על עסקיך תשוקתך


"שלום, שמי דר` פלי גלקר, ואני אישה". אמרתי את זה עם קריצה, כפתיח אפשרי, לאחר שאילנה כהן-פאנר הציעה לי להציג בפניכן את נושא עיסוק חברתי בפני קהל נשים עצמאיות, או שמנהלות עסקים עצמאים. אך בצ`יף, אין אנו מאמינים בפער יכולות בין המינים, הדגשתו מצערת אותנו, וכן האזכור לכך שקיימים תחומי ידע בלעדיים לאחד המינים (ולא משנה איזה) – פשוט מקומם אותנו. איור: מיקי עמית.

הסטריאוטיפ הדימוי הראשון שעולה כאשר מזכירים בנשימה אחת "נשים ומחשבים" הוא צילום שהופץ פעם באינטרנט, כביכול הומוריסטי אך מאוד פוגע, בו נראה מחשב בצבע ורוד-בזוקה, עם מסך מעוטר פרווה ורדרדה, דומה יותר לקופסת פודרה מאשר לכלי ממנו תלויות התקשורת, החשבונאות, היצרנות ובסופו של דבר - ההכנסות שלנו. נאמר כי נשים רבות שמצליחות בעולם ההיי-טק פלסו את דרכן בחידוד תכונות המזוהות כגבריות, ולעיתים קרובות במחיר כבד. אין ברצוני להדגיש את הפערים, אלא את הדמיון והשוויון. אין בעינינו כל סיבה שנושא המחשוב יעמוד לצידו של מכונאות הרכב (למשל) בשורת התחומים האפלים, האסורים, המסתוריים, הבלתי מתאימים או בלתי מובנים לנשים. מאידך, אין לכל אישה או לגבר כל צורך בהבנה מעמיקה בטכנולוגיה כדי ללמוד להפעיל לרווחתו את אותו המכשור המהווה כלי יעיל לקידומו המקצועי ו/או הכלכלי. המטרות המטרה של כל עסק הוא להרוויח. אל נא לשכוח זאת, גם אם הנאה או הגשמה אישית באים יחד, כערכים מוספים. המטרות של כל משתמש עסקי במחשבים הן לאתר, ליצור, להעביר, לנהל ולשמר מידע על פי צרכיו וביעילות. מידע הן רשימות לקוחות, פעולות הנהלת חשבונות, מסמכים ומסרים שאנו כותבים או מקבלים, תרשימים ומצגות שאנו יוצרים, ועוד תצורות רבות. איסוף ויצירת המידע דורשים מאיתנו זמן ומאמץ, וכמובן לזמן ולמאמץ יש ערך כספי. אובדן מידע פירושו אובדן משאבים שהשקענו, או אובדן הכנסות - אמיתיות או פוטנציאליות. כלומר, פגיעה במטרה שהגדרנו. מודעות כל מנהל עסק מודע לחוקי המדינה ולאתיקת המקצוע שלו, למרות שלא תמיד הוא מכיר בפרוטרוט את כל התקנות ופסקי הדין הקשורים לענף בו הוא עוסק. במקרה הצורך, ישען על שירותיו של משפטן שייעץ לו. כלומר, מנהל עסק מחזיק בידע ייחודי לתחום עסקיו, אך נעזר במידה מסוימת במקצוענים בתחומים נוספים (החשבונאות, המשפטים, הפרסום, הדפוס...) תנאי ראשוני לניצול מיטבי של ההשקעה בשירותיהם, הוא הבנה מסוימת בתחומים הנלווים, הנרכשת ברוב המקרים לאורך הזמן. בצורה דומה, משתמש במחשבים חייב מודעות למערכות איתן הוא עובד. ואני מדגישה: לאו דווקא ידע, אלה מודעות וככל הניתן - גם מעט הבנה. אבל עניין המחשוב, יוצא הדופן הוא. ספקים של שירותי מחשוב אפופים לרוב בהילה אליטיסטית. לא ננסה כאן להבין את סיבת המצב. ספק מוצרי ושירותי המחשוב יודע ומשתמש במונחים טכניים, שפה זרה המסוגלת לבודד ולהגן עליו כחומה. כבכל שאר התחומים, לקוח טיפוסי ירא ממה שאינו מסוגל להבין. לאחר מספר שנים בסביבה של טכנולוגיות המידע, כואב לגלות את ממדי התופעה: מערכות המידע של לקוחות רבים מופקרות בידי ספקים שאינם בעלי ידע או הבנה מעמיקות, או אף מספקות. כמו גם במקצועות נוספים, לעיתים קרובות יחסי האנוש של ה"מחשבן" ללקוחות הם מה שקובע את הציון שאלה מעניקים לו, יותר מאשר כישרונו ויכולותיו האמיתיים. מה שייך למה בכל קורס מחשבים בסיסי שיכולנו לקחת אי פעם, התחילו המורים בשיעור הראשון להסביר, כי המחשב מורכב מחומרה (הברזלים) ומתוכנה (הכלים הוירטואליים). בצ`יף אנו מתחילים את ההסבר בכך שמערכות המידע מורכבות ממערכות, וממידע. מערכת (system) הוא מכלול המרכיבים הפיזיים והלוגיים שאנו רוכשים מספקים: המחשב, המסך, המקלדת, העכבר, הכבלים המחברים אותם, מערכת ההפעלה ההופכת אותם למבנה פונקציונאלי, והתוכנות או "יישומים"(applications), המאפשרות לנו ממשק (interface) של דו-שיח עם המכונה החכמה שנוצרה לאחר הרכבה, התקנה והדלקת המחשב. אם מרכיב חומרה נשרף כתוצאה מקצר, אפשר להחליף אותו. אם המחשב נגנב, אפשר תמיד לרכוש אחר (ובד"כ גם חברת הביטוח תפצה אותנו). על המחשב החדש נוכל להתקין מחדש את התוכנות אשר נמצאות על גבי מדיה בידינו, או מעותקים שהיצרן מחויב למסור לנו (כל עוד נרכשו, כמובן, באופן חוקי ובידינו רישיון). מידע זה אנחנו- מידע הוא פרי עמלנו. אחזור על משפט קודם, רשימות לקוחות, פעולות הנהלת חשבונות, מסמכים ומסרים שאנו כותבים או מקבלים, תרשימים ומצגות שאנו יוצרים, ועוד יחידות מידע רבות שאנו נוהגים לאחסן כקבצים בספריות. האובדן ככל שהזמן עובר אנו תלויים יותר ויותר במחשוב ככלי עבודה. אובדן מידע שיצרנו או רכשנו במאמץ גדול, או שהינו קריטי לעמידה בהתחייבויותינו, יכול לגרום נזקים שנעים מעיכוב כלשהו ועד פגיעה במוניטין או התמוטטות העסק כולו. סקרים בינלאומיים העוסקים במוכנות למצבי אסון מראים כי אחוז ניכר של עסקים שסבלו מקריסת מערכות כוללת לא הצליחו להתאושש, ונסגרו תוך זמן קצר לאחר הקריסה. בין גורמי אובדן המידע נמנים תקלות חומרה, תקלות תוכנה, תופעות טבע, הפעלה ותחזוקה לקויות. כל אלה, כולל מקרים של מחיקת מידע בשוגג, בכוונה, או בזדון, יכולים להיות מצבים הפיכים אם מתכוננים לכך בצורה נבונה. בשורה התחתונה, אחד הגורמים העיקריים (באחוזים מסך כל המקרים) לאובדן מידע, הינו הגורם האנושי. הן באופן ישיר (כמו במקרה של מחיקה) או עקיף - דוגמת ליקויי משמעת בביצוע הגיבויים, או בהעדר בקרה של תקינות הגיבויים. קטסטרופה וטפטוף המקרים המתוקשרים ביותר של אובדן מידע הם כמובן אלו החד-פעמיים והדראסטיים. שריפה המכלה מפעל שלם, עובד שנוקם על פיטוריו במחיקת כל המידע ממחשבו, בנק שנתקף על ידי וירוס או פורץ ופעילותו עוכבה למשך יממה... מתחת לפני השטח, בכל עסק או ארגון, ואצל כל משתמש ללא יוצא מן הכלל, מתרחשים מקרים זעירים של אובדן מידע באופן שגרתי. למשל, מחיקת פסקה במהלך כתיבת מסמך. או דריסת מסמך אחר בעת השמירה של מסמך חדש. תחילה, מנסה המשתמש להעלות מחדש את המידע שנעלם. משלא עולה בידיו, עליו לשכתבו או ליצור אותו מחדש. לעיתים קרובות האובדן גורם למצב רוח המקשה על העבודה, וגם גורם לאי דיוקים שיש לתקן עם עיכוב נוסף. לא אכנס כאן לעומק הנושא, אבל גם עניין גרסאות המידע הינו עניין חשוב – כאשר אנו משנים קובץ מספר פעמים, וזקוקים פתאום לגרסה היסטורית שכבר לא זמינה לנו. מקרים אלו, לכאורה חסרי חשיבות או משמעות רבות, גוזלים מאיתנו זמן ומאמץ. תחשיבים מראים כי אוסף הרגעים הבודדים – עד שעות ספורות- שמבזבזים באובדני מידע שגרתיים מסוגלים להשפיע על התל"ג!. גיבוי או שרידות? חרף הקיום של שפע פתרונות גיבוי למידע הממוחשב, ושל המודעות לביצוע גיבויים, משתמשים ממשיכים לסבול מאובדן מידע, וחברות שחזור המידע ממשיכות להתפרנס לא רע. הסיבות לכך מגוונות ומורכבות. המסקנה? עלינו לשאוף כבר לא לגיבוי – אלא לשרידות. ושרידות נוכל להבטיח באמצעות שיטת השחזור המהירה, הקלה, הזולה והפשוטה שנוכל להשיג. חברת צ`יף הישראלית הייתה החברה המסחרית הראשונה בעולם שהחלה לספק, מזה כעשרים שנה, שירותי שחזור מידע שאבד ממערכות מחשב. לאחר ניתוח מאות אלפי מקרים של אובדן מידע, והסקת מסקנות אופרטיביות, ייעודה היום הוא השימוש בניסיון הרב שנאגר בה למניעת אובדן מידע ותוצאותיו. צ`יף עוסקת בשרידות ובזמינות המידע, ומסוגלת להציע לכל עסק פתרון מתאים לצרכיו ולכיסו.


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.