מניעת אוסטיאופורוזיס בגיל המעבר


מה לאכול כדי לספק לגופנו כמות סידן מספקת? אילו גורמים פוגעים בספיגת הסידן? סיגריות,אלכוהול,קפה והשפעתם על אוסטיאופורוזיס יתרונות פעילות גופנית,הליכה ,תוספות תזונתיות ועוד.

האם ידעתן, שבאיזשהו שלב בחיים תצטרכו להתמודד עם בעיית אוסטיאופורוזיס- OP –הידלדלות העצם בעקבות בריכת סידן . OSTEOPOROSIS פירושו בלטינית- התפוררות העצם. המחלה הראשונית (לא כתוצאה ממחלה או טיפול תרופתי) הזאת מתפתחת בעיקר אצל נשים בגיל הבלות. גברים סובלים פחות ובעיקר בגיל מבוגר מאוד. הסיבה העיקרית לOP אצל נשים ללא ווסת היא חוסר אסטרוגנים האחראים (ולא רק אסטרוגנים) לבניית העצם. רובנו חיים את חיינו כאילו זה לא יכול לקרות לנו. רק כאשר אנו בעצמנו חולים, אנו יכולים להעריך, בדיעבד, את ערך המניעה מהמחלה. הרבה פעמים בחיינו אמרנו: אילו ידעתי קודם .... יכולתי למנוע את זה . אנחנו עדיין יכולים למנוע את התפתחות ה OP . כיצד עושים זאת? משנים אורח חיים ? רובנו לא מוכנים לזה . משנים הרגלי תזונה ? רובנו לא רוצים בזה . אני מציעה לכם לראות אפשרות לחיים ללא OP. האם זה מקובל עליכם? תחליטו אתם ! המחקרים שנעשו ברחבי העולם הראו שצמחונים לוקים ב OP בשיעור יותר נמוך מאוכלי בשר. זה לא אומר שלצמחונים העצמות נבנות יותר מהר , אלא איבוד של העצם נמוך יותר. התברר שאכילת בשר גורמת לבריחת סידן מואצת ולהידלדלות העצם. זה קורה בגלל שכמות הזרחן בבשר פי 40 גבוהה מכמות הסידן .לצורך הטמעת חלבון מן החי שכולל הרבה זרחן, נדרשת כמות רבה של סידן שנלקחת מעצמות. גם גופרית נמצאת בבשר בכמות גדולה. זרחן וגופרית המצויים בחלבון מין החי מגבירים הפרשת סידן בשתן. כמו כן, זרחן נמצא גם במשקאות קלים ומוגזים.בעקבות המחקרים העלת הצריכה של חלבון מן החי פי 3 מכפילה את הפרשת הסידן בשתן . איבוד סידן בשתן מואץ בסביבה חומצית. שתן הופך להיות חומצי עקב ריבוי חומצות אמינו המכילות גופרית בתפריט עשיר בבשר. במחקר שנעשה ביפן התברר שהוספת אשלגן לתפריט בשר רגילה מפחיתה שיעור של בריחת סידן בשתן . אשלגן מבטל חומציות בשתן ומונע בריחת סידן אצל אוכלי בשר. מצד שני גם הנטרן שבמלח גורם לאובדן סידן, כי הוא מתחרה בו על ספיגה חוזרת בכליות. ככל שנאכל יותר מלח, כך ספיגת סידן חוזרת תפחת ובריכתו דרך השתן תגדל . נשים שצורכות 7 גר` מלח ביום ( כפית אחת ) מדי שנה מאבדות 1% ממסת עצם. בגיל 75 הנשים הנ"ל יאבדו % 25 מהעצם. לתפקודו התקין של הגוף מספיקה כמות קטנה של המלח ( 2 גר` ביום). ניתן לקבל מלח מאכילת מזונות כמו אצות ים, סלק, סלרי וכו`. רצוי להמעיט בצריכת מלח ים. בתפיסה הקונבנציונלית רווחת הדעה שמוצרי חלב ותכשירי סידן תעשייתיים מונעים בריחת סידן . אך זה לא מדויק. סידן נספג בקיבה , לספיגתו התקינה דרושה סביבה חומצית. כ% 40 מנשים מבוגרות סובלות מחוסר חומציות בקיבה (חוסר חומציות ראשוני או כתוצאה מלקיחת תכשירי חוסמי חומצה כמו טגמט, זנטק, זוטון, לוסק, קונטראלוק, מאג`ל וכו`. בסביבה לא חומצית סידן קרבונט (בצורה הזו הוא נמצא בתכשירים קונבנציונליים) נספג רק בשיעור של % 4. בסביבה חומצית הנ"ל נספג בשיעור של % 22 . לקטט וציטרט (מלחים אחרים של סידן) נספגים יותר טוב. יש לתת עדיפות לציטרט על פני הלקטט כי הוא נספג בשיעור של % 45. מבחינה ביולוגית זמינות של ציטרט הגבוהה ביותר ואף הוא נספג בכל סביבה. % 95 מציטרט הסידן מהמזון נטמע בגוף ורק % 5 מופרשים בשתן. כמו כן, ציטרט הסידן כמעט לא גורם ליצירת אבנים בכליות לעומת הקרבונט, נהפוך הוא משמש כמונע מהיווצרות האוקסלטים (אבני סידן) בשתן ואף וגורם להמסתם . הנ"ל סופח מתכות כבדות ומגביר השתנה. אין ספק שאם נותנים תכשירי סידן עדיף לתת המכילים את הציטרט. בנוסף לתכשירי סידן מטופלים מקבלים גם ויטמין D כחלק בלתי נפרד מטיפול בOP. לחולים עם OP רמת מגנזיום (אלמנט החשוב לתפקוד הגוף) נמוכה. זה מאופיין על ידי רמה נמוכה של 2 [HO] .25 (אחת המטבוליטים של ויטמין D ). כאשר רמות המגנזיום תקינות , גם תהליך ההיווצרות של ויטמין Dתקין .צריכת מוצרים המעושרים בוויטמין D (תלוי בכמות הוויטמין) מפחיתה את ספיגת המגנזיום. מצד שני לקיחת ויטמין D גורמת להיפרקלצמיה (רמה גבוהה של סידן בדם) ,שיכולה לגרום לבעיות קשות. למניעת OPחשובים גם הוויטמינים 12B, 6B וחומצה פולית . הויטמינים הנ"ל מסייעים להמרת חומצת אמינו מטיונין לציסטיאין . אם יש בהם מחסור ,כמות הומוציסטיאין בדם עולה. ידוע שהומוציסטיאין ברמות גבוהות בנוסף לOP (הפרעה באיחוי הקולגן ופגיעה במבנה העצם) גורם למחלת לב כלילית ולטרשת עורקים. חומצה פולית מפחיתה כמות של הומוציסטיאין בנוכחות של הויטמינים מקבוצת B. ויטמין 12 Bנמצא חשוב להפעלת אוסטיאובלסטים (תאים שבונים עצם). גם נחושת מגבירה פעילות אוסטיאובלסטית . אך לקטוז החלב (סוכר חלב) מעכב קליטת נחושת מהמזון. גם וויטמין K מסייע ליצירת תאי עצם (אוסטיאוקלצין) וגורם למינרליזציה טובה . הוא נמצא לרוב בעלים ירוקים. בורון מפעיל אסטרוגן וויטמין D בכליות . נטילתו אצל נשים בתקופת הבלות מפחיתה בריחת סידן ומכפילה את יצירתו של 17 - בטא – אסטראדיאול (אסטרוגן). הנ"ל נמצא בירקות עליים ,קטניות ואגוזים. אסטרוגנים צמחיים (פיטואסטרוגנים) נמצאים לרוב בפולי סויה שטרם עברו תהליכי חימום או הקרנה. נטילת סטרונציום (אלמנט חשוב לתפקוד הגוף) מקלה על כאב בעצמות וגורמת לעליה בצפיפות העצם. הנ"ל נמצא בריכוז גבוה בשיניים ובעצמות . לאור העובדות הנ"ל נשאלת השאלה - מה לאכול כדי לספק לגופנו כמות הסידן מספקת? רמת הסידן בטחינה משומשום מלא וכבישה קרה גבוהה פי 11 מאשר בחלב . כמו כן, סידן נמצא בירקות כרוביים, ברוקולי וקליטתו מהצמחים גבוהה ביותר. אילו גורמים פוגעים בספיגת הסידן? בארה"ב בשנות 1986 –1980 נערך מחקר, שבו השתתפו 85000 אחיות מבתי חולים. המחקר בדק השפעת קפאין על בריחת סידן והופעת שברים בעצם כתוצאה מכך. האחיות מהקבוצה הראשונה שתו 4-5 כוסות קפה ביום והיו בסיכון גבוה פי 3 לשבר בצוואר הירך. האחיות מהקבוצה השניה שתו מעל 4 פחיות קולה (גם ב"קולה" נמצא קפאין ) ביום והיו בסיכון גבוה פי 1.5 לשבר הנ"ל . האחיות מהקבוצה השלישית שתו תה באותם הכמויות אך לא העלו את הסיכון. כנראה, זה קרה עקב כמות קטנה של קפאין בתה . בין היתר, תה כולל פלואור שידוע כמחזק עצמות ושיניים. האם עישון הוא גורם סיכון לOP ?למרות שאצל מעשנים תכולה כללית של מינרלים נמוכה ב% 30- 15,לא הוכח קשר סיבתי ישיר לOP . אבל דווקא בקרב המעשנים צורכים יותר קפה, מלח ובשר, שמעלה סיכון להתפתחות OP. האם צריכת אלכוהול מגבירה בריחת סידן? לפי המחקרים צריכת 25 גר` אלכוהול ליום כולל בירה וליקר מעלה סיכון ללקות בשבר צוואר ירך פי 2.3 . אז בואו נסכם כמה דברים שחשוב לזוכרם. 1.מומלץ להפחית ב: שומן וחלבון מן החי , סוכרות מזוקקים, אלכוהול ,משקאות מוגזים, מוצרים הכוללים קפאין (שוקולד, קפה, קולה, קקאו וכוי). 2.מומלץ לאכול הרבה פרות ,ירקות עליים, קטניות , אגוזים,גרגרים כחולים שחורים וכהים , קליפות של פרות הדר ופרות צבעוניים (שכוללים פלבונויאידים) , ירקות כרוביים , ברוקולי וטחינה משומשום מלא וכבישה קרה , מזונות שכוללים אשלגן . 3.לעשות פעילות גופנית כטיפול ומניעה: הליכה במשך שעה 3 פעמים בשבוע מונעת OP. המנוחה מגבירה בריחת סידן דרך השתן והצואה . 4. מומלץ לקחת תוספות תזונתיות כמו: קלציום ציטרט , מגנזיום ציטרט ,ויטמין 6B ,חומצה פולית, ויטמין 12 B, בורון ,סטרונציום לקטט . אין צורך לקחת את כולן אלא אחרי התייעצות עם איש מקצוע. ברפואה קונבנציונלית מקובל לתת אחד מהתכשירים הבאים: קרבונט סידן, ויטמין D, פוסלן, אסטרוגנים, אביסטה, מיאקלציק. לכל אחד מהם יש יתרונות וחסרונות. בחירת הטיפול צריכה להיעשות בשיתוף עם המטופל, אחרי שיחת הסבר על ההשלכות של כל טיפול. בהצלחה! כל הזכויות שמורות לדר` ליאנה סופר.


תגובות ושאלות שלחו אל ד"ר ליאנה סופר מרכז אור הנפש 9339026 - 03 liana_a@netvision.net.il


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.