''סמוך ונראה''-


"סמוך ונראה"-קשרים והקשרים, מבחר מאוסף בנו כלב במוזיאון הפתוח בתפן.

במוצאי שבת ה-28/7 נפתחה תערוכה של עבודות מאוספו של בנו כלב במוזיאון שבגן התעשייה בתפן.האספן בנו כלב , האוצר והוגה הרעיון לתערוכה, פועל במשך שנים מרובות ברכישת אמנות ישראלית. בקטלוג יש התייחסות לאופי המיוחד של האספנות שלו המיוצגת בין היתר ע"י ציטטה מתוך דבריו של וולטר בנימין: " תשוקתי היא לאפשר לכם הצצה קלה אל יחסו של האספן לנכסיו- הצצה אל האספנות לאו דווקא אל האוסף" והמשפט: "אספנותו של בנו כלב מונעת ממניעים אישיים החוברים לידע ולאהבה ליצירה האמנותית" לאחרונה אצר את התערוכה 10+ במוזיאון תל אביב לאמנות ועתה אצר בעזרתה של רותי אופק תערוכה מעניינת המשקפת קשרים והקשרים בין תמונות מהאוסף שלו. סטף ורטהיימר שאפשר להציג את התערוכה במרכז האמנות הצפוני של ישראל, להוציא את הקטלוג המלווה אותה ולהביא אורחים מרובים מאזור המרכז, הביע את שמחתו לראות את המוזמנים הרבים שהגיעו לגליל, רותי אופק ובנו כלב הודו לו, לצוות העובדים ואחד לשני על שיתוף הפעולה הפורה ביניהם ויאיר גרבוז שעבודותיו מהוות חלק מהאוסף של בנו כלב ומהתערוכה, נשא נאום פתיחה גדוש הומור. בדבריו דבר על ה"שגעון לדבר" והדמיון בין האספן והאמן. הוא הזכיר הקשרים ההדדיים בין האמנים והאספן ובינם לבין עצמם. האמנים אף מחליפים ביניהם עבודות, תופעה הקיימת רק במחוזותינו ובניגוד לאמן שקודם יש לו סטודיו אותו הוא ממלא בתמונות ואחר כך הוא נאלץ גם להשתמש במחסן, בנו כלב התחיל עם מחסן ואחר כך פתח את הסטודיו שלו. (הסטודיו של בנו כלב השוכן ברחוב המרץ 3 בדרום תל-אביב, מהווה דוגמא יחידה במינה לתצוגה, ריכוז וניהול של אוסף). בנו כלב הציג התערוכה ובקטלוג הנלווה לה את תפישתו המיוחדת, האמת הפנימית המנחה אותו בבחירת הציורים לאוסף שלו ויצר זיווגים ומפגשים בין יצירות של אמנים שונים המתכתבות אחת עם השנייה. יש בתערוכה צמדים של ציורים הדומים אחד לשני מבחינה צורנית, כרומטית ו/או קומפוזיציונית אך נוצרו על ידי אמנים שונים בתקופות שונות. לדוגמא יש התייחסות לעבודתו של הצייר אריה ארוך שצייר בשנת 1961 את "שולחן אדום", אותו נתן במתנה לידידו הצייר פנחס ליטבינובסקי. בשנת 2003 הקדיש רפי לביא תערוכה שלמה לאריה ארוך ולשולחן האדום שלו. יאיר גרבוז מקדיש גם הוא עבודת שולחן משלו לארוך, בסדרת המחווה לחנוך לוין "מה אכפת לצייר" (2003). השפעתו של ארוך נכרת ביצירותיהם של אמנים מרובים ביניהם עידו הראל שגם עבודתו מוצגת בהקשר זה ופיליפ רנצר 0שתערוכה שלו מוצגת עכשיו בגלריה גורדון בתל-אביב) מות שולחן בית ספר שנידון להישלח לחירייה, מציל אותו, משמרו וממסגרו (2003), סגירת מעגל!. הוא מפריד בין הדימוי לבין המילה. הדימוי חשוב לו ביותר, אותו הוא מעריך כראשוני וכדי לא לפגוע בחוויית ההתבוננות הוא מפריד בין היצירות לבין שמות האמנים לא מופיעים ליד העבודות, אלא על הרצפה ומי שרוצה יכול להביט למטה ולראות מי היוצרים. כדי להעביר את מהות האוסף, הקשרים וההקשרים הוא בחר בפיסקה מתוך דבריו של ש"י עגנון המופיעה בקטלוג (ש"י עגנון: סמוך ונראה, ספר המעשים, קשרי קשרים, הוצאת שוקן, 1960, עמ` 189), "נטלתי אותן החתיכות שהפרידו עצמן וחברתי אותן אחת לאחת ועשיתי מהן חבל ארוך ומכיוון שהיה בידי חבל ארוך קשרתי בו חבילה לחבילה רובן ככולן, עד שנעשו חבילה אחת". ד"ר דליה הקר-אוריון יולי 2008 התערוכה מעלה את נקודת המבט הייחודית של האספן והקטלוג המלווה אותה משתף את הקורא בהגיגיו, התלבטויותיו ופותח פתח לעולם מרתק וייחודי.


אחורה

חדשות

  • עמרם מצנע מצטרף לציפי לבני

  • במסיבת עתונאים היום הודיעה ציפי לבני על הצטרפותו של עמרם מצנע למפלגת "התנועה".

  • עצומה להמתת חסד

  • לאחר המקרה הטרגי של הרופא אשר עזר לבתו חולת הסרטן למות והתאבד,

    עולה שוב הסוגיה של המתת חסד.