עומדים לרשותנו בטיפול במצבי מתח. הם כוללים: שינויי תזונה, תוספות של וויטמינים ומינרלים שונים, דיקור סיני, מדיטציה, פעילות גופנית ושינוי אורח חיים. אחת הדרכים הידועות והיעילות לטיפול במתחים היא שינוי תזונה בצירוף השלמות מזון. השלמות אלה עשויות לפצות את הגוף על הדלדול במשאביו, ולאפשר לו להתמודד טוב יותר עם מצבי לחץ. השלמות תזונתיות מומלצות: צמחי מרפא: · קאווה-קאווה: צמח שמקורו בדרום האוקיינוס השקט, ומכיל חומרים פעילים אשר הוכחו כמרגיעים את המערכת הלימבית במוח (מרכז הרגשות). חומרים אלה מסייעים להפחתת מתחים ולהרגעה. צמח זה הנו אחד הצמחים הנפוצים לשימוש באירופה כטיפול בחרדות ונדודי שינה. · פסיפלורה: צמח מרפא בעל פעילות עדינה, הידוע בהשפעתו המיטיבה בכל הנוגע להפרעות שינה, וכאחד המרכיבים החשובים בפורמולות נוגדות מתח בזמן גיל המעבר. · סכיסנדרה: צמח מרפא הידוע ברפואה הסינית כמחזק את מערכת העצבים, שילובו בפורמולה זו אפקטיבי בשל פעילותו הממריצה והיותו נוגד דיכאון. · ג`ינסינג אמריקאי: ג`ינסינג זה עשיר במיוחד בג`ינסנוזידים מסוג rb1 שלהם השפעה מיטיבה על מערכת העצבים. בנוסף, חומרים פעילים אלה מסייעים בהתמודדות עם מצבי סטרס בזכות התכונות האדפטוגניות המיוחדות למשפחת ה"ג`ינסינג". * צמח הרודיולה - צמח זה הנו "יבוא מיוחד" מערבות סיביר הרחוקה, וידוע בקרב הקהילה הרפואית האירופאית כאחד הפתרונות הטבעיים, היעילים והבטוחים ביותר לחיזוק הפעילות המנטלית והקלה על מצבי דיכאון וסטרס. בנוסף, צמח זה בעל השפעה אדפטוגנית ולכן משפר את תפקוד הגוף במצבי סטרס ומתח, ובעל השפעה אנטי-סרטנית. צמח הרודיולה משפר את הפעילות המנטלית ע"י כך שהוא מעכב פירוק של דופאמין וסרוטונין במוח ומונע את הירידה ברמתם בזמן דיכאון וסטרס. העובדות מצביעות על עלייה של עד 30% !! ברמת הסרוטונין במוח בעקבות טיפול בצמח הרודיולה. (רמות נמוכות של סרוטונין מקושרות לרמות שונות של מצבי דיכאון ופעילות מנטלית ירודה). *מולטי ויטמין (כדוגמת: "אומניום", -VM2000 ) – מולטי ויטמין מכיל בכל כמוסה השלמה תזונתית המספקת לגוף את סך המינרלים והויטמינים הדרושים לו לקיום כל התהליכים הפיזיולוגיים, לחיזוק הגוף, למניעת חולשה ולהגנה מפני מחלות בייחוד במצבי סטרס ומתח. * ויטמין C וויטמין B5 (חומצה פנטוטנית) - חשובים לתקינות בלוטת יותרת הכליה ולהפרשות הורמונים המגינים על הגוף במצבי לחץ. * ויטמין B 6 , מגנזיום ואבץ - חשובים להגנה על פעילות הורמונלית, שיפור מערכת החיסון והפחתת מתח בכלי הדם. לסיכום: מתח הוא ביטוי של הנתק בין התנאים שלשמם נוצר הגוף (הישרדות, הגנה עצמית, מזון טבעי ואוויר נקי) לבין התנאים שבהם אנו חיים כיום (קריירה, עבודה מאומצת, מזון מעובד, זיהום אוויר ועוד). תנאים אלה לא נוכל לשנות , אין מנוס מראיית המתח כנתון בתוך חיינו, ולמרות זאת ניתן להפחיתו באמצעים פשוטים ובכך לשפר את איכות חיינו. * הכותב הינו מנכ"ל סולגאר ישראל.


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.