קץ הילדות


בספרו "קץ הילדות" מעלה המחבר ארתור סי. קלארק את אחד הרעיונות המנחים שבתחום המדע בדיוני - הרעיון שאנחנו, קרי, ה"הומו סאפיאנס", הננו אפיזודה חולפת בתולדות היקום. אגב, רעיון זה מופיע גם במרכז הסרט "אודיסיאה בחלל".

אחד מסופרי המד"ב (מדע בדיוני) הקלאסיים, שפועל בתחום כחמישים שנים, הוא ארתור סי. קלארק. על פי תסריט שלו עשה הבמאי המנוח סטנלי קיובריק את סרטו "אודיסיאה 2001" או "אודיסיאה בחלל", שלא מעטים רואים בו את סרט המד"ב המרשים ביותר שנעשה עד כה. אבל לא על זה אני רוצה לדבר כאן, וגם לא על הנושא המעניין בפני עצמו - הקשר שבין קולנוע ובין ספרות בתחום המד"ב. כאן אני רוצה להציג את אחד מספריו של ארתור סי. קלארק, "קץ הילדות", ואת הרעיונות המרכזיים המובעים בו. כשמבקשים את המלצתי איך להתחיל לקרוא ספרות מד"ב או במה להתחיל לקרוא, אני לעיתים קרובות ממליץ להתחיל את ההכרות עם התחום בספרו "קץ הילדות", שיצא לאור בסדרת המד"ב המנוחה של הוצאת "עם עובד". יש בו פילוסופיה מעניינת ביותר, שגם אם לא מקבלים אותה, היא מציגה באופן ברור את אחד הרעיונות המנחים שבתחום המד"ב - הרעיון שאנחנו, קרי, ה"הומו סאפיאנס", הננו אפיזודה חולפת בתולדות היקום. אגב, רעיון זה מופיע גם במרכז הסרט "אודיסיאה בחלל". "קץ הילדות" הוא סיפור על חייזרים מוזרים, דמויי "שטן", המופיעים יום אחד בשמי כל הערים האנושיות המרכזיות על פני כדור הארץ, ומשתלטים, בשל עליונותם הטכנולוגית, על המין האנושי. למרות הופעתם הדוחה, המפחידה, המאיימת, אין בהתנהגותם כל רע, לכאורה. להפך, הם מונעים את בני המין האנושי מלהילחם זה בזה, מאפשרים לבני אדם להתפתח טכנולוגית רק למטרות בונות, וכופים ממש "תרבות של שלום" על פני האדמה. תרבות השלום הזו היא למורת רוחם של בני אנוש. גם משום שהיא משעממת אותם, פשוטו כמשמעו, וגם משום שיש בה כפייה, הנוגדת את אופיו הלוחם של המין האנושי, על-פי תפישת מחבר הרומן, וגם את הצורך של המין האנושי בתחושה של חירות כתנאי לאושרו, לפעילותו האופטימלית. מקץ זמן לא רב לבני האדם נולדים צאצאים מוזרים, שונים מן ה"הומו סאפיאנס". מסתבר כי זו "קפיצת מדרגה" אבולוציונית. כי יצורים אלה נעלים מן המין האנושי לאין ערוך. כי יכולתם העתידית איננה נתפשת כלל על ידי הלוגיקה של מחשבת אנוש. אז מסתבר אופייה האמיתי של הפלישה של החייזרים דמויי השטן. מסתבר כי חייזרים אלה הם שליחיהם של שליטי העל של היקום. אלה יודעים כי הגיע "קץ הילדות" של המין האנושי, כי עתיד לצמוח מהם "גזע על", כשם שהם צמחו מן היצורים הקדמונים דמויי הקוף. מתוך חשש שבני האדם, שיבינו כי בניהם נעלים מהם, יצאו וישמידו אותם עוד בטרם התבגרו, שלחו שליטי העל של היקום את החייזרים דמויי השטן להשגיח שבני אדם לא ינקטו אלימות כלפי צאצאיהם, ובכך להשלים את המהפכה האבולוציונית הצפויה. למעשה השלום שנכפה על בני האדם לא נועד לרווחתו של המין האנושי, אלא כדי להבטיח שפעולת הצמיחה של יורשי האנושות תושלם בהצלחה. אם כן, דמות השטן במיתולוגיות הדתיות השונות, בעיקר אלה המונותיאיסטיות, היא מעין ניבוי קדום של סוף המין האנושי, אמנם לא בדרך שבה מוצג השטן ומתנהג בסיפורי הדתות. חייזרים אלה, דמויי השטן, אינם שליטי היקום אלא משרתיהם. הם נעלים, טכנולוגית, מן המין האנושי, אבל גם הם נועדו להסתובב באותו חלל מוגבל וחלקי שבו חי המין האנושי. הם אינם "שטנים", אין להם כוונות משל עצמם. כמובן שהם גם אינם אחראים להתפתחותו של המין האנושי אל מעבר לעצמו. הם רק עושי דברם של שליטי היקום שאינם מובנים כלל לבני אנוש. מבחינה מסוימת, גורלם טרגי יותר מזה של בני אנוש. בני אנוש ייעלמו, אבל צאצאיהם ישתלבו ביקום בצורה מופלאה. לעומת זאת, אותם חייזרים המלווים את התהליך לא עוברים בעצמם תהליך של השתנות. הם עצמם רואים תמיד תהליכים כאלה ביקום, מלווים אותם מן הצד, ולעולם נשארים מוגבלים באותו יקום מוגבל שלנו. הספר מסתיים בתיאור סופו של המין האנושי. חלק מבני האדם מתים מוות טבעי. חלק מתים מוות מואץ, כשלבם נשבר בהבינם כי לא יהיה לתרבות זו של ההומו סאפיאנס שום המשך. חלק מתאבד בהבינו את מהות השלום העקר שסופו כליון התרבות שלנו. בסיום רואים החייזרים, שעוזבים בספינות החלל שלהם את כדור הארץ, כיצד בני-בני-האדם, היצורים העל-אנושיים החדשים, מפרקים את כדור הארץ. הם אינם זקוקים לו עוד. הם משתמשים בו כמאגר אנרגיה למסעם אל ממדים שאין אנו יכולים כלל להבינם. זהו התהליך הטבעי, בו מסתיימת התרבות האנושית. תפישתו של קלארק היא כי התרבות האנושית, בצורתה העכשווית, מוגבלת לחלל של מערכת השמש. כל חריגה מחללנו המוגבל מותנית בשינוי האופי הביולוגי והלוגי של החיים. שינוי כזה הוא בעצם לידה מחדש של יצור אחר, שונה. המהפכה הצפויה לנו, על פי תפישתו, אותה אני רואה כתפישה דתית, היא "קפיצת מדרגה", "מעבר לגן עדן", שינוי מהותי של ישותנו, ולא "סתם" התפתחות. אשמח אם תביעו דעתכם על רעיון זה, שמציג בכל חדותו, את הקיצוניות של ספרות המד"ב. הרעיון שאומר כי תרבותנו חייבת לחלוף. כי כל התפתחות היא השתנות עד איבוד הזהות הנוכחית. אשמח עוד יותר, אם תציגו כאן סיפורים קצרים מאוד (עד שלוש מאות מלים, כפתיחה) שאתם עצמכם כתבתם בתחום זה.


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.