''הגדה ישראלית''


הלילה הזה: הגדה ישראלית" היא הגדה חדשה וייחודית, אשר הופכת את ליל הסדר לחוויה איטראקטיבית בין בני דורות שונים ומהווה גשר תרבותי ספרותי בין מורשת ההגדה,המסורות השונות לבין התרבות והמציאות הישראלית כיום.

כל שנה יוצאות לאור עשרות הגדות חדשות, אך טרם ראתה אור הגדה ישראלית עבר והווה אמיתיים. ב"הלילה הזה" שאפנו להעניק לקורא הישראלי הגדה שהיא מחוברת לעושר היהודי של כל הדורות, אך מדברת איתו בגובה העיניים באותה הזדמנות. המחשבות של גיבורי תרבות ישראלים כמו דויד גרוסמן, עמוס עוז, חיים באר, אפרים קישון וברי סחרוף על ליל הסדר יוצרים מפגש מחודש עם ההגדה המסורתית. הרעיונות לגיוון הסדר. "הלילה הזה: הגדה ישראלית" הינו מיזם של ציון משאל ,סטודנט בין 25 ההופכת את ההגדה של פסח המסורתית להגדה של ימינו הכוללת: הגות ישראלית, הפעלות עם הילדים, שירים ישראלים, איורים של מישל קישקה ועוד. בין הכותבים בהגדה: דויד גרוסמן, חיים באר, יהודה אטלס ושירים של נעמי שמר, יהודה עמיחי ואהוד מנור. הסדר המשפחתי והמנהגים המתוארים ב"הלילה הזה" הופכים את ליל הסדר לחוויה שהולכת הרבה מעבר לקריא של טקסט בן יותר מאלף שנה... האיורים של מישל קישקה מוסיפים חן ונופך ישראלי להגדה, עם קריצה להווי הישראלי, אך גם עם עומק ומשמעות פרשנית מפתיעה. שמחנו גם לפגוש את ארבע בנות של עינת רמון ממכון שכטר.המציינת כי על ארבע בנות דיברה התורה: חכמה –מרים הנביאה, מורדת- תמר כלת יהודה,, תמה – רות הנביאה ושבוית המלחמה -שאינה יודעת לשאול. *מישאל ציון, סטודנט בן 25, הגה את הרעיון בזמן שרותו הצבאי. מה הביא אותך לכתוב דווקא הגדה? ואיך עושים הגדה "ישראלית"? "מתוך הבנה עד כמה ליל הסדר הישראלי היא לעיתים חוויה מעיקה ומפוספסת, החלטתי ליצור הגדה שתהפוך את ליל הסדר לחוויה מעניינת ומהנה! "כהכנה להגדה ערכתי שיחות תחקיר עם כ-300 ישראלים לשמוע על חוויות ליל הסדר שלהם. כדי למצוא קטעים שישראלים כתבו על פסח נברתי בארכיונים של עיתונים ישנים בספריה הלאומית, ומצאתי פנינים מדהימות כמו אוסף פרסומות ישנות לקראת ליל הסדר, או נאום של עזר וייצמן על פסח, שאותו בעצם כתב מאיר שלו..." בשביל רובנו ליל הסדר זה בעיקר הכופתאות של סבתא והשטויות של סבא. זה נכון, זה מתחיל באוכל, אבל זה הופך למשהו גדול הרבה יותר. ליל הסדר אמור להיות לילה של משפחה במובן הרחב ביותר של המילה, לילה של זהות משפחתית ולאומית – מאיפה באנו, וגם לאן אנחנו הולכים. אך במשפחות ישראליות רבות כל כך ליל הסדר הופך ל"ליל הסבל". אז תכל`ס, מה אתה מציע כדי להפוך את ליל הסדר לחוויה מהנה? קודם כל, צריך לדעת שלא חייבים לקרוא הכל. מה שרוצים ממך בליל הסדר זה שתספר את הסיפור של יציאת מצרים, לא תקרא מההגדה כמו תוכי. ההגדה היא לא סידור תפילה שצריך לקרוא מההתחלה ועד הסוף, אלא סיפור בהמשכים, כדאי לעצור ברגעי השיא שלו, לדבר על זה ולהרחיב – ואז אפשר גם לדלג פה ושם. חשוב גם לערב את כולם, לבקש מאנשים לשתף בחוויות, מחשבות וסיפורים, לא רק קריאה חדגונית. יותר ספציפית – חייבים לערב את הילדים. לשאול שאלות, לשחק משחקים. האפיקומן ומה נשתנה זה ההתחלה של זה, אבל יש כל מיני דברים מפתיעים שעושים בליל הסדר כדי לעורר עניין. איזה דברים משונים כבר אפשר לעשות בליל הסדר? לדוגמא יש מנהג מעולה של יהודים יוצאי אפגניסטאן: כששרים דיינו, כולם שולפים בצל ירוק ומרביצים זה לזה. זה מדהים! זה גם מעורר את כולם, וגם יש לזה אפילו משמעות סמלית. אצלי במשפחה אנחנו בכלל הולנדים, אבל אימצנו את המנהג האפגני בחום! מה עם ליל הסדר כ"חג החירות"? זו זאמת אחת הנקודות החשובות ביותר, שמתפספסות בליל הסדר. יש לנו קטע בהגדה שאומר שעד שאחרון העשוקים והעבדים לא ישוחרר, אז כולנו עבדים. חשוב בליל הסדר לספר על עבדויות שעוד מרחשות ברחבי העולם ולצערנו גם במדינת ישראל. יש לנו בהגדה קטע חזק של חיים גורי על העובדים הזרים. זה לא נעים לשמוע את זה בחג, אבל לפעמים חשוב גם לדבר על דברים קשים.


מה כל כך ישראלי בהגדה שלכם? זה מתחיל בשירים הישראלים שהוספנו לצד מזמורי התהילים, ממשיך באיורים המצחיקים של מישל קישקה, וכמובן בקטעים של גיבורי התרבות שלנו, כמו דויד גרוסמן, יהודה עמיחי וברי סחרוף, שגם להם יש מה להגיד על ליל הסדר. אבל יש עוד דברים – להיזכר ברגעים חשובים בהיסטוריה הישראלית כמו הנאום של בן גוריון על המצה בפני וועדת החלוקה של האו"מ, או שביתת הרעב של גולדה מאיר בליל הסדר. יותר מזה: בהגדה המסורתית אנחנו אומרים ש"בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים". אנחנו מציעים עוד קריאה: "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא עלה לארץ". זו הזדמנות לשאול מה אנחנו עושים פה, וגם איך הגענו לפה. הלילה הזה היא הזדמנות לא רק לספר על היציאה ממצרים, אלא גם את סיפור היציאה המשפחתית מהגלויות השונות, לחיים פה במדינת ישראל. מישל קישקה, מבכירי המאיירים בישראל ובעל מעמד בינלאומי,המוכר לכולם מתוכניות הבוקר,עשה פסק זמן מיצירת קריקטורות אקטואליות כדי לאייר את הלילה הזה: הגדה ישראלית. האיורים האמנותיים אך המשעשעים נטועים עמוק בהוויה הישראלית ומוסיפים חן ונופך להגדה. הקישקה החביא באיורים שלו מספר אפיקומנים שקוראי ההגדה יכולים לחפש בזמן קריאת ההגדה. ההגדה מוקדשת לזכרה של מרלה בנט ז"ל, חברה של משפחת ציון שנרצחה בפיגוע בקפיטריה באוניברסיטה העברית ביולי 2002. חצי שנה קודם לכן, בליל הסדר בו ארע הפיגוע במלון פארק בנתניה, חגגה מרלה את ליל הסדר עם משפחת ציון, ליל הסדר האחרון בחייה. מומלץ כספר המחדש ומחייה את ליל הסדר ומתאים לעיון ושעשוע משפחתי לכל ימות השנה.


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.