תכנון מלון בשיטת פנג שוואי


שיטת העיצוב פנג שוואי עושה שימוש ביסודות מהטבע, בתורת המיקום הסינית ושילוב בין הגישמי לרוחני ותורם לחיזוק הקשר בין האדם- למבנה - ולסביבה. בשיטת התיכנון והעיצוב על פי הפאנג שוואי מופעלים בין השאר אינטואציות, טעם אישי וחיבור כל האלמנטים למיכלול שלם והרמוני.

הפאנג שוואי מאוד מעשי וענייני ומתיחס בכבוד רב לפונקציות ומהותן. את שיטת העיצוב פנג שוואי ויישום השיטה ניתן למצוא לראשונה בתחום המלונות בארץ במלון "דה לה מר" שנימצא ברחוב הירקון 62, תל אביב. בתל-אביב, עיצוב המבנה נעשה על ידי מיכל אדלר, העוסקת באדריכלות ועיצוב פנים. הבעיה המרכזית בה נתקלה אדלר היתה כי מדוברבמבנה בסגנון הבאוהוס הנמצא במסגרת פרויקט שימור מבנים, כך שלא ניתן לגעת במעטפת החיצונית. המטרה היתה שילוב בין הפנים לחוץ ולים התיכון שנשקף מכל האגף המערבי של המלון תוך כדי יצירת הרמוניה. כמו כן, יצירת קשר בין החללים הציבוריים והמסדרונות הקטנים באופן יחסי למלונות רגילים לבין החדרים תוך דגש על קשר חזק עם החוץ. חלוקת החללים: מיקום וחלוקת החדרים היתה אף היא מוגבלת. מיקום העמודים וחיזוק הקונסטרוקציה של הבנין הוסיפו לקושי של חלוקת החללים והמיסדרון הצר שנוצר בין החללים לא הקל. נוצר מיסדרון צר הכלוא בן החדרים וחדרים בעלי גדלים וצורות שונות. קומת הכניסה –אמורה להכיל פונקציות של לובי: קבלה, משרד, שירותים, דירת נכה ועוד. בחירת החומרים והצבעים: על פי תורת הפנג-שוואי על ידי בחירת צבעים נכונים ניתן ליצור איזון במקומות בעייתיים. למשל, היה צורך להתחשב בקירבה לחוף הים הנשקף מכל האגף המערבי והכנסתו פנימה לתוך המבנה. הדבר נעשה על ידי שימוש בצבעי החול, הים והשמים, שתורמים לחיזוק הקשר לחוץ. "הנטיה היתה להשתמש בכמה שיותר חומרים טבעיים או דמוי טיבעי על מנת לחזק את תחושת המקום כבית. למרות היותו מלון ועם זאת לשמור על התחושה הקלאסית המשולבת עם אזור הים תיכוני והחום שהוא משדר", מיכל אדלר מספרת על הדילמות במהלך העבודה. תאורה: לאור יש חשיבות רבה בתורת הפנג שוואי, גלי האור מכניסים ומזרימים אנרגיה לחלל ושימוש באור נכון מגדיל ומעצים את תחושת הנעימות והזרימה.


ישנו שימוש ביותר תאורה מאשר במלונות רגילים. האור חם ורך ויוצר תחושה של מרחב. נעשה שילוב של כמה סוגי תאורה בחלל: תאורת קיר, יקרה, תאורה שקועה ומנורות עומדות מאפשר יצירת אוירה הולמת וגמישה במשך כל שעות היום והלילה. תיקרות: התיקרות קיבלו טיפול עיצובי מיוחד על ידי קרניזים מגבס, הגבהות והנמכות של התיקרה וצבע השונה מהקירות. "במקומות בהם נאלצנו להנמיך תיקרות (בגלל מעבר תשתיות), הפכו את האילוץ לחגיגה- האור השקוע בתיקרות ובסינרים יוצר מצד אחד מראה עיצובי ומדוקדק ומצד שני מונע את תחושת "הנומך או הכובד" באזורים אלו", מתגאה מיכל בפתרון היצירתי. ריהוט ודקורציה: הריהוט תוכנן בקפידה תוך התאמה לכל חלל וחלל, תפקידו והפונקציה שעליו למלא. הבדים יוצרים כתמי צבע עזים של ירוקים, חומים וכתומים חלקים ונותנים מענה לקיר הצבעוני, מכיוון שכריות וריפודים קל להחליף ניתן ליצור שינוי בפינה זו בכל עת. אומנות: במלון הוצגו תמונות של הצייר עמוס אריכא שמשתמש בצבע ובצורה מינימליסטית ועשירה שמזכירה את הצבעים שנבחרו למלון. בציוריו יש ביטוי של תכונותיו הפנימיות של הנוף עם המון רוחניות וגעגוע לעבר של העיר. ההרמוניה, השקט והזרימה בציוריו תואמים לרוח המקום. החללים במלון ואופי העיצוב: קומת הכניסה ולובי: הכניסה לקבלה וללובי מרחוב נס ציונה פונה לכיוון צפון, הרחבה שלפני הכניסה חודשה , עוצבה ורוצפה באבן מותזת חול מסוג "מידבר" בעלת גוון חול בהיר. בתוכה שובצו "כשטיחים" אבן חול כהה-מהודו וורדה גואטאמלה שציבעה הירוק בקבוק מזכיר את גוון הים. האבנים לוטשו לגוון משי על מנת שיהיה קל לנקות ולתחזק את הריצפה. חודשה אדנית גינון בה נשתלה צמחיה שנועדה לחסום את הצ`י המפריע מהרחוב וליצור אינטימיות בחלל בית הקפה שבחצר, בו שובצו שולחנות עגולים עם משטחים בגוון אבן חול וכיסאות מאצות ים ומתכת מעוצבים. חלון צדדי הפונה למדרגות הכניסה הוחלף לאקוריום בנוי ובו דגי זהב. האקוריום והמים הזורמים מעניקים מזל ושפע על-פי הפנג שוואי, האקוריום ניצפה הן מהחוץ והן מאזורי הישיבה בלובי. רוב קירות הלובי ניצבעו בגוונים שונים של שמנת ומוקה דהוי כאשר הקיר הניצב מול הכניסה והעמודים שלפניו קיבלו צביעה דקורטיבית המשלבת בתוכה גוונים שונים של צבעים חמים: כתום, חרדל ולבנים (בהתאם לכיוון ולמיקום) ויוצרים בתוך השקט היחסי שמסביב כתם צבע עז. דלפק הקבלה: הדלפק עוצב בצורה המזכירה בר כאשר הוא צף על רגלים רחבות מעץ מלא אבל מנותק מהריצפה ליצירת תחושה גדולה ורחבה יותר של החלל, כאשר הריצפה ממשיכה לזרום מתחתיו. פינות הקבלה מעוגלות בקפידה למניעת גישה מול פינה מחודדת ובצורתו המעוגלת הוא זורם בהרמוניה עם החלל שסביבו. הדלפק והשידה הנמוכה שמאחוריו עוצבו מאדני רכבת שלוטשו עד לברק כמעט כמראה פורמיקה ובתוכם משולב עץ מייפל בהיר למניעת תחושת עומס יתר. מיסדרונות: מיסדרונות צרים וקצרים יחסית למלונות אחרים. צבעיו הבהירים של המיסדרון מתחלקים לשלושה גוונים על הקירות והתיקרות ובעזרת צביעה דקורטיבית נוצר מקום נעים. התיקרה האקוסטית קיבלה חלוקה משלה היוצרת קצב מעניין ובה משולבים גופי תאורה שקועים, לאורך המיסדרון שובצה תאורת קיר שעם הדלקתה המיסדרון מקבל תחושת עומק נוספת. נישות שונות שובצו לאורכו של המיסדרון ובתוכן משובץ גוף תאורה שקוע וצביעת קיר פנימי בצביעה דקורטיבית עם גרגרים של זהב וברונזה המעצימים את רכות האור ומיצרים אתנחתא נוספת לעין. כמו כן עוגלו פינות והוצבו פינות ישיבה. החדרים: החדרים שונים זה מזה בגודלם, צורתם ומיקומם. נבחרה רצפת מייפל בהירה. גוון זה חוזר על עצמו בדלתות החדרים ,השירותים ובמשקופי עץ זהים. הריהוט שתוכנן בגוון אגוז בהיר ושילובו עם המייפל מדגיש את המגע הארופאי בחדר. אדלר: " לכל חדר עוצב ריהוט בניפרד בהתאם לגודלו וצרכיו ולמיקומים השונים החל מראש מיטה, שידות, שולחנות, ארונות ומראות. מיקום הריהוט נבחן בקפידה גם אם נאלצנו לעשות ויתורים לטובת תיפקוד החדר באופן האופטימלי." צבע הקירות חול בהיר כאשר הקיר עליו נשענית המיטה קיבל גוון חזק יותר המשתנה בן חדר לחדר בהתאם למיקום. כיסוי המיטה, הוילונות וכיסוי הכיסאות הוזמנו מחו"ל. הבדים משלבים בתוכם גוונים של ים, חול וירוק- כמוטיב המלון. אדריכלות ועיצוב פנים : מיכל אדלר מלון "דה-לה-מר", רחוב הירקון 62 תל-אביב, טלפון: 5100011-03 http://www.delamer.co.il


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.