פנטזיה מרוקאית עם בטי דהאן


טיול למרוקו איננו טיול לארץ המופלטה ,השוק ורקדנית הבטן אלא מסע היסטורי תרבותי וגיאוגרפי מרתק , במרחבי הסהרה ,בקניוני הטודרה ובעמק הדדס , לאורך הרי האטלס המושלגים,ביקור בערי נמל ועיירות דייג ורבאט ובקסבות הברבריות ועד לארמונות והמועדונים הפרטיים בקזבלנקה ובמרקש. בתמונה: עפרה שריג ויהודית אייזנשטד בסהרה.

סיוע בעריכה: מיקי וגנר ודליה נוימן. צילום: אילנה כהן, מיקי וגנר. החומר האסף במגרת סיור לימודיבהנהלת בטי דהאן.מדריך הסיור: מוריס וקנין.


מארמון הבאהיה למסגד הקוטוביה משולטן לווזיר ואין כמו אגדיר ועז על העץ ועורות תלויים בפז מבורסת הדגים להרי האטלס המושלגים ממדינה למלח וקאסבה על הדרך ומה עוד נבקש? מראקש.


אל המסע למרוקו הגעתי דרך בטי דהאן , מנהלת "בטי טורס", ילידת מרוקו, אשר ערכה סיור EDUCATIONAL ל-40 סוכני נסיעות ולוועדי עובדים. במסגרת הסיור הצליחה בטי לשבור לי מספר מיתוסים: 1. מרוקו מעניינת לא רק כיעד למסע שורשים והילולות אלא כסיור היסטורי-תרבותי בו ניתן לספוג את תולדות תרבות הפיניקים ,הרומאים , הברברים ,האנדלוסים, המוסלמים והצרפתים. מרביתם השאירו חותמם בתשתיות, בארמונות,בקאסבות , במבנים ובשרידים הארכיאולוגיים. 2.העם המרוקני לא עצבני אלא עם נינוח מנומס ומקבל אורחים למן הברברים אנשי ההרים עם סבלנותם האינסופית ועד למנהלים בערים עם חינוך ותרבות צרפתיים 3. ישנן נשים מתקדמות,מנהלות עסקים סופרות ונשות רוח ואפילו קאופרטיב נשים. כל אלו מסמנים את ניצני התנועה לשיווין נשים במרוקו. 4. במרוקו נמצא מעיינות,קניונים יפהפיים, מפלים הרי שלג ועיירות סקי ולא רק מדבר סהרה וקאסבה. אתרים אלו הופכים את מרוקו ליעד לסיורים גיאוגרפיים אתגריים , סיורי ג`יפים וסיורי אוטובוס לאתרי הטבע ונוף מהיפים שבעולם. 5. מרוקו היא ארץ מיפגש בין מזרח ומערב ולא ארץ ערבית נחשלת.


ערי המלוכה מיד עם הנחיתה בקזבלנקה נפגשנו עם מערב ומזרח, התאומים של קזבלנקה מרכזי הקניות החדשים, לצד כיכר מוחמד החמישי ,שוק החובוס עם מבנה הקשתות, מסגד חסן השני . רובע העשירים אנפה הכולל וילות של נסיכי הנפט לאורך חוף הים האטלנטי ופחונים בפרברי העיר. קזבלנקה הרומנטית של האמפרי בוגארד ואינגריד ברגמן, הפכה לעיר סואנת הגדולה בערי מרוקו עם 8 מיליון תושבים, מרכז כלכלי תעשייתי וחברתי . אחד ממבצעי הבנייה הראוותניים ביותר בעת החדשה הוא מסגד חסן ה-II . המסגד נבנה במשך יותר מ-6 שנים ונחנך בשנת 1993. מימון הבניה בסך של 800,000,000 דולר,הגיע מתרומות העם כמתנה למלך ליום הולדתו ה-60. המסגד מדהים ביופיו בעיצוב הנקי , בתחרות הגבס, בפיתוחי העץ והקרמיקה .בקומה התחתונה חמאם יפהפה עם מזרקות דמוית לוטוסובראשו מגדל לבן משובץ כחול ממוקם על שפת הים ומשקיף לעיר. בית הכנסת המפואר "בית אל" שבעיר הוקם בשנת 1940 ע"י הקהילה היהודית שהגיעה מאלג`יר. ערי המלוכה. ישנן 4 ערי מלוכה אשר בתקופות שונות שמשו כערי בירה: רבאט, מקנס, פז ומראקש. כיום עיר הבירה היא רבאט. המושל הצבאי הצרפתי הראשון ליאוטה הכריז בשנת 1912 על רבאט שעל חוף האוקיאנוס האטלנטי כעיר בירה (אחרי פאז, מראקש, ומקנס). בקרנו בקאסבה עם שער כניסה מתקופת שלטון המורים. וצפינו על ארמון המלך ושרידי המסגד הגדול שנבנה ע"י יקוב בן מנסור ונהרס ברעידת האדמה בשנת 1775.העמודים הניצבים במשך 800 שנה מעידים על חזונו של מנסור למסגד ענק אשר יכיל 40000 מתפללים.משם ירדנו למאוזוליאום של מוחמד ה-5. כל המתחם נקי ומפואר עם עיצוב ארכיטקטוני ייחודי . אי אפשר לדבר על מרוקו ויהודים בלי פאז . מולאי אידריס בנה את העיר על מעיינות בתור בירה דתית מוסלמית. העיר מייצגת עיר ערבית טיפוסית של ימי הביניים. בה תוכלו לבקר ב"מדינה" שנותרה כפי שנהייתה. "מדינה" הינה עיר עתיקה מוקפת חומה .בעיר 60,000 סימטאות, בה יכולים להתמצא רק הסוחרים והילדים הקטנים קרועי הבגדים . פאז נחשבת גם לבירת האמנויות של מרוקו. את אמנות צביעת הבדים , חרטות אמנותית בכלי כסף וזהב, בורסקאות עור, עיבוד שטיחים ועוד למדו ואימצו התושבים מהיהודים . רזי האמנות מועברים גם היום מאב לבן. בקרנו בגלריה המפורסמת ALLALS ART GALLERY ,בה ביקרו הנשיא רונלד ריגן ורעייתו בביקורם במרוקו. רכשנו כלי נחושת, כסף ותיקי עור,לאחר שאמני המקום הדגימו לנו את אמנות החריטה האמנותית בנחושת ובכסף.לידיעתכם גם בגלריה מהודרת זו ניתן להתמקח. חוויה נוספת היא לעלות לגג ולראות את העורות התלויים , בורות הצבע , ערימות צמר הכבשים הגזוזות, והנערים עובדים חצי ערומים בקור העז, בתוך הבורות, משאירים עליך רושם קשה, המלווה בריחות עזים, למרות עלי הנענע הניתנים לתיירים כדי לנסים להפיג את הריחות. הרובעים היהודים במרוקו כונו "מלח" . יש המסבירים שהרובעים נבנו על מחסני המלח, ופרוש אחר הוא מהמילה הטובים. תור הזהב של היהודים בפז היה במאה ה-11.הרמב"ם התיישב בפז לפני עלייתו ארצה .תוכלו לראות את מרפסת הרמב"ם עם 13 השעונים. עיר בירה נוספת היא מקנס אשר נבנתה במאה ה-17 ע"י השולטן מולאי איסמעיל ושימשה כבירתו. העיר קלטה את היהודים של מרוקו ולאט זכתה בשם "ירושלים של מרוקו". העיר נהרסה ברעידת אדמה ונבנתה שנית ע"י הצרפתים. השוק של מקנס מרהיב גם הוא ואחת ההתמחויות שלו הן בעוגיות העשויות שקדים ומפיסטוק חלבי אשר לא ראיתן ולא טעמתן מימיכן.וכמובן אל תשכחו את תבלין הזעפראן היקר מפז.


שלג מרוקאי אחת ההפתעות הגדולות במרוקו היא למצוא עיר קייט מושלגת איפראן. עיר סקי יפה, אירופאית לכל דבר. בטי מספרת "בגלל שאבי היה פקיד ממשלתי שעבד במכס נשלחתי כל שנה כמו שאר ילדי עובדי הממשלה לקייטנה בחורף לאיפראן." במתחם ארמון המלך הנמצא במקום שקט ופסטורלי זה נפגשו ,בשנת 86, שר החוץ שמעון פרס והמלך חסן ה-II וסוכם על הקמת קשרים בין מרוקו וישראל ועל פתיחת משרד אינטרסים אשר פעל עד האינתיפאדה. הרומאים הם שנתנו לברברים את השם פונים , מי שלא דבר רומאית או יונית. גם הצרפתים ניסו להעביר את התרבות שלהם לברברים וחשבו שאם יתנו להם קדמה הם ילכו איתם. אך הם נתקלו בהתנגדות עזה . ולכן הצרפתים נאלצו להקים מחנות במדבר כדי למוע את מרידות הברברים. הברברים קבלו את האסלאם בתקופתו של השליט מולאי אידריס. המלחמות עם הברברים לא הסתיימו עם עזיבת הצרפתים ב-56. וגם המלך מוחמד ה-5 לא הצליח לספח את הברברים. עד שנת 1975 הברברים לא נחשבו כתושבי מרוקו . חסן הבן הבין שלא יצליח לצלוח את האטלס והגיע איתם להחלטות והסכמים שהברברים יתמזגו עם המגרב. אך הברברים לא הסכימו לותר את הספה שלהם . ישנם נבחרי צבור בפרלמנט, ובתי הספר בחסות משרד החוץ המרוקאי. הברברים חיים בכפרים כמו מלפני 500 שנה , מרביתם לא יצאו מהכפר שלהם מעולם. חלק המצעירים יוצאים לעוניברסיטאות מהכפרים ואכן במסענו פגשנו לאורך הדרך למוגדור פסיכולו ברברי שלמד בקזבלנק ה וחזר לכפר (תהינו אילו מחלות נפשיות יש לתושבי נאות המדבר במוגדיר , לצל עצי התמר. הברברים מתפרנסים ממרעה ומחקלאות ומסתפקים במועט. משנת 75 משרתים הברברים בצבא. ההיסטוריה של מרוקו את ההסטוריה של מרוקו ניתן לחלק לתקופה של עד המאה ה-9 , אשר מורכבת מהסטורה של עמים זרים. והמהמאה ה-9 הסטוריה של האסלם. במה הרביעית לפני הספירה הפיניקים (צור וצידון)שהיו שייטים טובים לחופי הים התיכון מגיעים מגיבלטר ומתיישבים ברצועת החוף. הם נתקלים בתושבי הקבע הברברים תושבי ההרים העוצרים בעדם מלהגיע להר. הפיניקם והברברים מתחילים חיים משותפים עד שהרומאים נכנסים לקרתגו ולסהרה. גם לרומאים קשה לכבוש את האטלס ולכן יורדים לחוף ולוקחים את המושבות. המרד הגדול במגרב נגד שלטון הרומאים בתוניס ובאלג`יר. יש לציין שאשה יהודיה הכוהנת הגדול אל קאינה??? ארגנה מרד של היהודים והברברים נגד הרומאים. למרו אריכטקטורה- מראוותנות הכותביה בממראקש, מגדל חסן בקזבלנקה ועד לבתי הבוץ עם החציר בכפרים, וארכטקטורת הקאסבות היהודים. הרומאים שלטו במרוקו 600 שנה , סללו כבישים ופתחו תשתיות. לאורך מרוקו נמצא שרידים ארכיאולוגיים רבים מתקופה זו. היהודים היהודים הגיעו כעבדים של הרומאים ופגשו בברבים והתיישבו במדבר. היהודים והברברים קשרו יחסים מכיון ששניהם נרדפו וביחד נלחמו באזור האטלס נגד הרומאים, הונדלים והביזנטים. המאה ה-11 הוותה את תור הזהב של הקהילות היהודים. במאה ה-15 הגיע גל גדול של יהודים אנוסי ספרד. העיר מודלט היא עיר בה גרו ברברים עם יהודים. הקשר הבין תרבותי היה כה חזק כך שנמצא שגם הברברים בעירמאמינים בקברי צדיקים.ומאידך היהודים הושפעו ממנהגים של הברברים ותופעת ה"שחור" וקריאה בקפה, הקזת דם ועוד אומצו ע"י יהודי מרוקו ותושבי המקום אמצו את קברי הצדיקים. מי הם המרוקאיים? תושבי הקבע הראשונים במרוקו הם הברברים אשר הגיעו ליבשת אפריקה לפני אלפי שנים והתיישבו בין מצרים ומרוקו. אחריהם באו היהודים אשר הגיעו עם הפיניקים ואח"כ כשבויים עם הרומאים. ההשערה היא שמוצא הברברים הוא מארץ כנען. הם התיישבו בעיקר בהרי האטלס, שם התפצלו לשבטים. כשהבולטים מביניהם הם המורביטון , מואחדין ועוד . כיום ישנם כ- 2000 שבטים ברברים. העקרונות החשובים של הברברים הם שמירה על שפתם, עצמאותם ובעיקר על טריטוריה. הם ידועים בכח סבלם ובאומץ לחימתם.בגלל תכונה זו אף עם לא כבש אותם. גם הצרפתים ניסו להעביר את התרבות שלהם לברברים , מתוך מחשבה שאם יתנו להם קידמה הם ילכו איתם. אך הצרפתים נתקלו בהתנגדות עזה ולכן נאלצו להקים מחנות במדבר כדי למנוע ולעצור את מרידות הברברים. בתקופתו של השליט מולאי אידריס קבלו הברברים את האסלאם. המלחמות עם הברברים לא הסתיימו עם עזיבת הצרפתים ב-56. המלך מוחמד ה-5 לא הצליח לספח את הברברים ועד שנת 1975 הברברים לא נחשבו כתושבי מרוקו. חסן ה-II הבן הבין שלא יצליח לצלוח את האטלס והגיע עם הברברים להסכם שהם יתמזגו עם המגרב. הברברים הסכימו ונציגיהם זכו להיבחר לפרלמנט.יחד עם זאת לא וותרו על השפה שלהם, כך נוסדו בתי ספר במורשת הברברים בחסות משרד החינוך המרוקאי. הברברים חיים בכפרים ומתפרנסים ממרעה ומחקלאות ומסתפקים במועט. מרביתם לא יצאו מהכפר שלהם מעולם, חלק מהצעירים יוצאים לאוניברסיטאות. ואכן במסענו דרומה לאורך הדרך לארפוד פגשנו בד"ר לפסיכולוגיה ברברי שלמד בקזבלנקה וחזר לכפרו . היהודים היהודים הגיעו כעבדים של הרומאים ופגשו בברברים והתיישבו במדבר. הם קשר יחסים עם הברברים מכיון ששניהם נרדפו, וביחד נלחמו באזור האטלס נגד הרומאים,הונדלים והביזנטים. על הקשר החם בין היהודים לברברים נלמד מהפגישה המרגשת שהיתה לנשות מלכת המדבר, לפני שנתיים, בכפר ליד אירפוד, בה החזירו הברברים ספר תורה אשר נמצא בכפר,ונשמר על ידם כל השנים כדי למסרו ליהודי הראשון ליגיע לשם. המאה ה-11 הוותה את תור הזהב של הקהילות היהודיות. במאה ה-15 הגיע גל גדול של יהודים אנוסי ספרד. בעיר מודלט גרו ברברים עם יהודים והקשר הבין תרבותי היה כה חזק עד שנמצא שחלק מהברברים בעיר מאמינים בקברי צדיקים.ומצד שני היהודים הושפעו ממנהגים של הברברים וטקסי ה"שחור", קריאה בקפה והקזת דם אומצו ע"י יהודי מרוקו. רקע הסטורי כאמור הברברים התיישבו לפני אלפי שנים בשטח בין מרוקו למצרים. מגוון רב של עמים פלשו למרוקו , חלק מהם אף שלט תקופה ארוכה, אך אף אחד מהם לא הצליח לצלוח את הרי האטלס. הפיניקים היו הראשונים שהגיעו לקרתגו ולמרוקו והתיישבו על החופים. בשנת 146 לפני הספירה נפלה קרתגו וכל האזור נכבש ע"י הרומאים אשר שלטו במשך 600 שנה. בשנת 324 הנצרות מתחילה לחדור לאימפריה הרומאית ומוכרזת כדת רשמית ע"י קונסטנטין. בשנת 426 הונדלים כובשים את רומא ממשיכים לספרד ולמרוקו ומתיישבים ברצועת החוף,אחריהם הביזנטים והויזגוטים אשר מתחילים להפיץ את הנצרות ומקימים כנסיות ובזיליקות. בקזבלנקה מצאנו את הכנסיה הלבנה, הלב הקדוש ועוד. מהמאה ה-9 שולט האסלאם . מולאי אידריס ה-I וה-II מקימים שושלות.המואחיאדון , בני מרין והסעדים. ואחריהם מגיעים העלוואים מהסהרה. בשנת 1725 מולאי איסמעיל מבסס את שושלת העלוואים וקובע את מקנס כעיר בירה. מלך אכזר זה החל את הקשרים עם האירופאים ע"י כך שפתח בקשרי מסחר ותרבות. בועידות מדריד ואל חסירס נקבעה חלוקת מרוקו - לפיהן הוחלט כי צרפת תנהל את החסות על מרוקו. למרות זאת בשנת 1910 ספרד משתלטת על טנג`יר. בשנת 1956 עוזבים הצרפתים וב-18 נובמבר יום השחרור מקבלת מרוקו עצמאות. במלחמת העולם ה-II שמשה מרוקו כבסיס להדיפת הגרמנים ע"י בנות הברית.


זריחה לוהטת במרזוגה לראות את הזריחה מעל הדיונות של מרזוגה היא חוויה ייחודית רוחנית קמעא . לאחר נסיעה של חצי שעה בג`יפ מארפוד ומשם ברכיבה על גמל במשך 15 דקות הגענו לדיונות של מרזוגה. עמדנו מכורבלים בקור המדברי בציפיה לזריחת השמש. הקרניים הוורודות-צהובות הראשונות החלו לבצבץ ולאחריהן שבירת קרנים בצבעים שונים והשמש עולה.לא תעזבו את המקום עד אשר מובילי הגמלים בסבלנות אינסופית יפרמו את הקשרים ממחטותיהם ויציעו למכירה את המאפרות וכלים אחרים עשויים ממאובנים שנוצרו במקום. ומשם מהר לקפה החם. טודרה ,ווארזאזאת ודרך אלף הקאסבות. הליכה בקניון הטודרה המרהיב, במורדות הרי האטלס המלא בדקלים ובבוסתנים הינה חוויה מרעננת . במיוחד לאחר הנסיעות הממושכות. כן במסגרת הטיול עברנו למעל מ-3000 ק"מ , באוטובוס ממוזג ובמלונות 5 כוכבים. אך אין כמו הליכה לאורך נחלים בצל הרים לרומם ולחדש את התחברות גוף-נפש וטבע. משם המשכנו לעמק הדאדס עתיר הדקלים ובדרך "אלף הקאסבות" הגענו לווארזאזאת. ווארזאזאת היא עיר אולפני הסרטים "הוליווד של מרוקו", בה צולמו סרטים רבים ביניהם: שמשון ודלילה, גלדיאטור, סהרה ועוד. משם המשכנו דרך "אלף הקאסבות" המתפתלת בואכה איט בן הדו הנחשבת לקאסבה היפה ביותר במרוקו. בתיה בנויים על צלע ההר והנוף של הרים מסביב ומעיינות . הבניינים של הקאסבה בנויים מלבנים עשויות בוץ וחציר, בצבע חום-חמרה, בארכיטקטורה ייחודית המעניקה למקום מראה ציורי-אגדי. בקאסבה איט בן הדו עדיין מתגוררות 4 משפחות המפעילות את חנויות האמנים. אמן מיוחד שפגשנו צייר המצייר בעזרת זכוכית מגדלת המופנית לשמש "מפחם" את העץ דמויות, נוף . הקאסבות הוקמו במאה ה-12 במטרה לגבות מסים מהשיירות וכאמצעי הגנה ושליטה על המים. ארץ פלגי מים באטלס הגבוה מתנפצים מפלי אוזוד היפיפיים לבריכות מים קטנות. אלו הם המפלים הגבוהים ביותר במרוקו .אכן זוהי חלקת גן עדן. הירידה למפלים הינה נוחה ובנויה מ-600 מדרגות. עצרנו בחנויות לקניית עוד תיק ועד קומקום, וגם למיפגשים וביקורים עם תושבי המקום, אשר חיים בתנאים קדמוניים כמעט. כביסות בגיגיות ולאורך הנחל. כלם נעימים ומסבירי פנים .מי שמגיע עד למטה יכול לזכות בשייט באגם עד למפל ברפסודה מאולתרת, העשויה חביות ומקושטת בפרחים מפלסטיק במחיר מגוחך של 2.5 ₪. ותרנו והמשכנו בנסיעה ובתצפית לאגם בין אל וידאן. זהו אגם מלאכותי מרהיב המשמש להשקיית האזור וליצירת חשמל. המראה פסטורלי ושקט מזכיר את הפיורדים הסקנדינבים , אך בולט פה יותר בארץ המדברית.


נשים במרוקו זכות הבחירה לנשים ניתנה רק לפני 4 שנים. בפרלמנט המרוקאי נבחרו 2 נשים מתוך 306 חברי פרלמנט. המאפיין את מרוקו היא הפרדת הדת מהמדינה וסובלנות דתית. בערים הנשים לא חייבות ללכת עם רעלות ונמצא גם נשים במכנס קצר. גם בבתי ספר אין חובה ללמוד את הקוראן. למרות זאת במרבית בתי הקפה בערים הקטנות לא מצאנו נשים יושבות. התגאנו בסיפורי העבר של הכוהנת היהודיה אל כאהינא אשר בשנת 115 לספירה הנהיגה את הברברים והיהודים למרד ברומאים. את סיפורה המופלא והעצוב של סוליקה ח`ג`ואל שמענו בבית הקברות בפז. סוליקה היפה סירבה להנשא למוסלמי וכתוצאה מכך העלילו עליה המוסלמים שהיא התאסלמה וחזרה ליהדות. מעשה עליו נגזר עליה גזר דין מות. גם מאמצי נכבדי הקהילה להעבירה מטנג`יר לפז לא הצליחו. כשניסו לאלצה להינשא שוב למוסלמי סירבה להמיר דתה והוצאה להורג. כך הועלתה לדרגה של צדקת.הדלקנו נר לזכרה. במסגרת הסיור פגשנו מספר נשים צעירות אשר מנסות דרכים חדשות , GHAKI ALAOUI FDILI מנהלת מלון CROWN Plaza שבפאז,אשר ביחד עם בעלה מנהלת 2 מלונות מפוארים בפז. ואת ראשידה אסוואד שהקימה סוכנות נסיעות עם שותף. שתיהן נשואות וציינו שבעליהן תומכים בדרכן. בעיקר שמחנו לפגוש ולבקר במפעל השמן עמל בתמאנאת, קאופרטיב הנשים . הקאופרטיב נוסד בשת 1996 ביזמת אוניברסיטת מד וי ומרכז המו"פ הקנדי והנהלת מחוז אסוואירה שבמרוקו.הקאופרטיב מורכב מ-72 נשים, צעירות ומבוגרות. הפועלות יושבות על הרצפה ומקלפות את אגוזי הארגאן וסוחטות ממנו את השמן. על מנת לעודד את התפוקה אחת העובדות נותנת אות ומתחילות נקישות ושירה קצבית המגבירה את קצב העבודה השמחה והמוטיבציה של הפעולות ( וגם של המבקרים). הפועלות משתכרות לפי תפוקת הליטרים של השמן וכמות האגוזים שקילפו. בנוסף הרווחים ממכירת השמן וממוצרי היופי מחולקים בין כלן. בשיחה עימן התגאו הפועלות בכך שכל העובדים הן נשים ואין מנהלות או מפקחות. מעניין לציין שלקאופרטיב יש שירותי טיפול ושמירה על הילדים בעת עבודתן.


מראקש מה עוד נבקש? הקצפת שבדובדבן היא מראקש המכונה "הפנינה האדומה" בשל מבניה הצבועים בצבע אדום חמרה. העיר נוסדה בשנת 1095 ע"י אבו באקר כמחנה אוהלים ובהמשך ע"י יוסף בין תשפין אשר הרחיבה לעיר עם חומה ומסגדים. במרכז העיר ככר ג`מע אל פנע הססגונית והתוססת בה מקובצים בצפיפות דוכני מזון, קוראי בקפה, להטטונים ומאלפי נחשים. השוק הססגוני מסווג לפי קטיגוריות מוצרים. התכשיטים התיקים התבלינים ועוד.מהככר מסתעפות אינספור סימטאות. מסביב לעיר במרחק הרי האטלס המושלגים , רחובות רחבים , מלונות מפוארים בניין אופרה, אולם קונגרסים יפהפה ליד מלון ריאד מוגדור החדש בו לנו. לא לחינם בחרה הנהלת קלאב מד לבנות את מועדון הדגל שלהם במראקש. בעיר מזדקר מסגד הקוטביה בראשו שלושת כדורי הזהב, המואר בלילה .לצידו עמודים זכר למסגד הקודם שהתמוטט בגלל תכנון לקוי. טיילנו בגני מנארה אשר נבנו במאה ה-12 , במרכזם אגם מים מלאכותי אשר נבנה להשקיית עצי הזית העתיקים. ושימש לפגישות האהבים של השולטן. ואם דברנו באהבה אין כמו ארמון הבאהיה להוכחת אהבתו הגדולה של הווזיר בא אחמד לבאהיה אשתו- המועדפת.הארמון כולל 150 חדרים וחצרות . בנייתו ארכה 10 שנים. ארמון יפהפה זה כולל דלתות עץ עם עבודות אמנות וחריטה והדבקה ייחודיות , רצפות קרמיקה מיוחדות תקרות מעוצבות. חצר נפתחת לחצר בגנון אנדלוסי מורסקי. ומה שכחנו? את הטיילת ובורסת הדגים באגדיר , את אסווירה היפה היא מוגדור , מושבה פורטוגזית יפהפייה על דייגיה ושחפיה. את קניון הטודרה בו שרנו את שיריו של שמעון בר. וגם עזים על עצי שמן הארגן ומדרסה בפז לכל ילדי העולם וכן יש קזינו במרוקו ומסע שורשים לקהילות פז ,מקנס ולקבר פינטו באסווארה וגם שווקים וקניות זה שאמרנו פנטזיה מרוקאית.


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.