לתפוס כיוון


לבחור מסלול לימודים זו משימה לא פשוטה.תלמידים רבים מתלבטים מידי שנה בסוגיה זו. מעטים יודעים בדיוק מה הם רוצים, אך מרביתם מבולבלים, ומתקשים במעשה הבחירה.יעל גזית מנהלת מרכז גזית -ספיר להכוון והדרכה מציעה דרך שבה שותפים התלמידים, ההורים היועצים והמחנכים.

דילמת בחירת מסלול לימודים היא קשה, האם להקשיב להצעת ההורים, ללכת אחרי החברים? לבחור במגמה המבטיחה הצלחה? במאתגרת? או אולי לבחור לממש את "החלום" שלנו שאנחנו לא מספרים עליו לאף אחד מחשש שיצחקו לנו. רבים מתלמידי כיתה ט` מוצאים עצמם מקבלים החלטות שגורמות להם ל- 3 שנות לימוד תיכון מבוזבזות. תלמידים אלו הם חסרי מוטיבציה ועניין בנושא שבחרו. ובחירה לא מתאימה גורמת להם לפספס זמן יקר שיכול היה להביא אותם להכרות עם פאן דומיננטי ומשמעותי באישיותם, לפחות נכון לאותה תקופת חיים. הרעיון של פיתוח תחום הכוון לתלמידי תיכון, חיילים משוחררים וסטודנטים התפתח, בעקבות לימודי תואר שני שלי שעסק בבחירת מסלול לימודים ומגדר בהם התבקשתי להגיש תוכנית לעידוד נשים וגברים ללימודים גבוהים, ברגע שישבתי וכתבתי נראה היה לי כאילו רק חיכיתי לנושא זה, היד פשוט רצה על מקלדת המחשב. הנושא של עידוד בנות לבחירת מסלולי לימוד טכנולוגיים מדעיים, קיבל מקום במשרד החינוך והתוכנית פעלה עם בנות ובנים לקראת בחירת מסלולי לימוד תוך התייחסות לנושא המיגדר. חשיבותה של התוכנית נבעה מהמקום בו אני הייתי בכיתה ט`, כשהייתי צריכה לקבל החלטה לגבי מגמת הלימוד, אך מתוך חוסר בטחון חששתי לנסות להתקבל למגמה שהציעה לי מימוש "חלום". הייתי צעירה ולא קיבלתי שום הכוון אמיתי. היום, חלק מבתי הספר אומנם דואגים למבחני התאמה, אך גם ממצאי המבחנים מציגים אלטרנטיבות בלבד, והיועצות "מתמרנות" את התלמיד בעיקר ע"פ רמת ציוניו, ופחות לפי כישוריו ורצונותיו הפנימיים. רצונות פנימיים אלו במקרים רבים הינם חבויים, והמערכת לא מאפשרת לו להכיר ולזהות ביכולתיו, כישוריו ונטיותיו האמיתיים. בימינו, בחירת מסלול לימודים הינה תהליך מורכב, המושפע מגורמים רבים. כגון: ציונים, רמת הקושי וההשקעה הנדרשת, השפעת ההורים והחברים וסטיגמות שדבקו במקצועות שונים. מה עוד שפתיחת המגמות הרבות מזמנות התאמה אישית, אך גם מקשות על בחירה "נכונה" ו"אמיתית" עבורם. לפיכך, בני נוער זקוקים להכוונה מאדם מקצועי שידע להסביר את משמעויות הבחירה האישית, תוך כדי הענקת כח ובטחון בקבלת החלטות וביסוסן ובהפחתת הדיסוננס הקוגניטיבי שלאחר הבחירה. גם להורים יש תפקיד חשוב בתמיכה וסיוע בתהליך זה. מרבית ההורים נבוכים ומבולבלים. מצד אחד הם רוצים להתיר לילד לבחור בעצמו, ומאידך, הם נוקטים עמדה (גם אם אינה מוצהרת) שגם היא מבלבלת את הילד, הבעיה המרכזית היא קושי ההורים לקיים דו שיח אפקטיבי עם הילד אשר יעזור לו להתחבר לרצונותיו הפנימיים ולא ייצור התנגדויות. באחת הסדנאות בתהליך בחירת מסלול לימודים, פגשתי בתלמיד, שדיווח על חוסר מוטיבציה עניין בלימודים. הוא נמנע מלבחור, כי טען שהציונים שלו חלשים, ושהמקצוע שמעניין אותו באמת לא קיים בבית הספר. אף מורה, לטענתו, לא נטע בו תחושה של אמון בכישוריו. הוא נתפס כעצל. הוריו שידרו לו שהם יתמכו בכל מסלול למידה שיבחר. הילד שהיה זקוק לחיזוק ואמונה ביכולתו, קיבל ממני תמיכה ובטחון. יחד איתו תכננו פעולות להגשמת רצונו ללמודי המוסיקה, בבית ספר אחר. בדרך זו הילד הפך מחסר אונים ומוטיבציה, ליוזם ומשפיע על מסלול לימודיו ועל הקריירה שלו בעתיד. בסוף השנה דיווח הילד על השינוי הגדול שחל בו, ועל אופטימיות ושביעות רצון מהבחירה. מעבודתי בשטח הבנתי שלא די בעבודה מול התלמידים בלבד, אלא יש צורך ביצירת סביבה תומכת להורים, מחנכים ויועצות. לפיכך פיתחנו ב"מרכז ספיר", סדנאות ומפגשי יעוץ לתלמידים, הורים ויועצות. הסדנאות מציעות סדנאות לתלמידים שרוצים לבחור מסלול לימודים באופן מושכל ורגיש ולצידן סדנאות ייחודיות לרכישת כלים להורים בסדנת "מגמות הורים" בהכוונה ותמיכה ותוך כדי הכרות עם התהליכים וגורמי ההשפעה, הסדנא כוללת חלק עיוני, וסימולציות למפגשי יעוץ הורים ילדים. בנוסף סדנאות ליועצות בתי ספר, המדגישות את ההקשבה ואיתור המאווים הפנימיים וגורמי ההשפעה על הבחירה. יעל גזית A.M בסוציולוגיה, מנחת סדנאות "לתפוס כיוון" – מרכז גזית-ספיר להכוון והדרכה. פלאפון: 0544922732


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.