תכנית מעבר ליום לימודים ארוך


תוכנית: "מנהיגות צעירה – מבחן בגרות בשטח", מהווה ניסיון להתערבות מערכתית בדרך עשייה ומשוב, תיאוריה, יישום. כלומר: לווי המתבגר באופן מדורג לעולם המבוגרים

הארכת יום לימודים ללא המעבר ל – 5 ימים בעשורים האחרונים חלה התקדמות טכנולוגית וכן שינויים חברתיים משמעותיים כל כך, שנראה, ששינויים אלה מן המשמעותיים שהיו בהתייחס לכל תקופה אחרת. שינויים אלה מזמנים לאדם מפגש מבלבל עם אינסוף האפשרויות. הצפה של מידע אינטראקטיבי, היחלשות נורמות קולקטיביות וערכים מטושטשים.. מצב זה של צמיחה ושינוי מבורך מחד, ובעל מעלות רבות ( נגישות למידע, תקשורת מהירה, חסכון בזמן וכד) אולם מאידך, כמו בשינוי גם השינוי הזה יצר זעזוע, טלטלה חברתית ואיבוד איזון, כלומר, אנומיה מסוימת. שינוי זה השפיע על הצרכים החברתיים, על ערכם של תפקידים ועוד לכן נראה כי נדרשת התייחסות מערכתית התואמת תקופה ותרבות, כזו היוצרת איזון בין החדש לקיים...ומחזקת, למרות האוריינטציה האינדיבידואליסטית, איזושהי זהות חברתית משותפת ולכידה. את התרופפות הקולקטיב ניתן למצוא במוכנות להתגייס לצה"ל ובהתייחסות לסמלים ולהיסטוריה. האדם שחש היעדר משמעות פונה לכיוונים שונים למילוי הריק, מצב הבא לביטוי בתרבות קניות מוגזמת, סמים ויותר אלימות. עפ"י הגישה המערכתית סביבה בשינוי החסרה בהגדרות מאורגנות מייצרת יותר סימפטומים.אם כך,התערבות סביבתית עשויה להחליש את הסימפטומים. התוכנית: "מנהיגות צעירה – מבחן בגרות בשטח", מהווה ניסיון להתערבות מערכתית בדרך עשייה ומשוב, תיאוריה, יישום. כלומר: לווי המתבגר באופן מדורג לעולם המבוגרים. בעיקרי התוכנית : -שימוש במשאב אנושי וניסיון למיצוי מלוא הפוטנציאל שטמון בתלמיד -רה סוציאליזציה ערכית וביצועית -פיתוח וטיפוח מנהיגות כבר מגילאים צעירים -יצירת הזדמנות שווה לכל -התייחסות לכל רבדיו של אדם קוגניציה, רגש והתנהגות. - זיקה חזקה לעיקרי זכויות התלמיד כלהלן: "הזכות לחינוך – זכותם של כל תלמיד ותלמידה בישראל לזכות בחינוך הולם טוב והגון".. עוד נכתב על "הזכות לשוויון בחינוך – כל תלמיד ותלמידה יוכלו לזכות בהזדמנות שווה"… הנני מניחה כי ניתן להגיע לשוויון, חינוך הולם, ומיצוי פוטנציאל ע"י מתן תנאים ועבודה משותפת של בני נוער וילדי יסודי, כאשר חזק תורם לחלש, כאשר ישנו קשר בלתי אמצעי, ישנה מחויבות, אחריות וליווי, הן ע"י המורים בתיכון והן ע"י מורי ביה"ס היסודי . מדוע חשוב להצליב בין רשתות שונות של תקשורת אנושית? כיום הולכת וגוברת תופעת מערכות יחסים ותקשורת בינאישית באמצעות – Email , ICQ SMS וצ`אט, בני נוער וצעירים נוטים להרבות בתקשורת אינטראקטיבית. תקשורת זו מפחיתה פעמים רבות את הצורך באחר, במפגש אנושי ובמיומנויות חברתיות. התקשורת האלקטרונית מחליפה פעמים רבות את הקשר האנושי, אותו קשר בלתי אמצעי המעורר באדם תחושות אנושיות: אמפתיה, חמלה, התחשבות, ויתור, מגע והתמודדות.ומשרה ריחוק וניכור. משום כך, ישנו צורך לתת את הדעת להיבט החברתי ולצורך בחיזוקה של זהות משותפת ואחריות הדדית המהווים בסיס לשימור הארגון והסדר החברתי ובמניעת התפוררות הנובעת מהחלשות ערכים שנחשבו מקודשים ובערעורן של הנורמות בהתאמה. "מנהיגות צעירה – "מבחן בגרות" בשטח הארכת יום לימודים מהי התוכנית? בני נוער מכיתות ט` ו – י` יעברו תהליך דו שנתי בו ילמדו "מנהיגות צעירה" בשיטת הדינאמיקה הקבוצתית ובהנחיית מנחי קבוצות. את התהליך התיאורטי ישלימו בני הנוער בחלק מעשי שיתבצע בבתי הספר היסודיים. השטח - המשך יום הלימודים בבתי ספר יסודיים. כל כיתת מתבגרים תגיע ביום אחר לבתיה"ס היסודיים ותתן תרומתה החל מהשעה 12:30 – 16:00. המתבגרים יתחלקו לזוגות קבועים (שיקבעו מראש) כשכל זוג תלמידים יצטרף למורה בכיתה ויסייע לתלמידים עפ"י הנחיותיה, שיעורי בית, העשרה וכד` . שיטה זו מאפשרת עבודה בשלוש קבוצות עפ"י רמת התלמידים (מצטיינים, בינוניים, מתקשים) וכן זמינות רבה יותר לתלמידי הכיתה. בתוכנית- ארוחת צהריים חמה עזרה אינטנסיבית בשיעורי בית – עבודה בקבוצות קטנות וחזרה על חומרים מורכבים. חוגים – את החוגים יעבירו בני נוער שימצאו מתאימים לכך (מורה תימצא במקום בזמן שמתקיים החוג) מטרות- עבור בני הנוער- עשייה משמעותית זו עשויה לסייע בתחושת העצמה ומסוגלות המסייעת לגיבוש זהות חיובית ומנטרלת את הצורך בחיפוש עניין ומשמעות במחוזות שליליים. רענון של חומרי למידה בסיסיים פיתוח וטיפוח מנהיגות צעירה מתן משמעות, אחריות ומחויבות לבני הנוער מבלי לפגוע בזכויות נלי כהן יואבי סטאטוס של בוגר ציון במבחן בבגרות (בתהליך לאישור) יקבלו ארוחת צהריים ביום הפעילות פעילות זו עשויה ליצור אמפתיה לתפקידו של המורה וההורה. עבור ילדי בי"ס יסודי - ארוחת צהרים מזינה. חיזוק היבט קוגניטיבי, חברתי, רגשי פיתוח סטנדרטים ראויים כתלמיד התחקות אחר מודלים מוצלחים הגברת תחושת שייכותם של ילדים לבית הספר הארכת יום הלימודים יהיה בעלות של 400 שקלים, מחצית מעלות צהרון. זוהי הקלה משמעותית להורים וכן טריגר עבור נשים המתלבטות לצאת לעבודה, או להשלים את משרתן. פרט לעלות, תוכלנה אמהות לקחת בחשבון את העובדה שילדיהן ישהו במחיצת הצוות החינוכי של ביה"ס שיזכה לתיגבור מבני נוער איכותיים. הצוות הבית ספרי שמכיר את צרכיו של כל תלמיד ותלמיד יוכל לתת מענה אפקטיבי והולם. לסיכום: תוכנית זו נותנת את המענה להארכת יום לימודים מבלי לעבור ל – 5 ימים ועם תוספת שכר למורות שישארו בביה"ס. באמצעות התוכנית המוצעת נעצים את התלמדים הצעירים והמתבגרים מבחינה לימודית וחברתית, נעצים את משכורתן של מורות ונקל על ההוצאה החודשית המופנית לצהרון. התוכנית מנסה לפעול מערכתית ובדרך זו להפחית סימפטומים של תחלואים חברתיים. אולם, כדי לנסות למצוא תשובה, יש לנסות ולהבין מה עלול ליצור את התפתחותם של אותם סימפטומים ומכאן לחפש דרכי ניטרול, או תיעול.


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.