תזונה נכונה בגיל המבוגר


אכילה נכונה בגיל המבוגר יכולה להפחית את שכיחות מחלות, להקטין את השפעותיהן ולשפר את איכות החיים. אכילה בלתי נכונה, לעומת זאת, עלולה להאריך את משך ההחלמה ממחלות חריפות ולפגוע באיכות החיים.

תזונה נכונה בגיל המבוגר תזונה נכונה חיונית לשמירה על בריאות טובה ושמירה על איכות החיים בכל גיל. רבות מהמחלות המתפרצות בגיל המבוגר, מושפעות מהרגלים בלתי נכונים בגיל צעיר יותר. כך, לדוגמה, חוסר פעילות גופנית וצריכה מועטה של סידן במהלך שנות הילדות וההתבגרות מגדילים באופן משמעותי את הסיכון לאוסטיאופורוזיס – מחלה הגורמת לעצמות להיות דקות וחלשות ואת הסיכון לשברים הנובע ממנה. מחלות נוספות הנפוצות בגיל המבוגר הן השמנה, יתר לחץ דם, סוגים מסוימים של סרטן, בעיות במערכת העיכול ותת-תזונה. אכילה נכונה בגיל זה יכולה להפחית את שכיחות המחלות , להקטין את השפעותיהן ולשפר את איכות החיים. אכילה בלתי נכונה, לעומת זאת, עלולה להאריך את משך ההחלמה ממחלות חריפות ולפגוע באיכות החיים. שינויים גופניים המשפיעים על המצב התזונתי : בגיל המבוגר מתרחשים מספר שינויים המשפיעים על המצב התזונתי : · שיעור חילוף החומרים מופחת וצרכי האנרגיה קטנים . · כמות השומן בגוף גדלה ורקמת השריר מצטמצמת. · ייצור ויטמין D בעור יורד. · הפרשת החומצה בקיבה פוחתת . שינויים חברתיים, רגשיים וכלכליים, עלולים אף הם להשפיע על המצב התזונתי והצירוף של שינויים אלה והשינויים הגופניים שתוארו, מדגישים את הצורך בתשומת לב מיוחדת לנושא התזונה. תזונה נכונה ופירמידת המזון : המזון שאנו אוכלים מכיל צירוף של רכיבי תזונה וחומרים נוספים התורמים לבריאות הגוף. לא קיים מזון המכיל את כל רכיבי התזונה בכמויות הנדרשות לגוף. כך לדוגמה, פרי הדר מספק ויטמין C אך אינו מספק ויטמין B12. גבינה מספקת ויטמין B12 אך אינה מספקת ויטמין C. על מנת להבטיח אספקה של כל רכיבי התזונה יש לאכול מזונות מכל קבוצות המזון, בהתאם למספר המנות המומלץ על פי פירמידת המזון. ממתקים, חטיפים,משקאות ממותקים מנה אחת מזונות עשירים בשומנים 3 מנות בשר, דגים, ביצים, קטניות 2-3מנות חלב ומוצריו 4-3 , הוא מנות פירות 2-4 מנות ירקות 5-3 מנות לחם, דגנים ומוצרי מאפה 6-11 מנות הפירמידה מנחה לאכילת מגוון מזונות מכל הקומות המרכיבות אותה ומגוון מזונות מכל אחת מקבוצות המזון. מזונות שונים בתוך קבוצת מזון אחת עשויים להכיל צירופים שונים של רכיבי תזונה וחומרים נוספים המועילים לבריאות. פירמידת המזון לגילאי 70+ פירמידת המזון פותחה על ידי משרד החקלאות של ארה"ב , פורסמה לראשונה ב –1992 ואומצה על ידי מדינות רבות בעולם. כיום ידוע כי למבוגרים שגילם עולה על 70, יש צרכים תזונתיים שאינם מודגשים בפירמידה המיועדת לכלל האוכלוסייה. הבסיס לפירמידה המוצעת לגילאי ה – 70+ הוא צר יותר ושינוי זה מדגיש את ההפחתה בכמות האנרגיה הנדרשת בגיל המבוגר, בהתאם לנתונים הייחודיים לכל אדם. עקב ההגבלה בכמות האנרגיה, המזונות הנבחרים חייבים להיות עשירים ברכיבי תזונה חיוניים, לצורך השגת הכמות היומית של כל רכיבי התזונה. לכן, יש חשיבות להקפדה על בחירת מזונות מדגנים מלאים, פירות וירקות בעלי מגוון צבעים, המעידים בדרך כלל על סוגים שונים של ויטמינים, מוצרי חלב מופחתים בשומן, בשר רזה, דגים, עוף, ביצה וקטניות כמו עדשים, שעועית לבנה, גרעיני חומוס , אפונה ופולי סויה. בתזונה נכונה חשוב להקפיד על אכילת מזונות עשירים בסיבים תזונתיים - ירקות ופירות בקליפתם, דגנים מלאים וקטניות. לפירמידת המזון המיועדת לגילאי 70+, בסיס המורכב מ – 10 כוסות מים. תחושה מופחתת של צמא נפוצה בגיל המבוגר וישנן תרופות המשפיעות על יכולת הגוף לשמור על מאזן מים תקין. התייבשות עלולה להחמיר תופעות של בעיות בכליות ועצירות. הכמות המומלצת – 10 כוסות ליום – אינה כוללת משקאות המכילים קפאין הגורם להרחקת מים מן הגוף. ולבסוף, פירמידה ייחודית זו, מצביעה על הצורך לבדוק האם צריכת הויטמינים והמינרלים מהמזון ממלאת אחר ההמלצות לגיל זה ( ראו טבלה ). חשוב לשוב ולהדגיש כי ספיגת הסידן וויטמין D, המופחתת עם ההתקדמות בגיל , עלולה להשפיע על בריאות עצמות השלד ולהגדיל את הסיכון לשברים. בנוסף, עקב הירידה בהפרשת החומצה בקיבה, חלה ירידה בספיגת ויטמין B12, הנדרש לתפקוד תקין של מערכת העצבים. מבוגרים שאינם צורכים כמות מספקת של ויטמינים ומינרלים מהמזון, זקוקים לתוספות באמצעות טבליות. מומלץ תמיד להיוועץ בדיאטנית או ברופא המטפל בנושא זה.


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.