פרצוף תשעה באב


למה מתאבלים בתשעה באב? למה לא מסתפרים ולא שומעים מוזיקה ולא מתחתנים? למה חרב בית המקדש? הכל בגלל טעות של השרת

בתשעה באב נחרב בית המקדש ומאז אנו מקיימים מנהגי אבלות, ואלה דומים לדיני האבלות של יום הכיפורים. מתחילים את הצום בערב שלפניו. אסור לאכול ולשתות וגם להתרחץ, אסור לנעול נעלי עור, הולכים עם סנדלי גומי. יחסי אישות אסורים, לא מתחתנים מי"ז בתמוז ועד תשעה באב, לא מסתפרים ולא מתגלחים, לא קונים או לובשים בגד חדש. לא מברכים שהחיינו ולא חונכים בית חדש. לא שומעים מוזיקה. למה נחרב בית המקדש? יש גירסה היסטורית ויש גירסת חז"ל. לפי חז"ל החורבן קרה בגלל קמצא ובר-קמצא. בזמן המצור על ירושלים עשה אחד מחשובי העיר (וסלבריטאיה) ארוחה גדולה וביקש מהשרת (הסרבר) להביא את חברו הטוב קמצא. השרת (שהיה איטי להחריד) הבין בר-קמצא והזמין אותו, ובר-קמצא היה יריבו הגדול של המארח. המארח ביקש את בר-קמצא לעזוב. בר-קמצא אמר שלעזוב עכשיו זו תהיה פדיחה איומה והציע לו תשלום על המנה שלו (שלושים דולר בערכים של ימינו) המארח לא הסכים. הציע לשלם לו חצי הוצאותיו על הסעודה - לא הסכים. הציע לממן את כל הסעודה (ולתת לו חסות באינטרנט) לא הסכים. בר-קמצא עזב בבושת פנים את המקום אבל אז תפס קריזה, הלך אל המלך ואמר לו, היהודים מרדו בך. הלך המלך והחריב את בית המקדש. קמצא נובע מקמיצא שזה מעט. כשהכהן הקריב מלוא קומצו ואת המעט הזה הקריב. ירושלים התאפיינה בקמצים קמצים, אות לפלגנות הרבה שהייתה בתקופה ההיא. יש אגב הבדלים קלים בין מנהגי אשכנזים וספרדים בקיום האבלות של תשעה באב, בייחוד לגבי התספורת והתגלחת. בתשעה באב מקלים על אישה יולדת יותר מאשר ביום הכיפורים. היא מקבלת מצב של אישה תחת פיקוח נפש. לאחר הלידה אם תרגיש חולשה מאפשרים לה לאכול ולשתות ללא מגבלות. הסיבה להבדל פשוטה: כיפורים הוא יום מהתורה ויש איסור כרת על אכילה ושתיה. תשעה באב - מצווה מדרבנן. האם צריך להתענות ביום הזה? עוד מתקופת התלמוד התלבטו החכמים. זה לא פשוט, חמישה דברים קשים התרחשו בתאריך זה: בגלל חטא המרגלים קיבלו אבותינו עונש שלא יכנסו לארץ ישראל. הבית הראשון נחרב. הבית השני נחרב. נלכדה בתר - במרד בר-כוכבא, בתר הייתה אחד המעוזים הגדולים ונכבשה העיר, ירושלים קיבלה שם חדש בפי הרומאים, לאחר הכיבוש קראו לה איליה קפיטולינה. האם חז"ל היו כל כך נאיביים ככה לתאר את חורבן הבית? מה פתאום. אבל תפקיד חז"ל להעביר מסר דתי רוחני חינוכי, לא לספר היסטוריה. הם סיפרו את הסיפור הזה כדי לתאר את היחסים הרקובים בין הקבוצות השונות בירושלים ערב החורבן. לפי הדגם הזה, אנחנו קרובים יותר מאי פעם לחורבן הבית ואל תגידו לי אבל אין בית מקדש, כי היום מדינת ישראל היא הבית השלישי. לקראת תשעה באב צריך לעשות חשבון נפש פן ניהפך אפיזודה בת חמישים ומשהו שנים במזרח התיכון.


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.