על חרדות והתמודדות מעשית


מהם חרדות? איך מזהים את הסימפטומים ואיך ניתן להרגיע את הגוף? ד"ר ליאנה סופר, רופאה מוסמכת לטיפול והדרכה בהיפנוזה מסבירה ונותנת 19 עצות מעשיות להתמודדות עם חרדות בימים אלו.

הלחץ בעבודה והחיים במציאות הישראלית ובתקופה האחרונה בפרט, רוויים במתחים ולחצים גדולים. אנו חשופים לתשדירי רדיו וטלוויזיה כמעט בכל מקום, בכל מחצית שעה יש עדכוני חדשות והחדשות מלחיצות. כולנו חרדים ממצב פוליטי בלתי יציב ומיתון כלכלי. מצב זה גורם לנו להגיב, להתגונן ולהתמודד. אצל חלק מהאנשים מצב זה עלול להתפתח לחרדות ופחדים. איך מזהים מצב של חרדה? והאם בכל מקרה של חרדה כדאי לפנות לעזרה מקצועית? התקף חרדה (להבדיל מחרדה מתמשכת), הוא מצב חריף הדורש בדיקה וטיפול מקצועי. הוא מתבטא בהתחלה מיידית, ללא סיבה ברורה בדרך-כלל. קיים קושי בנשימה, לחץ בחזה, רעד ברגליים ותחושה ש"הולכים למות". רוב האנשים שחווים התקף חרדה מגיעים לחדר מיון. אחרי בדיקה ע"י רופא ורגיעה מההתקף, משוחררים לביתם עם המלצה לגשת לרופא הקהילה. במצב בו אדם חש חרדות ופחדים מתמשכים ללא התקף חריף, האדם ממשיך לתפקד. סימני חרדה: כל גירוי קטן גורם להתפרצויות של כעס ובכי, סף הרגישות נמוך מהרגיל, מופיעות הפרעות בשינה, יש הפרעות בריכוז, מתח נפשי גובר, חשים פחד מ"הבלתי-ידוע" ומחשבות שליליות. במידה ומצב זה לא מטופל, יכולים להופיע סימפטומים גופניים כמו: כאבי בטן, כאבי ראש, בחילות, זיהומים ודלקות חוזרות (כמו דלקות גרון חוזרות). שלשולים, הצטברות גזים, קושי בנשימה, דפיקות לב ועוד. כל הסימנים שצויינו, יכולים להוות התחלה של מחלה רצינית ולכן כדאי לשלול אפשרות זו ע"י בדיקה וייעוץ עם רופא. עזרה מקצועית במצב חרדה יכולה להתבטא בעזרה פסיכולוגית, פסיכיאטרית וטיפול בהיפנוזה.


19 המלצות כיצד למנוע התפתחות של חרדות ופחדים: * המלצות אלו אינן מחליפות עזרה מקצועית אלא משלימות בלבד. 1. המעיטו ככל שניתן בצפייה בתוכניות העוסקות בפוליטיקה/חדשות קשות והאזנה לחדשות ברדיו. 2. קיראו ספרים מרתקים. 3. לכו לקולנוע וצפו בסרטי קומדיה או מדע בדיוני ללא אלימות). 4. עשו תרגילי נשימות, מדיטציה או הרפיה בין פעמיים לשלוש פעמים ביום (ובזמן ששומעים על אירוע מלחיץ). 5. תכננו קדימה. עשו תוכניות בלי להתייחס למצב הפוליטי והחברתי. 6. בלו עם הילדים. הרבו לצאת איתם לגני שעשועים, הצגות, פארקים וכיו"ב. 7. אל תיזמו שיחות בנושאים פוליטיים והשתדלו להימנע משיחות שעשויות (ביודעין) להוביל לכעסים. 8. התרחקו מאנשים הדנים בנושאים פוליטיים, אפילו אם הם חברים שלכם. אל תתביישו לבקש להחליף נושא. 9. הרשמו לחוגים והרצאות שתמיד רציתם ודחיתם ל"מחר". אין זמן טוב יותר מההווה. 10.למי שהדבר קרוב לליבו-התפללו לשלום המשפחה והמדינה. 11.הזכרו בתקופות משבר דומות ודרכי התמודדות שעזרו לכן בעבר. 12.חישבו על דברים משמחים ונעימים שהתרחשו בעבר או קורים בהווה. 13.האזינו למוסיקה אהובה או מרגיעה. 14.צפו בתוכניות טבע בטלוויזיה. 15.אל תתעצלו. צאו לטיולי טבע בסופי שבוע עם משפחה וחברים או תכננו טיולים מאורגנים. 16.תיזמו מפגשים חברתיים שמחים (מיצאו סיבה למסיבה). 17.צאו מהבית בכל הזדמנות. 18.ציירו, פסלו, ריקדו, בשלו ושילחו מכתבים. 19.התעסקו בעיצוב הגינה והבית. אל תחכו לזמן המתאים. פנו לכם זמן במיוחד. ד"ר ליאנה סופר היא רופאה כללית, מוסמכת להדרכה בהיפנוזה ומייסדת מרכז "אור הנפש" הדרך לבריאות ועוצמה. ניתן לרכוש במרכז קלטות שמע להרפיה ורגיעה. Liana_a@surfree.net.il טל` 03-9339026 נשמח לקבל את תגובותיכם amos@wol.co.il


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.