מה פנטסיה במדע-בדיוני או להפך


שאלה אותי הגולשת הוותיקה בפורום המדע הבדיוני שלנו, הנאמנה ועתירת הכשרון, דבי ס. , מה ההבדל בין פנטסיה לבין מדע-בדיוני? חשבתי שזאת הזדמנות לענות בהיקף רחב יותר, כאן, במגזין. ובכן, הנה תשובה על מהות היחסים בין שני המושגים. תשובה, שגם היא חלקית, משום ש

אבל לפני התשובה, השאלה: מה זה "פנטסיה"? מה זה "מד"ב"? פנטסיה בתחום התרבותי איננה המושג בשימוש היומיומי שלו שהוא: נפלא, משגע, עצום, נהדר. פנטסיה בשימוש התרבותי המושגי היא כל מה שאינו מציאות אמפירית, ניסיונית. פנטסיה היא תיאור המנוגד לתיאור המקובל. בזמננו, "מציאות" היא מה שבני אדם רבים מאוד יכולים, במושגים השגורים של תקופתנו, להסכים על משמעותו, להבין באילו תנאים תופשים "מציאות" זאת, וכיצד יכולים בני אדם רבים לחזור על ניסיון תפישת המציאות הזאת, שוב ושוב באותם תנאים. בזמננו, "פנטסטי" יכול, למשל, להיות כל מה שאינו "ריאליסטי". מד"ב הוא סוג של צפי לעתיד. מה יקרה הלאה? מד"ב היא מחשבה המוציאה אותנו מתחום "המציאות המקובלת" בעיקר "קדימה" - בעיקר, קדימה במרחב וקדימה בזמן. או אם רוצים, בכל זאת, להתייחס גם לעבר, במד"ב - כיצד העתיד קשור בעבר? כיוון שהמד"ב נוצר בתרבות טכנולוגית, יש בו, כבר מעצם שמו, צד "מדעי". הוא מנסה להסביר את הקשר בין העתיד ובין החברה הטכנולוגית, בה אנו חיים. אלה שתי תשובות קצרות מאוד, שדי בהן רק להסביר את הבעייתיות שיש בשני המושגים, ואת מורכבות היחס שביניהם. דבר אחד ברור: הפנטסיה קודמת למד"ב מכל הבחינות האפשריות. הפנטסיה עתיקה יותר, רחבה יותר ובסיסית יותר מן המד"ב. ההתייחסות ביניהם יכולה להיות, למשל, שהמד"ב הוא חלק מן הפנטסיה, המד"ב הוא סעיף אחד בסך הכל שהוא הפנטסיה. או שהפנטסיה היא ה"אימא" של המד"ב, מחוללתו יוצרתו. או, אולי: המד"ב או חלק גדול מן הפנטסטי של זמננו, דרך הבעה עיקרית בה מתממש הפנטסטי במאה העשרים. הפנטסיה עתיקה, כנראה, לפחות כמו התרבות האנושית. בבסיס שלה המיתוס, האגדה וסיפור העם - אלה היסודות של כל תרבות אנושית. אלה הסיפורים על בריאת העולם, על בריאת האדם, על תכלית הקיום כאן ועל משמעותו. אלה סיפורים פנטסטיים, גדולים מן היומיום שאנו חווים. עם התפתחות הספרות, גדלה ומתרחבת גם הפנטסיה. סיפורי בלהה, רומנסות אהבים על נסיכות המחכות בטירות בצורות, דרקונים ומכשפות ונסיכים הנחלצים להציל, וגם, במאתיים השנים האחרונות, סיפורי הילדים, ההופכים בזמננו להיות חלק גדול מן הפנטסיה. ומה שנוצר בפנטסיה כיצירה עממית במשך דורות, נעשה במאתיים השנים האחרונות, עם התפתחות הספרות, יצירה יזומה של יוצרים בודדים, הכותבים כך במכוון כדי לסקרן את קהל-הקוראים שלהם, לרתק אותו, "לקנות" אותו. מכתיבה ספונטנית הופכת הרומנסה להיות כתיבה יזומה. יסודות הפעולה בפנטסיה הם כולם יסודות אנושיים, אבל מועצמים ומחוזקים פי כמה, מעבר למידותיו של האדם היומיומי, האדם ה"פשוט". קנאה ושנאה, אהבה ודבקות, צער ושמחה, נקמה ופיוס, כל אלה מופיעים בפנטסיה במלוא עוצמתם, שאותה כינה הפסיכולוג המיסטיקן, יונג, עוצמה ארכיטיפלית. הדמויות הן דמויות קרובות לאנושי, אבל מעבר או מעל או בכיוון אחר. מצד אחד אלה דמויות אנושיות מועצמות - אלים ובני אלים, או נפילים ענקים או גמדים. מצד שני אלה דמויות של בעלי-חיים בעלי תכונות אנושיות מועצמות או יצורים דמיוניים, כמו דרקונים. המדע הבדיוני מטפל בחלק מן הנושאים של הפנטסיה, תוך שהוא מכוון אותם לדפוס מחשבה של התנסות במרחב לא ידוע - "חלל" או בזמן לא ידוע - "עתיד". אם בסיפור פנטסטי יכולים לרכוב אבירים עטויי שריון מן העיר אל היערות הקסומים והלא ידועים שסביבה, הרי שבסיפור המדע הבדיוני יטוס אסטרונאוט לבוש חליפת חלל לעבר עולמות לא ידועים או זמנים לא ידועים על ההרפתקאות המחכות בהם. זו דוגמא פשוטה (אפילו פשטנית) לדמיון שבין סיפור מדע-בדיוני ובין סיפור פנטסטי, וכיצד הסיפור המדע-בדיוני הוא פיתוח מסוים של מה שכבר מצוי בפנטסיה. בניגוד לפנטסיה, שהיא רחבה מאוד, הרי לסיפור המד"ב יש נושאים חוזרים, ותחומים מוגדרים למדי. יש סיפורי מפגש עם חייזרים, סיפורי מסעות בזמן ובממדים אחרים, סיפורי אסונות ושואות אקולוגיות, סיפורי ניסיונות גנטיים, סיפורי מכונות, סיפורי מחשבים, סימביוזה של אדם ומכונה, וכן הלאה. זאת פתיחה. אפשר להרחיב. אפשר לשאול האם יש חידושים מהותיים בסיפורי המד"ב, אם הם, בסופו של דבר, חלק מן הגוף הענק והוותיק של הפנטסיה? אפשר לשאול מה המקום של המחשבה הדתית במבנה הזה של הפנטסיה? אפשר להביא דוגמאות למה שנאמר. אפשר לשאול מה כאן היהודי? מה כאן הישראלי? כדאי להגיב על מאמר זה. כדאי להעלות נושאים נוספים. כדאי לשאול. להתראות.


הדיון בפורום "מדע בדיוני ופנטסיה" http://www.wol.co.il/forums/forum.asp?forumCode=59


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.