מבנה השומנים-איזון הוא שם המשחק


מאזן השומנים בגוף הוא שם המשחק.

השומן בגוף משמש כמאגר חירום להפקת אנרגיה, לבידוד ושמירת חום הגוף, ולהגנה מחיכוך של איברים פנימיים. השומנים הם חלק חשוב של מבנה קרומי התאים והם חומר הגלם לייצור ויטמינים, הורמונים ומתווכים תאיים ובין תאיים. מולקולות השומן, בדומה למולקולות הפחמימות, מורכבות מפחמן, מימן וחמצן אך סידור האטומים שונה. מולקולת השומן מורכבת ממולקולת גליצרול וממולקולות של חומצות שומן. חומצות השומן חומצות השומן נחלקות לשתי קבוצות: חומצות שומן רוויות(S) בהן יש קשר כימי אחד בין שתי מולקולות פחמן, וחומצות שומן בלתי רוויות(P) בהן ישנם אטומי פחמן שיש ביניהם קשר כימי כפול. השומנים (המוצקים) בנויים בעיקר מחומצות שומן רוויות בעוד השומנים (הנוזליים) בנויים בעיקר מחומצות שומן בלתי רוויות. חומצות השומן הבלתי רוויות נחלקות לשתי קבוצות: חומצות שומן חד-בלתי-רוויות (MUFA), חומצות שומן רב-בלתי-רוויות (PUFA), וחומצות שומן הכרחיות (EFA). חומצות שומן חד-בלתי-רוויות (MUFA) מכילות קשר כפול אחד בשרשרת הפחמנית, החומצה הכי חשובה בקבוצה זו היא חומצה אולאית, בעלת קשר כפול בפחמן מספר 9, והיא מהווה מרכיב של שמן זית. חומצות שומן רב-בלתי-רוויות (PUFA) מכילות שניים או יותר קשרים כפולים בין אטומי הפחמן. חומצות השומן אומגה- 3 ואומגה- 6 שייכות לקבוצה זו. חומצות שומן חיוניות (EFA) הן שתי חומצות שומן ספציפיות, הכרחיות, שהגוף אינו יכול ליצרן בעצמו, ועליו לקבלן מבחוץ: חומצה לינולאית (LA): מורכבת מ- 18 פחמנים ובעלת שני קשרים כפולים, הקשר הכפול הראשון ממוקם בפחמן מס` 6 חומצה אלפא-לינולנית (LNA או ALA): מורכבת מ- 18 פחמנים ובעלת שלושה קשרים כפולים, הקשר הכפול הראשון ממוקם בפחמן מס` 3 מחומצות אלו בונה הגוף את יתר חומצות השומן מקבוצת הרב-בלתי-רוויות (PUFA). חומצות שומן מקבוצות אומגה- 3 ואומגה- 6 הגוף מייצר מחומצה לינולאית (LA ) את חומצות השומן DGLA,GLA ו- AA, שמכונות חומצות שומן מקבוצת האומגה-6. צמחים, המכילים חומצות שומן מקבוצת האומגה-6 הם: תירס, חריע, סויה, שומשום וקנולה. מהחומצה האלפא-לינולנית (LNA) נוצרות חומצות השומן SDA, ETA, EPA ו - DHA. אלו חומצות השומן מקבוצת אומגה-3. דגי ים, ובמיוחד דגי מים קרים, עשירים במיוחד בחומצות שומן אומגה-3 (EPA ו-DHA ) הן חומצות שומן אומגה- 3 והן חומצות שומן אומגה- 6 חשובות לקיומנו אך יש להקפיד על יחס ואיזון נכונים ביניהן. מדוע חשוב היחס בין אומגה-3 לאומגה-6 בתזונה הרכב חומצות השומן בתזונה קובע את הרכב החלק השומני בקרומי התאים בגוף. הרכב זה משפיע על גמישות הקרומים, חדירותם ואף על תהליכים המתרחשים בתוך התא. לחומצות השומן, המצויות בקרומי התאים, יש תפקיד נוסף: הן משמשות חומר מוצא לייצור של מתווכים כימיים הנקראים אקוסאנואידים. חומרים אלה משפיעים על תהליכים פיזיולוגיים רבים בגוף, בין היתר על תהליכי דלקת, תפקודי קרישה ועוד. בגלל המבנה הכימי הדומה של אומגה-3 ואומגה-6 יכולות חומצות השומן הללו להחליף אחת את השנייה בהרכב קרומי התאים. על מנת להגיע ליחס נכון בין אומגה-6 לאומגה-3 בקרומי התאים, התזונה צריכה להכיל אומגה-6 ואומגה-3 ביחס של 2:1. בתזונה המערבית יש צריכה מוגזמת של מוצרים המכילים אומגה-6 כגון: שמנים צמחיים, שמנים מוקשים ומזון מהחי. לעומת מיעוט יחסי של מקורות המכילים אומגה-3 כגון: דגים, פשתן ואגוזים. כתוצאה מכך, היחס שנוצר בין אומגה-6 לאומגה-3 בתזונה המערבית הוא 10:1, כלומר, פי חמישה יותר אומגה-6 מהרצוי. היחס הלקוי בין אומגה-6 לאומגה-3 משפיע לרעה על תפקוד קרומי התאים (למשל תגובה לאינסולין) וגורם לחוסר איזון בתהליכים פיזיולוגיים שונים, למשל עודף בפעילות דלקתית וקרישת יתר. חוקרים רבים בעולם משערים, שחלק מהסיבות לעלייה בשכיחות מחלות כרוניות שונות, כמו דלקת מפרקים, מחלות לב ועוד, קשור ליחס הלקוי בין אומגה-6 לאומגה-3 בתזונה המערבית. מהי הצריכה הנאותה של אומגה-3 ואומגה- 6 ביום ? ה - Adequate intake - AI - הצריכה הנאותה של אומגה -3 ואומגה -6 ביום היא: אומגה-3 (EPA ו-DHA) : ‏650 מ"ג. אומגה-3 (ALA) : ‏2.2 גרם. אומגה-6 (LA) : ‏4.44-6.67 גרם. לנשים בהריון ולנשים מניקות מומלץ לצרוך 300 מ"ג DHA ביום. מקורות תזונתיים לאומגה-3 מהצומח: שמן אגוזים, שמן פשתן, שמן סויה, שמן קנולה, אגוזי מלך, זרעי פשתן ועלים ירוקים. מהחי: דגים ובעיקר דגי ים צפוני (ראה טבלה).


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.