משתינים בעמידה 2


השפה הטכנולוגית והנטייה לשלב את הטכנולוגיה בספרות היא נטייה גברית מובהקת. שפה זו מוצאת לה ביטוי רב בז'אנר המדע הבדיוני.

בסרט שליחות קטלנית (ג'יימס קמרון וויליאם וישר) מגיעים לעולם האנושי יצורים מהעתיד: הם ממוחשבים. המוח שלהם מוגבל אמנם אבל ככל שיימצאו יותר בחברת בני אדם יאפשר להם מוחם הממוחשב לחקות את ההתנהגות האנושית. גם כאן יש טובים ויש רעים. שניהם כאחד נחשבים "מחסלים", אבל מטרת הטובים להגן על אנשים מסוימים ומטרת הרעים להשמידם. דמות הגבר-הרובוט דומה דמיון רב לדמות האציל הפרא הספרותית: גופם בנוי לתלפיות ואין הם מודעים לרגשות של בני האדם. למשל, אין הם מבינים מה הם המים היורדים לאנשים מהעיניים. צג המחשב שלהם קולט אינפורמציה: הם סורקים גוף של אדם שנמצא מולם ולומדים אותו. המחסל מגיע לעולם עירום. הוא נכנס לבר ובוחר אדם מתאים בערך לגודלו, ניגש אליו ואומר: "אני צריך את הבגדים, האקדח והאופנוע שלך" האיש בחליפת עור שחורה, מלאך מהגיהינום, עונה לו בטון ארסי: שכחת להגיד 'בבקשה'". המחסל-הטוב לא שמע על זכות הקניין או על זכות הנימוס. מובן שכוחותיו העל אנושיים מסייעים לו לשם השגת מטרותיו. גופו העירום בנוי לתלפיות (שוורצנגר) ומוחו, הנקי משיקולים רגשיים, יודע לברור את האינטרס המרכזי בהגנת הנער – שזו המשימה שלו. גם האישה המופיעה בסרט קשוחה, מתוכננת, מגדלת את בנה להיות מנהיג – בלי רוך, בלי מגע, בלי אמפטיה או חמלה (כמעט כמו אימא שלי). היא חסינה לכל התרופות שדוחסים בה כשחושבים שהיא לא שפויה והיא רואה את העתיד על אף שהיא אנושית ולא רובוטית. היא אישה שגבר בגד בה ונטש אותה אחרי שעשה לה ילד, ומכל הגברים שהכירה המחסל הוא דמות האב הטובה ביותר שהיא יכולה לקוות לה עבור בנה: הוא מספק לו הגנה וביטחון מושלמים, ניחן בתבונה עילאית הפועלת בערוץ נבדל מהערוץ הרגשי. הספרות והאמנות נפגשים עם עולם הטכנולוגיה או במרבץ הדימויים העשיר שהיא יכולה לספק, על אף שיישום הידע הטכנולוגי לטובת, נומר, פריצה למחשבי הסופרים, נראית לי אבסורדית. קשה לי לדמיין שמישהו יתאמץ לפרוץ למחשב של א.ב. יהושע או של עמליה כהנא-כרמון כדי לגנוב מהם רעיונות. דויד אבידן המשורר חלם פעם בקול רם באחת ההרצאות שלו על מחשב שיקלוט את תדרי המוח שלו ויתרגם את מחשבותיו הטרום-מילוליות ליצירה ספרותית. לחלום ברוך השם לא דורש ידע טכנולוגי מי יודע מה. כבר יש תוכנות שקולטות אותך מדבר. השאלה אם זה מקפיץ את היצירה קדימה או אולי אחורה בכמה אלפי שנים, לעידן התרבות הוורבלית, בטרם היות הכתב. לדיבור אל המחשב יש יתרונות כמו שמירת האמינות של השפה, התייחסות לקצב ולצליל של המילים, והעיקר, הסופר יחזור להיות מכשף השבט, רק במקום לספר את הסיפור שלו בלילה סביב המדורה הוא יספר אותו במטבח מסביב למיקרוגל. ניסיתי בשני המאמרים הקטנים האלה לשרטט מאפיינים גבריים מובהקים: פולחנים פרימיטיביים בעולם יצרי זכרי (בעל זבוב, טרזן מלך הקופים) ושימוש בידע טכנולוגי בדיוני (סרטי שליחות קטלנית ). ועל אף כל האמור לעיל, תובע כאן לאלתר הסתייגותי. כשם שאני רואה ביוצרות פמיניסטיות המבליטות אך ורק אלמנטים נשיים ביצירתן – יוצרות מוגבלות כך אני רואה גם בגברים היוצרים יצירות גבריות מובהקות כותבים מוגבלים. וכבר אמרה וירג'יניה וולף: הנפש האנרוגינית היא הנפש המפותחת ביותר.


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.